טיפול שיניים: טשטוש או הרדמה?

(3)
לדרג
תוכן מקודם

האם אתם על סף התעלפות כאשר עליכם ללכת לרופא שיניים? כדאי שתשקלו טיפול בהרדמה מלאה/ טשטוש. בנוסף להפחתת החרדה, יש יתרונות נוספים לטיפול זה

טיפולי שיניים
03-6916161

כאשר מדברים על טיפול שיניים תחת הרדמה, מתכוונים למצב בו המטופל איננו בעירות מלאה, אלא עובר את טיפול השיניים תחת הרדמה או סדציה עמוקה. בטיפול שיניים "רגיל", המטופל מקבל זריקת הרדמה באזור המטופל, כדי להקל את הכאב ולטשטש את התחושות באזור מוגבל. כאשר מתעורר צורך בהרדמה מקיפה ו"רצינית" יותר, אז פועלים לטשטוש ההכרה של המתרפא - ולא רק לטשטוש התחושתי באזור הפה.

טיפול שיניים תחת הרדמה יכול להיעשות בשתי דרכים. האחת: טיפול תחת הרדמה כללית, הרדמה מלאה, ממש כמו בחדר ניתוח, טרם מבוצע הליך כירורגי. השנייה: סדציה עמוקה, טשטוש בהשגחת רופא מרדים.

חרדה דנטאלית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חרדה דנטאלית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה ההבדל בין סדציה עמוקה לבין הרדמה כללית?

ראשית, חשוב לדעת ולהבין שבשני המקרים, ההרדמה מבוצעת על ידי רופא מרדים, תוך הסתייעות בציוד ניטור איכותי ומתקדם, בסטנדרטים הגבוהים ביותר. לעניין ההבדלים - בהרדמה כללית, המתרפא מחוסר הכרה לחלוטין; ואילו בסדציה עמוקה הוא מצוי בדמדומים ואיננו מחוסר הכרה. מטופל תחת סדציה מבין הוראות, משתף פעולה (פתח את הפה, הזז את הראש), אולם איננו חש בכאב ולא זוכר דבר בתום הטיפול.

מה עדיף? סדציה או הרדמה כללית?

זו שאלה אינדיבידואלית. כל מטופל יבחר במה שהוא רוצה וזקוק. עם זאת, ברור כי מסדציה עמוקה - קל יותר להתאושש, בעוד שהחזרה לשגרה, לאחר הרדמה כללית, הינה ארוכה ואיטית יותר. כמו כן, אם דבר מה מתרחש במהלך הטיפול או "מסתבך", ניתן להעיר את המטופל במהירות ובקלות רבה יותר, כאשר הוא תחת סדציה.

באיזה מקרים נהוג או מומלץ לבצע טיפול שיניים תחת סדציה או הרדמה?

ישנן שלוש קטגוריות מרכזיות של מטופלים הנזקקים להרדמה או טשטוש, טרם טיפול שיניים.

חוסר מסוגלות: הקטגוריה הראשונה כוללת מטופלים שאינם מסוגלים, מבחינה רפואית או בריאותית, לעמוד בטיפול הנחוץ. לקטגוריה זו משתייכים, למשל, ילדים קטנים.

חרדה דנטלית: לקטגוריה השנייה משתייכים אנשים הסובלים מחרדה דנטלית. אלה אנשים שאינם מסוגלים להתמסר לידיו של רופא השיניים, כשהם בהכרה מלאה - וחייבים טשטוש, כדי שהטיפול הנחוץ יתאפשר.

חרדה דנטלית היא "ירושה" של תקופות קדומות, טרם פותחו משככי הכאבים והשימוש בחומרים מרדימים לא היה נפוץ. לפני עשרות שנים (וכמובן קודם לכן), נעשו טיפולי שיניים ללא הרדמה - והיו כרוכים בכאבים עזים וסבל ניכר. כמובן שהיום פני הדברים שונים לחלוטין - וטיפול שיניים תחת הרדמה מקומית "חוסך" את רוב התחושות של אי הנוחות, אבל זה לא מטשטש את מה שהתקבע בתודעתם של המטופלים, הסובלים מחרדה דנטלית. במשפחותיהם, במשך דורי דורות, עברו סיפורי התלאות - ונעשתה דמוניזציה לטיפולי השיניים. כך, המטופלים נשארו עם החרדה (ללא תימוכין רציונליים), אבל החרדה קיימת ואי אפשר לנטרל אותה. לכן, אנשים אלה נזקקים לסיוע - ובעזרת סדציה או הרדמה, הם מצליחים לקבל טיפולים דנטליים חיוניים.

טיפולי שיניים בהרדמה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפולי שיניים בהרדמה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

נוחות ויעילות: לקטגוריה השלישית, משתייכים אנשים המחפשים נוחות. מטופלים המבקשים טיפול מרוכז ויעיל בעיקר לאותם אנשים שלוח הזמנים שלהם מאתגר. ניתן לראות אותם כאלו המעדיפים טיפול תחת נוחות מירבית הם שואפים לסיים את הטיפול כמה שיותר מהר, בכמה שיותר נוחות - ולכן נעזרים ביתרונות הגלומים בטיפול שיניים תחת טשטוש.

מהם היתרונות של טיפול שיניים תחת הרדמה?

טיפול שיניים תחת הרדמה או טשטוש מאפשר מתן טיפול מרוכז ואיכותי החוסך זמן, משאבים וחוסר נוחות למטופל. במסגרת טיפול שיניים תחת הרדמה, המטופל זוכה לטיפול רב מערכתי ממספר גורמים. בחדר הטיפולים נוכח רופא מרדים, רופא שיניים מטפל מרכזי ושני רופאים נוספים, המסייעים לו. כל הגורמים מבצעים טיפול מקיף ונרחב במטופל, תוך שימוש בציוד מתקדם, המסייע לשמירה על ביטחונו של המתרפא - ותורם, בד בבד, ליעילות הטיפול.

במהלך הטיפול, מצליחים לבצע תהליכים מורכבים ורב שלביים ולהשיג יעדים טיפוליים, בטווח זמן קצר ביותר. מטופל בטיפול דנטלי "רגיל" איננו יכול לשכב 3-4 שעות בפה פתוח על כיסא המטופלים, לעומת מטופל תחת הרדמה או טשטוש; וכך, יוצא שבזכות אלה מתאפשר לסיים טיפול מורכב ביעילות רבה, תוך זמן קצר ובאיכות גבוהה.

ליתרון זה מתווסף יתרון נוסף: המטופל איננו זוכר את הטיפול כלל וכלל, הוא יוצא עם פה שעבר טיפול, מבלי שנחרתה בו כל חוויה של חוסר נעימות או חוסר נוחות וללא קונוטציות שליליות.

חיוך יפה בלי אי זיכרונות לא נעימים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חיוך יפה בלי אי זיכרונות לא נעימים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

עוד יתרון מובנה וחשוב ביותר, של טיפול במתכונת זו - הינו יתרון תהליך ההחלמה. באופן מובהק, כפי שמלמדות תצפיות ומעקב אחרי מאות מטופלים, טיפול דנטלי תחת טשטוש קל יותר לחולה. לא רק בשל חוסר התחושה במהלך הטיפול, וחווית טיפול משופרת, אלא גם בשל תקופת ההחלמה: לעובדה זו אין הסבר רפואי מספק, אבל מבחינה עובדתית, עולה בבירור כי מטופלים שעברו טיפול דנטלי תחת סדציה מחלימים מהר יותר, עם פחות תלונות של אי נוחות וכאב בימים הראשונים לאחר הטיפול, בכל ההליכים הכירורגיים והטיפולים המתועדים, מהליכים קלים ועד להליכים מורכבים.

בנוסף, מטופל שעובר טיפול מורכב, כשהוא רגוע וללא מתח נפשי, גם מערכות החיסון והריפוי של גופו מתפקדות טוב יותר במהלך הריפוי מהטיפול.

מהם החסרונות, הסיכונים והסיבוכים של טיפול שיניים תחת טשטוש או הרדמה?

בכל טיפול תחת הרדמה, ישנם סיכונים וסיבוכים אפשריים, אולם ישנה הסתברות נמוכה ביותר להיארעות של סיבוכים. כאשר נוקטים אמצעי זהירות נדרשים, מפחיתים סיכוי זה עוד יותר. כאשר יש רופא מרדים מומחה ומכשור ניטור מתקדם והטיפול נעשה על ידי מספר גורמים, תוך השגחה צמודה על המטופל ותוך ערנות רבה למתרחש - ניתן למזער את הסיכונים וליהנות מיתרונות הטיפול תחת טשטוש או הרדמה.

פרופ' ארוין וייס הוא מומחה לשיקום הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום