השמנה? הכירו את בלון ההרזיה המתכוונן - ספאץ

(7)
לדרג

השמנה מוגדרת היום כמחלה כרונית. מאחר ומרבית הדיאטות נכשלות, מומלץ לשקול השתלת בלון הרזיה ספאץ בקיבה, שמובילה לירידה של מעל 50% מעודף המשקל, וללא הסיכונים הכרוכים בניתוח קיצור קיבה

מאת: מערכת zap doctors

בלוני קיבה אינם המצאה חדשה, הם מוכרים כבר מעל 30 שנה והם יעילים בהקטנת נפח הקיבה.

הרעיון המרכזי הוא שהבלון, תופס כשליש מנפח הקיבה ומצמצם את קיבולת המזון בדומה לפעולה ב-"קיצור קיבה" - וזאת ללא ניתוח. הבלון מצד אחד, מגביל את כמות האוכל בקיבה ובמיוחד בתקופה הראשונה , ומצד שני, מאריך את זמן עיבוד המזון וריקון הקיבה פי שניים (מ-45 דקות בממוצע לשעה וחצי).

בשנת 2010 הגה ד"ר ג'פרי ברוקס גסטרואנטרולוג מומחה, את השכלול שלו לבלון, הנקרא "בלון קיבה מתכוונן - ספאץ" אשר לו יתרונות משמעותיים להצלחת הטיפול.

ראשית, יש לבלון ספאץ אישור לשהות בקיבה במשך שנה שלמה (לבלונים אחרים יש אישור ל-6 חודשים בלבד).

שנית, זהו הבלון היחיד בעולם שאפשר לכוון את נפחו, בעודו בקיבה להקטינו באם האפקט שלו חזק מידי או להגדילו באם האפקט נחלש ובכך מתחדשת פעולת ההרזיה מחדש (בניגוד לבלון הסטנדרטי שלו יש נפח קבוע שאינו משתנה).

חשוב לדעת השתלת בלון הספאץ כמו כל שיטת הרזייה אחרת אינה פתרון של קסם ואינה יכולה להועיל ללא שיתוף הפעולה של המטופל. להישגים מגיעים המטופלים שבמהלך השנה נעזרו בצוות ליווי הכולל רופאים דיאטניות, פסיכולוגים, מדריכי כושר ואחרים, וכל זאת על מנת להבטיח את קבלת התוצאות המקסימליות מההליך, תוך כדי הקניית הרגלים חדשים הנחוצים לשינוי אורחות חיים, לטובת השנים הבאות שלאחר הוצאת הבלון.

ד"ר ברוקס משיב על שאלות בנושא בלון קיבה בכלל ובלון ספאץ בפרט.

הרזייה ללא ניתוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הרזייה ללא ניתוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע להשתיל דווקא בלון בקיבה?

"אחת המסקנות אליהן מגיעים בעולם היא שהשמנה הינה מחלה כרונית, מה שמחייב את המטופל בהשגחה וטיפול תמידי, מאחר ומצד אחד דיאטות נכשלות ב96% מהמקרים ומצד שני בניתוחי קיצור קיבה קיימים סיכונים חמורים. מכאן נוצר צורך בטיפול חזק יותר מדיאטה, אך מסוכן פחות מניתוח ולכאן נכנס פתרון הבלון" .

למי מיועד השימוש בבלון קיבה?

"השימוש בבלון בקיבה לצורך הורדה במשקל מומלץ לכל מי שה-BMI שלו גבוה מ-29. ושאינו עומד בתנאים לניתוח בריאטרי או שמפחד מהסיכונים הקשורים בניתוח קיצור קיבה".

האם ישנן מגבלות לשימוש בבלון?

"מטופלים הנוטלים מדללי דם או כאלה שיש להם כבר רקע של ניתוחים בקיבה או בוושט (שעשו בעבר ניתוח בריאטרי או כל סוג ניתוח בקיבה או ושט), לא יומלץ להם להשתמש בבלון. הטיפול אינו מומלץ גם לנשים בהריון או לנשים המתכננות להיכנס להריון בשנה הקרובה לזמן הטיפול".

מה נדרש כהכנה להשתלה?

"התהליך מתחיל בפגישות ייעוץ עם רופא מומחה בגסטרואנטרולוגיה, דיאטנית קלינית המתמחה בבלון ספאץ , וייעוץ פסיכולוגי, הקובעים את מוכנותו הפיזית והנפשית של המטופל. מרגע שמתקבלות חוות דעות חיוביות למועמדות לטיפול, על המטופל לבצע בדיקות דם שגרתיות, ומעל גיל 40 גם בדיקת EKG. תוך שבועיים ניתן להשתיל את הבלון".

כיצד מתבצעת ההשתלה?

"לפני הטיפול המטופל נדרש לצום מוחלט, החל מחצות הלילה שלפני ההשתלה. בהליך עצמו, הבלון הלא מנופח מוכנס דרך הפה אל הקיבה, שם הוא מתמלא בנוזלים. מדובר בהליך גסטרוסקופיה רגיל, הנעשה תחת טשטוש ונמשך כרבע שעה. לאחר שעה של מנוחה המטופל משוחרר לביתו ויכול לחזור לפעילויות היומיומיות באופן מידי".

מהי תקופת ההחלמה? האם יש תופעות לוואי?

"בכל השתלת בלון צפויה תקופה קצרה של 2-4 ימים של תחושות של אי נוחות שבאה לידי ביטוי בבחילות ולעיתים אצל חלק מהמטופלים בהקאה או התכווצויות בקיבה . תופעות לוואי אלה נעלמות בדרך כלל בתוך 2 4 ימים".

בלון ספאץ. צילום: אופטימל
בלון ספאץ. צילום: אופטימל

מה התוצאות המצופות של השתלת בלון ספאץ?

"הירידה במשקל צפויה להתרחש כבר בחודשים הראשונים ועם הליווי של הצוות המקצועי תמשיך הירידה עד שנה. ממוצע הירידה של מטופלי בלון הספאץ בעולם הוא כ 50% ובישראל אף גבוה מזה".

לכמה זמן מושאר הבלון בקיבה?

"ישנם בלונים שונים וכן שיטות שונות להשתלה, והבחירה בבלון ובשיטה קובעים את משך הזמן בו הבלון מושאר בקיבה.

בלונים סטנדרטיים מאושרים לשהות בקיבה חצי שנה, לעומת זאת, בלון ספאץ המתכוונן, הוא הבלון היחיד המאושר לשהות בקיבה 12 חודשים (זמן כפול מהסטנדרט). ושנה שלמה זה הזמן שנדרש למטופל לשנות את הרגלי התזונה, ולסגל לעצמו אורח חיים בריא".

מה ההבדל בין בלון רגיל לבלון בשיטת ספאץ?

"לא ניתן לאבחן מראש מה תהיה תגובתו של המטופל לבלון ויחד עם זאת קיימת אצל כ10% ממושתלי הבלון בעיית הסתגלות מיד עם קבלת הבלון. בבלונים הסטנדרטיים אין הרבה מה לעשות וחייבים להוציא את הבלון, אך בבלון המתכוונן ספאץ ניתן להקטין את נפחו ובכך למנוע את הוצאתו . כמו כן, לא ניתן להעריך מראש כמה זמן יימשך אפקט ההשפעה של הבלון (עד שהקיבה תתרגל אליו). ישנם מקרים שההשפעה פוחתת כבר אחרי שבוע וישנם מקרים שהיא נמשכת שנה שלימה. בבלונים הסטנדרטים אין מה לעשות בעוד שבבלון המתכוונן ספאץ ניתן להגדיל פעם נוספת ואפילו פעמיים את נפח הבלון ובכל פעם מתחדש אפקט הירידה במשקל".

לשלוט בגודל הבלון, לשלוט במשקל. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לשלוט בגודל הבלון, לשלוט במשקל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך מתייחסים לבלון קופות החולים וחברות הביטוח ?

"קופות החולים או הביטוחים המשלימים של קופות החולים אינם משתתפים בעלויות בלון ההרזיה, לעומת זאת חברות הביטוח הפרטיות משתתפות על פי פוליסות הביטוח של כל מבוטח ועל פי קריטריונים של מימדי ההשמנה ומחלות הרקע".

לסיכום, השתלת בלון בקיבה הינה פתרון מצוין, הן עבור מי שדיאטות וטיפול תרופתי לא סייעו להם בהרזיה, והן עבור אלה המעוניינים להימנע מהליך ניתוחי שמוגדר כמסוכן או שלא עומדים בקריטריונים של ה- BMI לניתוח בריאטרי.

למידע נוסף על בלון בקיבה וכיצד ההליך מתבצע לחץ כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום