חדש: מוצרים לא בריאים יסומנו

(0)
לדרג

בקרוב נוכל לדעת אילו מוצרים בריאים יותר ואילו פחות, על פי סימן מיוחד על האריזה. עוד בתוכנית משרד הבריאות - הוזלת מוצרים בריאים ואיסור פרסום ג'אנק פוד לילדים

מאת: מערכת zap doctors

מהפכת סימון המוצרים של משרד הבריאות יוצאת לדרך. השובע הוגשו המלצות הוועדה לקידום תזונה בריאה בישראל לשר הבריאות יעקב ליצמן. מעיקריה - סימון מוצרים, הוזלת מוצרי בריאות, חינוך לתזונה בריאה ואיסור פרסום מזון לא בריא המכוון לנוער וילדים.

הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, כללה מומחי תזונה רבים, פעילים חברתיים, ונציגה של התאחדות התעשיינים. חברי הוועדה נפגשו עם מומחים בינלאומיים בנושא, סיירו במפעלים ונפגשו עם גורמים מהתעשייה וכן ארגונים המקדמים את נושא התזונה הבריאה.

קל יותר לאכול בריא. אילוסטרציה: שאטרסטוק
קל יותר לאכול בריא. אילוסטרציה: שאטרסטוק

להלן המלצות הוועדה העיקריות: סימון מזון בחזית האריזה בסימון חיובי למוצרים בעלי ערכים תזונתיים שנחשבים בריאים וסימון שלילי למוצרים שבהם תכולת הסוכר ו/או הנתרן ו/או שומן רווי גבוהות מהרף הנקבע. בד בבד עם סימון המוצרים הלא בריאים, יקודם מהלך לרה פורמולציה של מזונות שונים להפחתת נתרן, סוכר ושומן רווי. יצרנים בינוניים וקטנים יעודדו לייצר מזון בריא יותר, וינתנו תמיכות לעידוד ייצור מזון בריא באמצעות שיתוף פעולה בין מדענים ממשרדים שונים. במקביל - נגשה כלכלית של מזון בריא, כך שתזונה בריאה תהיה נחלת הכלל.

דגש מיוחד מקבל נושא תזונת הילדים - בין המלצות הוועדה - הגבלת שיווק ופרסום מזון מזיק עם דגש על פרסום ושיווק לילדים ולנוער, וכן רגולציה תזונתית על תזונה במערכות החינוך השונות, מהלך שהחל זה מכבר עם איסור להכנסת מכונות למכירת ממתקים בשטחי מוסדות הלימוד. צעדים נוספים כוללים הסברה לאומית במערכת החינוך ובמדיה, קידום חינוך תזונתי, קידום תזונה בריאה במפעלים גדולים המוזנים על ידי המדינה.

זוהי דוגמה לסימון מוצרים עתידי המתוכנן. אמות המידה הן: קלוריות קק"ל/100 גר', שומן רווי - גר'/100 גר', נתרן גר'/100 גר' וסוכר יסומן במספר כפיות /100 גר'.

מתי ואיך יסומנו המוצרים?
מתי ואיך יסומנו המוצרים?

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר לאחר הגשת ההמלצות: "אנו נחושים להוביל שינוי בתזונה נכונה לאזרחי ישראל. השלב הראשון הוא העלאת מודעות הציבור לסכנות הכרוכות במזון לא בריא, ובהמשך גם לעודד צריכת מזון ראוי ובריא. אני מברך את התעשיינים וכל גורמי המשק ששותפים איתנו בתהליך הלאומי עליו הכרזנו למניעת תחלואה ולהביא לשינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור.

נתוני הסוכר מצביעים על כך שישראל מובילה בצריכת סוכר פר נפש. משרד הבריאות נחוש בדרכו למגר את התופעה, במטרה לשמור על בריאות הציבור ומניעת תחלואה".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף כי "היום זו נקודת פתיחה חשובה בה מערכת הבריאות הישראלית לוקחת על עצמה אחריות נוספת. אורח חיים בריא ותזונה בריאה היה שמור עד כה לקומץ תזונאים ומיעוט רופאים ואחיות, ועוד כמה משוגעים לדבר. היום אנו הופכים את הנושא מרכזי בשיח הציבורי בישראל. הזכות לאורח חיים בריא היא של כולם, והחובה שלנו כממשלה היא לייצר סביבה שמאפשרת את הבחירה הבריאה".


בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום