סקירת מערכות שלישית: כן או לא?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות מתלבטות האם לבצע סקירת מערכות שלישית: התשובה היא חד משמעית - כדאי לבצע. מהי משמעות הבדיקה? באיזה מקרים היא מומלצת במיוחד?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307797 (מספר מקשר)

סקירת מערכות שלישית היא בדיקת אולטרסאונד הסוקרת את מערכות התינוק ובוחנת את התפתחותו. ישנן שלוש בדיקות הנקראות סקירת מערכות: סקירת מערכות ראשונה, סקירת מערכות מאוחרת וסקירת מערכות שלישית.

ההבדלים בין שלוש הבדיקות לסקירת המערכות - נעוצים במועד הביצוע של הבדיקה (כלומר: גיל ההריון). השלב ההתפתחותי בו מצוי העובר משפיע על היכולת לבחון את בריאותו ולאתר מומים, שלא ניתן היה לאתר אותם בשלב מוקדם יותר.

מומלץ לבצע את בדיקת סקירת המערכות הראשונה בין השבועות 14-16 להריון; את בדיקת סקירת המערכות המאוחרת, מומלץ לבצע בין השבועות 22-24 להריון. ואת בדיקת סקירת המערכות השלישית, מומלץ לבצע בין השבועות 30-32 להריון.

בדיקת מעקב אצל רופא (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
בדיקת מעקב אצל רופא (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

רוב הנשים חושבות שהבדיקה השלישית איננה נחוצה. האם הן טועות?

הנשים הסבורות שהבדיקה השלישית איננה נחוצה - טועות. ההנחה המוטעית, לפיה אין צורך בבדיקה זו, נובעת ככל הנראה מהעובדה שמשרד הבריאות איננו כולל בין הנחיותיו הנחייה מפורשת לביצוע סקירת מערכות שלישית. עם זאת, אין זה אומר שהבדיקה איננה נחוצה. העובדה שמשרד הבריאות איננו ממליץ על ביצוע הבדיקה - איננה מצביעה על חשיבות הבדיקה. ולכן, כדאי שנשים יבחנו את הנתונים בעצמן, יבינו מהי תרומתה של הבדיקה - ורק לאחר מכן יגיעו להכרעה.

ברבות ממדינות העולם, מבוצעת בדיקת סקירת מערכות שלישית כדבר שבשגרה. כך, למשל, בצרפת. עובדה זו יכולה לאזן את הרושם השלילי המוטעה שיוצר היעדר התייחסות משרד הבריאות הישראלי לבדיקה. זו בדיקה בעלת חשיבות רבה.

מדוע כה חשוב לבצע סקירת מערכות שלישית?

חשוב לבצע בדיקה זו - או לכל הפחות, לשקול לבצע אותה; ולהחליט על אי ביצועה רק לאחר בחינה מדוקדקת של הדברים ולהימנע מפסילתה מראש, באופן גורף. זאת, בשל עובדה פשוטה אחת, ברורה מאד: בדיקה זו יכולה להוביל לאיתור וזיהוי של מומים ובעיות התפתחות שלא נתגלו או שלא היו קיימים בשלב מוקדם יותר של ההריון; ולכן, לא אותרו ולא התגלו בשתי הבדיקות הקודמות: לא בסקירת המערכות הראשונה ולא בסקירת המערכות השנייה.

בזכות גיל ההריון והשלב ההתפתחותי בו מצוי העובר, ניתן לסרוק, לבחון ולזהות מערכות שונות טוב יותר, במועד ביצוע בדיקת הסקירה השלישית. עובדה זו נכונה גם לגבי בדיקת סקירת מערכות מאוחרת - בבדיקה זו, ניתן לסקור ולבחון את בריאות מערכות העובר טוב יותר, בהשוואה לבדיקת סקירת המערכות הראשונה.

על כן, מומלץ לכל הנשים ההרות לבצע בדיקת סקירת מערכות שלישית. המלצה זו מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בנשים שבעת הריון קודם נחשפו מומים התפתחותיים - בעובר שנשאו.

סקירת מערכות שלישית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
סקירת מערכות שלישית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מה ניתן לבדוק בבדיקות השונות?

בבדיקת סקירת מערכות שלישית, בודקים שני אזורים חשובים במוח, שלא ניתן לאשר תקינותם בעת ביצוע בדיקת סקירת המערכות השנייה (משום שהם אינם קיימים - וטרם התפתחו בעת מועד ביצועה).

בסקירת המערכות השלישית, ניתן לבדוק את התפתחות המוח, את תקינות מערכת השתן, את מערכת הנשימה ואת ההתפתחות בכללותה.

איזה מומים ניתנים לאיתור בסקירת מערכות שלישית בלבד?

מומים מוחיים, פיגור בגדילה, פגמים בסרעפת, שינויים במערכת השתן (למשל: הרחבת אגן הכליה) ועוד.

מה עושים אם נחשפים מומים, במסגרת בדיקת סקירת מערכות שלישית?

הפעולה, לאחר קבלת תוצאות הבדיקה, מורכבת - ותלויה בנסיבות מגוונות. המשתנה המרכזי, המשפיע על התאמת הטיפול, הוא הממצאים שנתגלו בבדיקה. אם הממצאים חמורים מאד, הם יכולים להוביל להחלטה על ביצוע הפסקת הריון.

האם ניתן להפסיק הריון בשלב כה מתקדם?!

כן, בישראל ניתן להפסיק הריון בכל שלב - לאחר שוועדה רב תחומית בודקת את ממצאי הבדיקה ומתרשמת כי חומרתם מצדיקה הליך זה. כך, למשל, במקרה שבבדיקה אותרו זיהומים קשים, פגיעות מוחיות, פיגור התפתחותי, כשל לבבי, גידולים ועוד.

מה ניתן לעשות במקרה שנחשפים מומים שאינם חמורים?

שוב, זה תלוי בממצאים שנתגלו. לעתים נדרש מעקב, לעתים נדרש ייעוץ מומחים - וישנן פעמים שיידרש ביצוע של לידה מוקדמת.

ד"ר יהושע סגל הוא רופא מומחה לגינקולוגיה ומילדות, מנהל מרפאה לסקירת מערכות ושקיפות עורפית בפתח תקוה ובחדרה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר יהושע סגל מומחה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום