מעמד גבוה - סיכון לסרטן בצאצאים?

(0)
לדרג

מעמד סוציו-אקונומי גבוה של ההורים מעלה הסיכון לממאירויות בילדיהם בבגרותם. כך למשל, רמת תעסוקה גבוהה מעלה הסיכון לסרטן השד, הערמונית ולמלנומה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מצב התעסוקה של ההורים והמעמד הסוציו-אקונומי של שכונת המגורים בה גדלים תינוקות עשויים להשפיע בדרגה משתנה על התפתחותן של מחלות ממאירות מסוימות בשלב מאוחר יותר במהלך החיים. כך עולה מנתונים חדשים בילדים כפי שפורסמו לאחרונה באתר האינטרנט Cancer Epidemiol Biomarkers& Prevention.

על פי ממצאי המחקר האמריקני נמצא קשר בין רמת תעסוקה גבוהה של ההורים בילדות לבין סיכון מוגבר למחלות סרטן השד, הערמונית ומלנומה בקרב הילדים בבגרותם. לעומת זאת, בנשים שגדלו בשכונת מגורים של בני מעמד נמוך תועד סיכון מוגבר לסרטן פולשני של צוואר הרחם.

מחקר מעקב ענק לאורך 34 שנים

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את תעודות הלידה של כ-60,000 תינוקות ממין נקבה וכ-65,000 תינוקות ממין זכר, שנולדו בין השנים 1945-1959 בשני מחוזות ביוטה. כמו כן, החוקרים בחנו את ממוצע ההכנסה למשק בית בזמן הלידה כבסיס הנתונים אודות המצב הסוציו-אקונומי ברמה הפרטנית של כל ילד. מאגר הנתונים Utah Cancer Registry שימש לזיהוי היארעות מקרי סרטן במבוגרים.

משך המעקב הממוצע אחר הילדים עמד על 34 שנים, החל מגיל 18 שנים. 91% מהמשתתפים שרדו עד למועד המעקב האחרון.

אורח החיים בילדות משפיע על הבריאות בבגרות (אילוסטרציה shutterstock)
אורח החיים בילדות משפיע על הבריאות בבגרות (אילוסטרציה shutterstock)

רמת תעסוקה גבוהה - סיכון מוגבר לסרטן

החוקרים מיוטה וניו-ג'רזי מדווחים כי רמת תעסוקה גבוהה של ההורים, כפי שנקבע בתעודת הלידה של התינוק, מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד (ירידה של 17% בסיכון בנשים במעמד סוציו-אקונומי נמוך בהשוואה לאלו במעמד גבוה), סרטן ערמונית (ירידה של 30% בסיכון בגברים במעמד סוציו-אקונומי נמוך בהשוואה לאלו במעמד גבוה) ומלנומה (ירידה של 19% בסיכון בגברים ובנשים ממשפחות במעמד סוציו-אקונומי נמוך לעומת מעמד גבוה).

ילדות מוקדמת בשכונת פועלים גורם סיכון לסרטן צוואר הרחם?

כמו כן, הנתונים הצביעו על קשר בין מקום המגורים ובין הסיכון להתפתחות ממאירויות מסוימות, כאשר בהשוואה לנשים בשכונות במעמד סוציו-אקונומי גבוה - בנשים שנולדו בשכונות במעמד נמוך - תועד סיכון גבוה הרבה יותר לסרטן פולשני של צוואר הרחם. מנגד, בגברים בשכונות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך תועד סיכון מופחת לסרטן ערמונית ובשני המינים נרשם סיכון נמוך יותר למלנומה.

החוקרים לא זיהו קשר בין המצב הסוציו-אקונומי ובין הסיכון לסרטן לבלב, סרטן ריאות, או סרטן המעי הגס והרקטום.

ממצאי המחקר מעידים כי המצב הסוציו-אקונומי בגיל צעיר, על-בסיס גורמים דוגמת המצב התעסוקתי של ההורים, עשוי להשפיע על הסיכון לממאירות בבגרות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום