נפרדים לשלום מהפיגמנטציה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כתמי פיגמנטציה נוצרים כתוצאה מחשיפה לשמש, מגורמים גנטיים, שינויים הורמונליים או פציעות. כיצד מונעים הופעת כתמים ומה עושים להבהרה ולטשטוש כתמים אפקטיבי?

שירותי אסתטיקה רפואית
077-2311106 (מספר מקשר)

אנשים רבים סובלים מהיווצרות כתמי צבע על העור (היפר פיגמנטציה) במיקומים שונים בגוף. כתמים אלו פוגמים במראה האסתטי, ובהיעדר טיפול ראוי הם אינם נעלמים, ואף עשויים להתכהות עם הזמן.

מהי היפר פיגמנטציה?

היפר פיגמנטציה היא הצטברות עודף פיגמנט (צבע) באזור מסוים בעור. תפקידו של העור הוא להגן על הגוף מפני נזקים חיצוניים, לרבות נזקי קרינת השמש. העור בנוי משלוש שכבות - שכבת שומן בחלק הפנימי ( תת עור) , מעליה הדרמיס (השכבה התחתונה); ובחלק החיצוני ביותר - האפידרמיס (השכבה העליונה).

בשכבת האפידרמיס קיימים תאי מלנוציטים, שתפקידם להגן על העור מפני קרינת השמש (UV). לשם כך, הם מייצרים מלנין - פיגמנט מיוחד שסופג ("בולע") לתוכו את קרינת ה UV של השמש - ומונע חלקית את חדירתה לגוף. פעולת הספיגה של הקרניים באה לידי ביטוי בהתכהות גוון העור.

פעילות יתר של תאי המלנוציטים בשכבת האפידרמיס מגבירה את ייצור פיגמנט המלנין - מעבר לרמה הנדרשת, לשם הגנה על העור. הצטברות המלנין גורמת להתכהותו של האזור הספציפי בעור. תופעה זו מכונה "היפר פיגמנטציה" והשלכותיה הן בעיקר אסתטיות. במקרים מסוימים, שוקע עודף הפיגמנט המצטבר באפידרמיס אל הדרמיס וגורמת להתכהות ממקור עמוק יותר. ככל שמקור הכתם עמוק יותר נדרש טיפול אינטנסיבי יותר לשם טשטוש והבהרה אפקטיבית.


היפר פיגמנטציה. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים להיפר פיגמנטציה?

הגורם המוכר, הידוע והמרכזי ביותר הוא החשיפה לשמש. ככל שתאי המלנוציטים נחשפים לאורך זמן ממושך יותר לאור השמש, כך גובר ייצור המלנין - וגדל הסיכון להופעת היפר פיגמנטציה. גורמים נוספים הם: תורשה וגנטיקה, שינויים הורמונליים וגורמים חיצוניים שונים, כגון: פציעות והצטלקויות.

מהם סוגי ההיפר פיגמנטציה הקיימים?

ישנם סוגים שונים של היפר פיגמנטציה, הנבדלים זה מזה בעיקר בעומקם ובביטויים החיצוני. שני הסוגים העיקריים המהווים מטרד אסתטי הם: Solar Lentigo ו-Melasma:

Solar Lentigo: כתמים שטוחים, בגוון חום בהיר או כהה, בעלי גבולות מוגדרים. כתמים אלו ממוקמים, על פי רוב, בשכבת האפידרמיס - והם מופיעים בעיקר אצל מבוגרים, כחלק מתהליך ההזדקנות של העור, באזורים החשופים לשמש, כגון: אזור הפנים, הדקולטה (החלק העליון של החזה), והחלק הגבי של כפות הידיים והאמות.

Melasma: תופעה עורית כרונית של כתמים חומים ורחבים, בעלי גבולות בלתי מוגדרים. מיקומם הוא בשכבת האפידרמיס, הדרמיס או בשתיהן - והם נפוצים בעיקר אצל נשים, החל מגיל הפוריות (25-30) באזורים הבאים: המצח, הלחיים ומעל השפה העליונה. מלבד החשיפה לשמש, קשורה הופעתם של כתמים אלה גם לגנטיקה ולשינויים הורמונליים - כמו הריון, גלולות ונטילת הורמונים.

היפר פיגמנטציה בעקבות גורמים חיצוניים - כתמים חומים כהים או בהירים, שנגרמים כתוצאה מפציעה של העור (כמו דלקת או הצטלקות) או כתופעת לוואי כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות.

האם ניתן להבהיר ולטשטש כתמי היפר פיגמנטציה?

בשנים האחרונות חלה התפתחות מרשימה בתחום הרפואה האסתטית בכלל; ובתחום הטיפול בכתמי היפר פיגמנטציה בפרט; וכיום, מוצעים טיפולים בהתאמה אישית לסוג הכתם, אופיו והגוון שלו.

כיצד מאבחנים את סוג היפר הפיגמנטציה?

אבחון נכון ומדויק מתבצע רק על ידי רופא עור, מומחה ברפואת עור. האבחנה מורכבת משני שלבים: אבחנה קלינית, המתבססת על הסתכלות והתרשמות מצורת הכתם, שכבת המקור והגוון שנוצר על גבי העור.

בקליניקות מקצועיות, המתמחות בהבהרת פיגמנטציה, נערך אבחון נוסף באמצעות מכשור ייעודי בטכנולוגיה מתקדמת, לאבחון מדויק של שכבות העור בהן הצטבר המלנין. המכשור כולל 2 אלמנטים: מנורת Wood, שהינה באורך גל ייעודי, היוצרת צבע ותאורה שונה בהתאם לעומקו של הכתם. וכן, מכשור חדשני נוסף - מצלמה בטכנולוגיית תלת ממד, המחלקת את העור לרבדים השונים (שכבות), ומעניקה תמונה ברורה של מיקום עודף הפיגמנט ועומקו.


כיום מוצעים טיפולים בהתאמה אישית לסוג הכתם. צילום: שאטרסטוק

מהם סוגי הטיפולים הקיימים?

מניעה: שלב הטיפול הראשון, העיקרי והחשוב ביותר, לפני הופעת הכתמים, תוך כדי הטיפולים השונים ולאחריהם, הוא שלב המניעה מהחשיפה לשמש. חשוב מאוד להקפיד על מריחת קרם הגנה בעל SPF50+ ומעלה, באופן יומיומי, בכל שעות האור, גם כאשר נמצאים במקומות סגורים, ולחדשו כל שעתיים.

טיפול בכתמי Solar Lentigo: הטיפול היעיל ביותר בסוג זה של כתמים, הוא טיפול באמצעות לייזר או קרני אור IPL באורך גל ואנרגיה מסוימת, המותאמת לפגיעה בעודף הפיגמנט. הקרניים מפרקות את הפיגמנט לחלקיקים, המפונים מהעור בתהליך טבעי. להשגת התוצאה הטובה ביותר, מומלץ לבצע סדרה של 3-5 טיפולים, במשך כ 20 דקות לטיפול, בהפרשים של כחודש בין טיפול אחד למשנהו.

טיפול בכתמי Melasma: כתמים אלה עקשניים יותר, מורכבים יותר לטיפול ודורשים שילוב בין טיפול על בסיס קבוע, לצד טיפול עמוק יותר, אחת ל 6 חודשים.

הטיפול היומיומי הוא שימוש בתכשירים מקומיים, המבוססים על חומרים מעכבי ייצור פיגמנט (הידרוקוינון, חומצה רטינואית, חומצה אזלאית, ויטמין C ועוד). תכשירים אלו נרקחים על ידי רופא מוסמך בלבד, ומונפקים באמצעות מרשם רפואי. הטיפול מתבצע באמצעות מריחת התכשיר על עור הפנים במהלך הלילה, במיוחד בעונות הסתיו והחורף. הטיפול העמוק יותר מתבסס על סילוק עודף הפיגמנט, המתבצע באמצעות לייזר בעוצמה נמוכה ו/או פילינג כימי שטחי או בינוני (תכשיר חומצתי, הנמרח על העור וגורם לקילוף השכבות העליונות), בהתאם לעומק הכתמים.

האם הכתמים חוזרים לאחר הטיפול?

מכיוון שהתאים מתחדשים כל הזמן, כתמי היפר פיגמנטציה עלולים להישנות, גם לאחר הטיפול. לכן, חשוב מאוד להקפיד על: הגנה יומיומית, הימנעות מחשיפה לשמש, מעקב רפואי ועל שימור תוצאות הטיפול - אחת לחצי שנה. כיוון שהפיגמנט נוצר בשכבת האפידרמיס ועם הזמן שוקע לשכבת הדרמיס, טיפול בכתמים בשלב מוקדם יהיה אפקטיבי יותר. המועד המומלץ לביצוע טיפולים בטשטוש והבהרת פיגמנטציה הוא עונות הסתיו והחורף.

ד"ר אלה אגוזי ריינמן היא מומחית ברפואת עור ועוסקת בטיפולי אסתטיקה רפואיים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום