אזואוספרמיה: חוסר בתאי זרע

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעיות פוריות אצל גברים: חיפוש במיקרוסקופ מיוחד, בעל כושר הגדלה גדול, עשוי לגלות בעיית חוסר בתאי זרע. מהם הגורמים לכך וכיצד ניתן לטפל? מדריך

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

כ-50% מבעיות הפריון, מקורן בגבר כאשר 8.1% מתוכם סובלים מאזואוספרמיה (חוסר בתאי זרע). מהם גורמי הבעיה? כיצד מאבחנים אותה? והאם ניתן לטפל בה? על שאלות אלה ונוספות, נשיב במאמר זה.

הנתונים המצטברים במרוצת תשע השנים האחרונות בנושא בעיות פוריות אצל הגבר אינם מעודדים: בעיות הפוריות הולכות ומחריפות. כיום, 6.3% מכלל הגברים באוכלוסייה מצויים במצב של תת פוריות.

מהן הסיבות לאזואוספרמיה?

הסיבות לאזואוספרמיה (חוסר בתאי זרע) מגוונות: אחת ההשערות בנוגע לתופעה היא התחממות הפלנטה, ההולכת ומחריפה עם השנים. כך, החום הרב פוגע ביצור תאי הזרע באשכים וזאת מכיוון שתהליך יצור תאי הזרע דורש טמפרטורה נמוכה, עד 35 מעלות צלסיוס. ממחקרים שונים הוכח כי עלייה בטמפרטורת האשכים גורמת לתמותת תאי הזרע.

הרס תאי הזרע (אילוסטרציה shutterstock)
הרס תאי הזרע (אילוסטרציה shutterstock)

איזה עוד סיבות מיוחסות לבעיות פריון אצל הגבר?

ניסיון להביא ילדים בגיל מבוגר, יחסית לעבר, כאשר זרע הגבר נחלש.

אורח חיים לחוץ, שתיית אלכוהול ועישון.

סיבות גנטיות מולדות.

בעיות הורמונליות.

חשיפה לרעלים, כימיקלים ולקרינה.

שימוש בסמים.

ישיבה ממושכת.

חשיפה לזיהומים.

התרחבות ורידי האשכים.

חשיפה מוגברת לחום: קירבה מתמדת למקורות חום, תחתונים צמודים המחממים את אזור האשכים, מחלות חום ממושכות, נהיגה ממושכת וכו'.

כיצד נקבעת איכות הזרע? מהן הסיבות לחוסר בתאי זרע?

ישנם ארבעה מדדים לקביעת איכות הזרע, הכוללים את תנועתיות תאי הזרע, צורת ומבנה תאי הזרע (מורפולוגיה), נפח הזירמה וריכוז תאי הזרע בדגימה. לפיכך, הסיבות העיקריות לאזואוספרמיה הן:

1. חסימה בתעלה הזכרית - חסימה מכנית או בעקבות זיהום חיידקי.

2. חוסר מלא או חלקי של צינור מוליך הזרע (Vas Deferens), בדרך כלל בעקבות מוטציות בגן ה-CF וחוסר בשלפוחיות הזרע.

3. לא מתרחש תהליך של ספרמטוגנזה (ייצור תאי זרע באשכים). מצב זה עלול להיווצר בשל חוסר בתאים גרמינליים (יוצרי זרע), מעצור בקו הייצור - משמע: מתקיים ייצור התחלתי של תאי זרע, אך הוא נעצר ולא מגיע לכדי התפתחות תאי זרע בוגרים פונקציונאליים (Maturation Arrest).

כיצד מאבחנים את הבעיה?

ראשית, יש לבצע בדיקת זרע רוטינית, אשר בודקת את ריכוז תאי הזרע, איכות הזרע, התנועתיות וחיוניות של הזרע ומבנה הזרע. הבדיקה מבוצעת בדרך כלל 3 פעמים, בהפרש של חודש ימים כדי להיות בטוחים בקביעת התוצאות. אם בבדיקה מתברר שכמות תאי הזרע שווה ל-0, אזי התוצאה מצביעה על עקרות אך, לא בהכרח עקרות מוחלטת שכן עדיין קיים סיכוי למציאת תאי זרע בודדים.

הריון מזרע של גבר עקר - אפשרי? (אילוסטרציה shutterstock)
הריון מזרע של גבר עקר - אפשרי? (אילוסטרציה shutterstock)

נוכחות חסימה בתעלה הזכרית

אם מתגלה בביופסיה של האשכים שיש שם ייצור של תאי זרע בוגרים - אז האורולוג יציע למטופל לבצע ניתוחי אשך, שבאמצעותם משתדלים להפיק תאי זרע ישירות מן האשכים, לפני מיקום המחסום. במרבית המקרים, החסימה מתרחשת במעבר תאי הזרע מהאשכים ליותרת האשכים וצינורות מוליכי הזרע ובבלוטות העזר: בשלפוחיות ו/או בערמונית.

ומה עושים במקרה שלא מתגלות חסימות?

אם אין חסימה, המצב יותר מסובך, מכיוון שיכול להיות שתהליך הייצור מופסק- ונעצר בשלב מסוים; אולי מסיבות גנטיות או, לחלופין, אין כלל קו ייצור של זרע. מצב זה קורה כבר בשלב התפתחות העובר ומשמעו שלגבר אין תאי אם (גזע) ראשוניים לייצור תאי זרע.

עם זאת, ישנן חסימות זעירות הנוצרות על ידי חיידקים, שמשפיעות על מעבר תאי הזרע; והסיבה שלא רואים אותן בבדיקה שגרתית היא שהם מיקרוסקופיים וזעירים- ולא נראים בבדיקה רגילה בדרך כלל, חסימות אלו נוצרות בגבר שיש לו רק מאות או אלפים של תאי זרע. וכדי למצוא כמות קטנה כזו של תאי זרע, צריך לבצע בדיקה במיקרוסקופ בעל הגדלה מוגברת: פי 6,300 פעמיים. למעשה, במקרים אלו ההבדל בין עקרות מוחלטת לעקרות גבולית שבה ישנם תאי זרע בודדים הוא הבדל קטן מאוד.

בעצם, אנו מציעים למטופל לבצע בדיקת חיפוש תאי זרע במיקרוסקופ בהגדלה גדולה. בבדיקה זו, שילוב של תצפית מדוקדקת על הזרמה, תחת מיקרוסקופ בהגדלה גדולה, יחד עם שעות חיפוש רבות והכנה נכונה של המטופל לבדיקה, מאפשרות בכ-20% מהמקרים למצוא בכל זאת תאי זרע ואף תאי זרע בעלי תנועה, למרות שבבדיקות הרגילות לא נמצאו תאים כאלה. תאים נדירים אלה יוקפאו לגיבוי - וישמשו בהמשך בתהליך IVF להפריית ביציות האישה.

מהו השלב הראשוני של הטיפול שמוצע לבעלי חסימות זעירות אלה?

ייצור נמוך וחסימה קטנה, על רקע זיהום חיידקי או פטרייתי, מחייב טיפול התחלתי של אנטיביוטיקה, למשך כ-4 שבועות. לאחר מכן, הערמונית מתנקה והחסימות הזעירות נעלמות. וניתן לראות את הזרעים הבודדים הקיימים.

האם עולה מהדברים כי גבר שנקבע כעקר - יכול להפיק זרע איכותי להריון?

אחוזי ההצלחה אמנם נמוכים, אבל צריך לזכור כי השגת הריון מגבר אזואוספרמי היא באמת מופלאה, כי למעשה הבדיקה השגרתית קבעה שהוא עקר. כאן יש סיכוי להפיק הריון מזרע הגבר - וזאת למרות שהרבה פעמים קשה מאוד להתגבר על החיידקים הללו, שהורגים את תאי הזרע. עבור גבר זה, אופציית הניתוח איננה יעילה, מכיוון שבאמצעותו המנתח מוציא אבוביות זרע בודדות שאין ביטחון שיש בהן תאי זרע, אבל יתכן ובמקום אחר באשכים ישנן סדנאות בודדות שעדיין מייצרות תאי זרע שהניתוח לא מגלה אותן.

פרופ' בנימין ברטוב הוא מנהל המרכז המקיף לפוריות הגבר.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות הגבר - בדיקת זרע ובעיות פוריות אצל הגבר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום