"אין לאפשר עלייה בזיהום בחיפה"

(0)
לדרג

משרד הבריאות מפרסם נייר עמדה לפיו יש קשר בין הזיהום במפרץ חיפה למחלות לב, סרטן ואסתמה. קורא לאסור פעילות של מפעלים שלא יעמדו בדרישות

מאת: מערכת zap doctors

באזור נפת חיפה ישנה תחלואה עודפת בהשוואה לממוצע הארצי, במחלות לב, במחלות נשימה, ובכלל זה החמרה של אסתמה בילדים ובסרטן בקרב מבוגרים. כך עולה מנייר עמדה בנושא התחלואה במפרץ חיפה שמפרסם היום (ג') משרד הבריאות.

המסמך נועד לשמש תשתית לעמדת משרד הבריאות כפי שהוצגה בדיוני ועדות הערר הנוגעות לתוכניות "קרקעות הצפון" ו"אסדרת בז"ן", לפיה "נוכח מספר התוכניות באזור מפרץ חיפה שהנן בעלות פוטנציאל השפעה משמעותי על בריאות הציבור אנו ממליצים כי תהיה ראייה כוללת של התוכניות השונות. יש לעמוד בערכי היעד בסביבת האוכלוסייה הקרובה במזהמים בהם אין חריגה היום, ולגבי מזהמים בהם לא ניתן לעמוד בערכי היעד עקב רמות הרקע הקיימות, אין לאשר עלייה נוספת בזיהום, ובוודאי שאין לעבור את ערכי הסביבה".

בנייר העמדה מצוין עוד כי מחקרים אפידמיולוגיים שנערכו בנפת חיפה מצאו אינדיקציה לקשר בין זיהום אוויר תעשייתי למחלות. מחקרים אלו מוגבלים באיכותם ובהיקפם, אך הממצאים בהם היו עקביים. בנוסף, עולה מהפרסום כי, לפי מרשם פליטות לסביבה במפרץ חיפה נפלטים חומרים אורגניים נדיפים שאינם מתאן (NMVOC) בשיעור הגבוה בארץ. עם זאת, תמונת הניטור של חומרים אורגנים נדיפים אינה מספקת על מנת להעריך את החשיפה של האוכלוסייה באזור לחומרים אלו ויש צורך בהרחבת הניטור והדיגום של חומרים אלו באזור על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת ומעודכנת.

משרד הבריאות ממליץ להמשיך ולפעול לצמצום זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה. מומלץ לגבש תוכנית פעולה, לאסוף נתונים שוטפים וכן להרחיב את הידע האפידמיולוגי באמצעות ביצוע מחקרים.

יונה יהב: יש לפנות את מיכל האמוניה ממפרץ חיפה

ראש עיריית חיפה יונה יהב דורש מממשלת ישראל לאמץ את נייר העמדה של משרד הבריאות ולפעול באמצעות ועדת שרים בראשות ראש הממשלה להכנת תכנית מקיפה ומתוקצבת ליישום המלצות המשרד. הוא קרא לממשלה לעצור את התפשטות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, ולהקפיא לאלתר את כל הדיונים במוסדות התכנון על תכניות הרחבת בז"ן, קרקעות הצפון וחוות גפ"מ, לסלק גורמים מזהמים בבעלות המדינה כגון "חוות המיכלים".

לדבריו, יש להעתיק את "מיכל האמוניה - פצצה מתקתקת המהווה סכנת חיים ממשית למאות אלפים" ולמנוע כניסת קונדנסטים למפרץ חיפה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום