סרטן הלבלב: מתי ניתן לנתח?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

סרטן הלבלב הוא סרטן קשה ואלים, המתגלה לרוב רק בשלבים מתקדמים. כאשר ניתן לבצע ניתוח להסרת הגידול (בהתאם למיקום הגידול ומידת התפשטותו) - הפרוגנוזה משתפרת

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

סרטן הלבלב הוא הסרטן החמישי בשכיחותו - ושיעורי התחלואה בו עולים בהתמדה, ככל הנראה בשל גורמים סביבתיים. מהו סרטן הלבלב? מהם הגורמים להתפתחות המחלה? מהם התסמינים ונורות האזהרה? וכיצד מתבצע האבחון - ולאחר מכן הטיפול? הכל על סרטן הלבלב, במאמר זה.

מהי מחלת סרטן הלבלב?

סרטן הלבלב הוא למעשה הכינוי של מספר מחלות ממאירות בתאי הלבלב. גידולים ממאירים בלבלב הם לרוב מסוג אדנוקרצינומה - והם מתפתחים מהתאים שמצפים צינוריות שמצויות בתוך הלבלב ואשר מוליכות את מיץ הלבלב לתריסריון.

סרטן הלבלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק
סרטן הלבלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הגורמים לסרטן הלבלב?

ישנם מספר גורמי סיכון להתפתחות המחלה: עישון, גיל מבוגר (שכיחות שעולה מעל גיל 55), נטייה גנטית (סיפור משפחתי של סרטן לבלב), מחלת סוכרת, השמנה ודלקות כרוניות של הלבלב. קיימות גם מספר מחלות נדירות במערכת העיכול, המהוות גורמי סיכון להתפתחות ממאירות בלבלב.

מהם התסמינים של סרטן הלבלב?

לרוב, מדובר במחלה שקטה ונעדרת תסמינים. בשל כך, המחלה שנוטה להתפשט במהירות, מתגלה לרוב רק בשלב מתקדם, בו קשה להחלים ממנה. התסמינים שבסופו של דבר מופיעים תלויים במיקום המחלה: כאשר הגידול ממוקם בראש הלבלב, נגרמת חסימה של דרכי מרה ומתפתחת צהבת חסימתית; כאשר הגידול הוא בגוף הלבלב ו/או בזנב הלבלב, התסמינים מופיעים מאוחר מאוד - ועשויים לכלול כאב בבטן העליונה, עם הקרנה לגב, איבוד תיאבון וירידה במשקל. יש לשים לב לסימנים אלה - ועם הופעתם יש לפנות לרופא. נורת אזהרה נוספת יכולה להיות מחלת סוכרת שיוצאת מאיזון, או הופעת קרישי דם במערכת הוורידית העמוקה והשטוחה.

כיצד מאובחן סרטן הלבלב?

סרטן הלבלב מאובחן באמצעות בדיקות הדמיה, לרבות CT ואולטרסאונד, נטילת דגימה מהממצא הגידולי החשוד ושליחה לביופסיה, בדיקות דם ועוד.

אופציות טיפוליות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אופציות טיפוליות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם סרטן הלבלב נחשב סרטן קטלני?

סרטן הלבלב נחשב סרטן אלים. הסיכוי של חולה שאובחן לשרוד (כלומר, הפרוגנוזה של מחלתו) - תלוי במגוון משתנים; בין המשתנים: השלב בו אובחנה המחלה, מידת התפשטות המחלה והאזור בו התפתחה המחלה: מחלה שמקורה בראש הלבלב (ולא בזנב הלבלב או בגוף הלבלב) מזוהה לרוב בשלב מוקדם יותר, מה שמאפשר טיפול כירורגי. טיפול כזה מעלה את סיכויי ההישרדות של החולה. יש לציין שזיהוי מוקדם של סרטן הלבלב בגוף ובזנב מאפשר גם הוא התערבות כירורגית עם אותם סיכויי ריפוי כמו בראש הלבלב.

מהו הטיפול בסרטן הלבלב?

הטיפול מותאם אישית למטופל - וההחלטה על תוכנו נקבעת על ידי צוות רב מערכתי, הכולל רופא גסטרואנטרולוג, כירורג, אונקולוג, רנטגנולוג ופתולוג. טיפול רב תחומי ומערך רב צוותי נחשבים יעילים יותר ותורמים להתאמת תכנית טיפולית מיטבית.

ישנם משתנים רבים, המשפיעים על המהלך הטיפולי שייבחר; ובהם: גודל הגידול, מיקומו, מידת התפשטותו ועוד. הטיפול יכול לכלול טיפול כימותרפי וניתוח להסרת הגידול. טיפול ניתוחי מאוד מסייע לשרידות החולה: כ-30%-35% מהחולים שעוברים התערבות כירורגית לשם כריתת הגידול ישרדו ל-5 שנים.

באיזה מקרים ניתן לשלב טיפול כירורגי בסרטן הלבלב?

שאלת הנתיחות נקבעת לפי מספר משתנים:

1. מיקום הגידול: כאמור, גידול בגוף הלבלב או בזנב הלבלב איננו גורם להופעת תסמינים מוקדמים - ולכן כאשר הוא מתגלה, פעמים רבים הוא מתגלה בשלב מתקדם ולא ניתן להסתייע בניתוח. אולם, כשהגידול אינו מתקדם, ניתן בהחלט לנתח גם גידול שממוקם בגוף הלבלב או זנב הלבלב.

2. מידת התפשטות הגידול: במקרים בהם הגידול התפשט ושלח גרורות לאתרים מרוחקים, דוגמת עצמות, כבד וריאות - אין אופציה לטיפול ניתוחי.

3. לעתים ישנה חסימה של כלי דם גדולים בבטן - ובמקרים אלה לא ניתן לנתח.

אם לא מתאפשר טיפול ניתוחי, יינתן טיפול כימותרפי - שלאחריו אולי יתאפשר טיפול כירורגי. הכימותרפיה מסייעת ל-30%-35% מהחולים ומאפשרת למי שלא יכול היה לעשות זאת, לעבור את הניתוח. במרבית המקרים יינתן טיפול כימותרפי גם לאחר הניתוח.

ניתוח סרטן הלבלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח סרטן הלבלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כולל ניתוח סרטן הלבלב?

ניתוח לכריתת גידול בלבלב נחשב ניתוח מורכב, במהלכו מוסרים הגידול עצמו, רקמה שכנה, בלוטות לימפה, כלי דם ועוד. הניתוח אורך בין שש שעות לשבע שעות. מהלך הניתוח לכריתת גידול ממאיר בלבלב תלוי בסוג הניתוח הנבחר, הנקבע לפי מיקום הגידול.

כאשר מדובר במטופל נתיח - והגידול ממוקם בראש הלבלב, יבוצע ניתוח מקיף, הכולל כריתה של ראש הלבלב, כיס המרה, דרכי המרה, התריסריון חלק רחיקני של מהקיבה מעי דק פרוקסימלי ובלוטות לימפה. לאחר הכריתה, מתבצע חיבור של המעי הדק לקיבה ולצינורות המרה והלבלב, כדי לאפשר רציפות ופעילות תקינה של מערכת העיכול.

כאשר מדובר במטופל נתיח והגידול הוא בזנב הלבלב או בגוף הלבלב, ייכרתו חלקים אלה - בדרך כלל יחד עם כריתת הטחול מטעמים אונקולוגיים.

בשל מידת מורכבותו, דורש הניתוח הכנה מיוחדת וכרוך בתקופת הסתגלות והחלמה. ההכנות לניתוח כוללות שינוי תזונתי והקפדה על תפריט עתיר חלבונים, תרגול גופני להגברת נפח ריאתי, הפסקת עישון ועוד. לאחר הניתוח, נשאר המטופל לאשפוז של בין שבוע לשבועיים ונדרשת תקופת התאוששות ארוכה, עד לחזרה לתפקוד מלא.

ד"ר ברק בר-זכאי הוא מומחה בכירורגיה כללית וכירורגיה של הכבד, הלבלב ודרכי המרה, "אסיא מדיקל"; מנהל היחידה לניתוחי כבד, לבלב ודרכי מרה בבית החולים קפלן, ברחובות.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.


בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי כבד.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום