חיוך מושלם: לא רק בהוליווד

(1)
לדרג

מעוניינים בגוון בוהק וחדש לשיניים? שיפור ושחזור כתרים? החלפת סתימות כהות וישנות וכתרי חרסינה? רוצים אפקט של יישור שיניים, בלי כאב? הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם

מאת: ד"ר מיטל נאמן

בשנים האחרונות, חיוך הוליוודי, לבן ונוצץ, אינו נמצא רק על מסך הקולנוע או הטלוויזיה. בזכות ההתפתחות המהירה של תחום רפואת השיניים האסתטית, כיום כל אחד יכול לגשת לטיפול - שישנה את פני החיוך שלו.

טיפולי אסתטיקה הקשורים להיגיינת הפה מתאימים לכל מי שמעוניין לשפר את מראה החיוך שלו ולטפל בבעיה האסתטית הקיימת. בדרך כלל, טיפולים אלה מתאימים למי שלא מרוצה מהגוון הקיים של שיניו, למי שנדרש להחליף כתרים באזור השיניים הקדמיות, למי שצריך לעבור שיקום על גבי שתלים או להשתמש בשיניים תותבות ולמי שהומלץ לו להחליף סתימות כהות בסתימות לבנות. במילים אחרות: למי ששואף לחיוך יפה יותר.

חיוך מושלם, כולם יכולים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חיוך מושלם, כולם יכולים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי הלבנת שיניים?

הלבנת שיניים היא הטיפול האסתטי השכיח ביותר - לטובת חיוך לבן ונוצץ. הטיפול מתבצע בשיטות שונות - ובהן קיים טיפול שמרני, שמתבצע בשלב ראשון במרפאה ובהמשך - בבית על ידי המטופל עצמו. לטיפול זה אין תופעות לוואי או סיכונים כלשהם, פרט לרגישות חולפת בשיניים, יום או יומיים אחרי הטיפול.

כיצד מתבצעת הלבנת שיניים?

ישנן שיטות שונות להליך הלבנת שיניים. קיים טיפול שמרני, שנעשה על ידי שימוש בסדים, הנשארים אצל המטופל לאורך שנים - ומשמשים אותו גם להלבנות עתידיות. הסדים נבנים על פי צורת הפה והלסת של המטופל.

הטיפול מצריך מהמטופל לרכוש מזרקים, שמכילים בתוכם את החומר שמלבין את השיניים - ולהציב את הסדים עם החומר על השיניים, למשך זמן אשר נע בין מספר שעות לבין לילה שלם.

למי מתאים טיפול הלבנת שיניים?

לכל מי שיש לו שיניים קבועות: כלומר - מגיל הנוער והלאה. לא ניתן להלבין שיניים שעברו כתרים או חומרי סתימה.

הלבנת שיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הלבנת שיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד יש להתכונן לטיפול הלבנת שיניים?

יש לעבור בדיקה אצל רופא השיניים ובמידת הצורך הסרת אבנית אצל השיננית. לאחר בדיקה, הרופא לוקח מידה הפה המטופל להכנת הסדים.

כל כמה זמן יש לחזור על הלבנת שיניים?

נדרש לחזור על הלבנה זו אחת לכמה חודשים. חשוב לדעת כי השיניים מאבדות את צבען משום שהן באות במגע עם חומרים בעלי צבע חזק, כגון: קפה, קולה ומאכלים בעלי צבעים חזקים, וגם בגלל תהליך ההתבגרות במהלכו הדנטין שבשן מצהיב - ודרך האמייל השקוף משתקף הצבע הצהבהב שלו.

כיצד נעשית החלפת כתרים ישנים בחדשים?

לעתים קרובות, כתרים בשיניים הקדמיות דורשים החלפה - בעקבות נסיגה של החניכיים, שגורמת לחשיפה של שולי הכתר, בגלל צבע הכתר שהשתנה ואיננו מתאים לצבע השיניים הסמוכות (ובגלל סיבות נוספות).

כמו כן, לעתים קיים נושא פתולוגי אחר מתחת לכתר (כמו עששת משנית, או דלקות) - שדורש החלפה של הכתר או כל בעיה שנובעת מקיומם של כתרים ישנים שצריך לתת עליה את הדעת.

באופן עקרוני, כתרים אמורים להחזיק במקומם למשך שנים רבות. אולם, כאשר יודעים מראש כי סיכויי ההצלחה של טיפול בשן הם נמוכים וצופים כי הכתר לא יחזיק בחלל הפה יותר ממספר שנים, יש לשקול טיפול מסוג אחר, הכולל עקירה ושיקום על ידי שתלים.

כיצד מתכוננים לטיפול החלפת כתר ישן בחדש?

הבדיקות המקדימות להחלפת כתר כוללות צילומי שיניים. הכתרים מוחלפים תחת הרדמה מקומית. ראשית, מציבים במקום המיועד כתר זמני; ולאחר לקיחת מידות והתאמה, מציבים את הכתר החדש במקום.

התאמת גוון מתאים לכתרים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
התאמת גוון מתאים לכתרים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הסיכונים של הליך החלפת כתר?

כאשר מדובר בכתרים קדמיים, קיים סיכון שהכתר הזמני עלול ליפול או להישבר - אבל מצב זה הוא מצב די נדיר. לעיתים כאשר רופא מסיר כתר ישן, כפי שצוין קודם, ניתן לראות שהשן המאחזת - עליה מודבק הכתר, מראה עששת משנית, סדק ואף ניידות, לכן חשוב לבנות תוכנית שיקום חלופית, במידה ולא ניתן להחליף כתר.

מה בנוגע לשחזורי סתימות?

בשנים האחרונות, טיפולי שיניים משמרים כמו סתימות לבנות ושחזורים הפכו לטיפולים שכיחים ונגישים מאוד. למעשה, מילה נרדפת לסתימה היא שחזור השן המקורית - על ידי חומר שחזור. בניגוד לפעם, כיום חומר השחזור כבר אינו כהה או כסוף, אלא לבן ותואם את צבע השן.

כיום, קיים עולם רחב ומתפתח - לחומרי שחזור השיניים הלבנים; חומר השחזור ואיכותו יכולים לשנות לטובה את מראה השן כולו. רופאי שיניים מנוסים עוברים ללא הרף השתלמויות בנושא שחזורי השיניים - ונחשפים בכל יום שעובר לטכנולוגיות מתקדמות מאוד בתחום.

מתי מומלץ לשחזר את השן?

כאשר יש עששת בשן, אין מנוס מפני סתימה. עששת מובילה לתהליך שבו השן מאבדת את המינרלים שלה, בעקבות קיומם של חיידקים, שאוכלים את השן - וגורמים לה להירקב. בהליך הסתימה/ שחזור, מסירים את החלק שנפגם בשן; ואת החלל שנוצר במקומו, ממלאים בחומרי שחזור שמתאימים לצבע ולחוזק המתאים של השן.

כאשר מדובר על השיניים הקדמיות, נקפיד להשתמש בחומרים שהנראות האסתטית שלהם היא הטובה ביותר. כאשר מדובר על השיניים האחוריות הטוחנות, נשתמש בחומר קשוח יותר, שיכול להכיל כוח לעיסה גדול יותר.

כיצד מתבצע שחזור סתימות?

לא תמיד שחזור השיניים דורש הרדמה מקומית. כל זה תלוי בעומק של השחזור ובכמות חומר השן - שהלך לאיבוד. בהליך עצמו, מבודדים את השן משאר הפה, מנקים אותה, מייבשים אותה - ומשחזרים אותה. שחזור שיניים על ידי חומרים לבנים אמור להספיק להרבה שנים - ולשדרג את מראה החיוך.

שחזור סתימות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שחזור סתימות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם יש להליך שחזור השיניים תופעות לוואי או סיכונים?

במקרים בהם הכותרת של השיניים הקדמיות נשברת אנו משחזרים אותה באמצעות חומרי שחזור והחלק ששוחזר הוא לא פונקציונלי כלומר יש להיזהר מהפעלת כוח מוגזם על השן, כגון חתיכה באמצעות השן כי אז חומר השחזור עלול להתנתק.

מהו טיפול למינייט, לשיניים חדשות וישרות?

למינייט הוא טיפול שמעניק לחיוך מראה אחיד ואסתטי, המכונה "המראה ההוליוודי". הלמינייט יוצר מצב שבו כל השיניים שלמות - ונמצאות בגודל, בצבע ובמיקום הנכון. הליך זה בעצם מעניק תוצאה דומה ליישור שיניים והלבנה.

כיצד מתבצע הלמינייט?

מדובר בטיפול מתקדם מאוד, הכולל הלבשות של חרסינה על שיניים קיימות. הלבשות אלה עשויות חרסינה בעובי מזערי, שנוצרות במעבדה, בהתאם למבנה הפה של המטופל. טיפול זה כולל מספר שיניים המופיעות בחזית החיוך, זאת בכדי ליצור חזית אחידה ואסתטית.

כדי להרכיב את השיניים החדשות על הקיימות, משייפים את השן - ומורידים ממנה שכבה אחת. טכנאי השיניים מכין שכבה חזיתית של כל שן בנפרד. שכבות אלה מודבקות על פני השיניים המשויפות. יתרונו הברור של הליך זה הוא תוצאת החיוך המושלם, בלי לעבור כל הליך של יישור שיניים.

כל כמה זמן יש לחזור על הליך הלמינייט?

ציפוי השיניים של הלמינייט עתיד להחזיק הרבה שנים בתוך חלל הפה, אך לעתים הוא נוטה ליפול - ויש לחזור ולתקן אותו. חשוב לציין כי קיימת חשיבות גדולה לשימור כל הליך רפואי בשיניים על ידי תחזוקה נכונה של המטופל. ולכן חשוב לשמור על היגיינה של הפה ולהקפיד על ביקורים קבועים אצל רופא השיניים.

למי מתאים הליך הלמינייט?

מכיוון שמדובר בהליך מורכב מאוד, יש לבחור היטב את המטופלים המתאימים להליך. על השיניים המקוריות להיות שלמות - ברובן. הליך זה איננו מתאים לשיניים שעברו השחזה או כתר - וכן איננו מתאים למי שיש לו בעיות סגר או ריבוי סתימות.

לסיכום: ניתן לומר שכיום תחום רפואת השיניים יודע לתת מענה אמיתי ויעיל לכל בעיה אסתטית, באשר היא. סתימות ישנות, כתרים רעועים, גוון לא מוצלח של השן - ואפילו מראה חזיתי ואחיד של השיניים. אם אתם חולמים על חיוך הוליוודי - אפשר להפוך את החלום למציאות.

ד"ר מיטל נאמן היא רופאת שיניים בעלת מרפאה העוסקת בטיפולים אסתטיים של השיניים והפנים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום