בעיות ברכיים כרוניות: כיצד לטפל?

(24)
לדרג

כאבי ברכיים עלולים לפקוד אנשים בכל גיל ולעתים מדובר בבעיה כרונית. כיצד מאבחנים? מתי יש לגשת לניתוח? ומי נמצא בקבוצת סיכון וצריך להיזהר במיוחד?

מאת: פרופ' דן עטר

בעיית ברכיים מכל סוג מוגדרת כבעיה כרונית, כאשר המטופל מתלונן על כאב מאובחן ומקבל טיפול למשך זמן - ללא כל שיפור במצב. כאשר אנחנו מדברים על בעיות ברכיים כרוניות, יש לוודא כי אכן בוצע אבחון נכון למצב וכי ניתן לו הטיפול הנכון והמתאים ביותר.

בעיות ברכיים כרוניות שכיחות מאוד באוכלוסייה - ופוקדות אנשים מגיל ילדות ועד לעשור השמיני של החיים. בכל גיל, כאבי הברכיים נובעים מסיבה אחרת.
כל מכה או נפילה עלולות לפגוע בברך. אילוסטרציה: שאטרסטוק כל מכה או נפילה עלולות לפגוע בברך. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן הסיבות לכאבי ברכיים בעשורים הראשונים לחיים?

בילדות התלונה השכיחה היא מחלת אוסגוד שלאטר, שבה המטופל סובל מחיבור של הגיד הפטרלי לעצב השוק. באזור החיבור עלול להתעורר כאב בעקבות תנועה סיבובית, קפיצה או מתיחה. תנועה שכזאת עלולה למשוך את הגיד ואת העצם, והתוצאה היא בדרך כלל כאב רחיקנית לפיקה - עם נפיחות רגישה מעל חיבור הגיד הפיקתי לשוק.

בגיל העשרה התלונות הן לרוב בקדמת הברך. זהו כאב שמופיע בעיקר בקימה, בישיבה או בעליית מדרגות - ומקורו באי התאמה בין תנועת הפיקה לבין מסלולה בברך. לרוב, הסיבה לכך היא פגם מבני, שמתבטא בסטייה של הירכיים והשוקיים.

בתקופת השירות הצבאי, הנערים והנערות מתגייסים לצבא, שכולל פעמים רבות מאמצים פיזיים לא מעטים, לאחר תקופה ארוכה שבה ישבו על ספסל הלימודים. הכאבים העולים מהמאמץ הבלתי מבוקר ממוקמים לצד הקדמי של הברך - ומקורם בשימוש יתר, שאף גורם לשחיקת סחוסים מהירה.
בנוסף לחיילים צעירים, כל מי שעוסק בספורט חשוף באופן טבעי לבעיות מפרקים מסוגים שונים ולבעיות ברכיים בפרט. חשוב לדעת כי פגיעות ספורט עלולות להופיע מהגילאים הצעירים ביותר. בעיות אלה מתבטאות לרוב בפגיעה במיניסקוס, בפגיעה ברצועות הברך - המצולבות או הצדדים ועוד.

לצד החיילים והספורטאים, בעת ההזדקנות, בעשור השישי עד השמיני לחיים, מתרחש בגוף מצב של שינוי מבני של הברכיים, לצד מפרקים אחרים. שינויים אלה עשויים להופיע כציר לא תקין של הרגליים, שמוביל למצב של העמסת יתר של צד פנימי או חיצוני של הברך. בנוסף, הם עלולים להיגרם בעקבות חבלה או ניתוחים קודמים בברך, שהובילו למצב של שחיקת הסחוס.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי פציעות ונפילות שגרתיות יותר, היכולות לקרות לכל אחד בכל גיל ובכל מצב בחיים, אפילו מהיתקלות, כביכול, שולית בפינת השולחן - יכולה ליצור בעיה כלשהי בברך.

כיצד מאבחנים בעיה קיימת בברכיים?

השלב הראשון כולל בדיקה קלינית של ציר הרגליים - האם הוא ציר ישר, או שמא הברכיים סוטות החוצה או פנימה? בעת הבדיקה, בוחנים גם את צורת ההליכה ואת המקום המדויק שבו מתחיל הכאב בישיבה, בעמידה ובשכיבה. הבדיקות בוחנות את: הרצועות בברכיים, המינסקים, דלדול השרירים (אם קיים), זווית סטיית הפיקה, תנועת פרקי הירכיים והברכיים ועוד.

ישנם מבחנים שנועדו לאבן קרע במינסקים וברצועות, שינוי ניווני בברכיים, תנועה מוגבלת של הברך ורשרוש בתוך הברך. לרוב, יישלח המטופל לצילום; ובמצבים חמורים יותר, גם לביצוע מיפוי עצמות ובדיקת MRI.
MRI של הברך. אילוסטרציה: שאטרסטוק MRI של הברך. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מטפלים בבעיות ברכיים?

כאשר מדובר בגיל הילדות והבגרות, לרוב מטפלים בכאב באופן נקודתי, למשך מספר חודשים - עד שהוא נעלם ושוכח והבעיה נפתרת בעצמה, עם הגדילה. כאשר מדובר במקרים מבניים, הטיפול כולל בדרך כלל חיזוק של השריר הארבע ראשי בירכיים. במקרים קיצוניים, ייתכנו גם התערבויות כירורגיות - כגון שינוי מסלול הפיקה, תיקון הסטייה של השוקיים על ידי ניתוח של עצם השוק.

בתקופת שימוש יתר, כמו אצל חיילים, ההוראה הראשונה היא הורדת פעילות, חיזוק השרירים ולעתים נטילת כדורים שמחזקים את מצב הסחוסים בפיקה. כאשר מדובר בפגיעות ספורט, הטיפול הראשוני יהיה פיזיותרפיה, שבעזרתה ייתכן שהכאב והמגבלה יחלפו וכי התופעה תיעלם.

כיצד מטפלים בשחיקת סחוסים בברכיים?

בשחיקת סחוס קלה, ניתן לטפל באמצעות תרופות שונות וגם על ידי הזרקות לברכיים. כמו כן, ניתן לטפל בכך על ידי שינוי חלוקת המשקל על הברכיים, למשל על ידי אפוסתרפיה. לעומת זאת, שחיקת סחוס חמורה יותר עלולה להוביל למצב של התערבות ניתוחית מכל סוג, עד לניתוח כולל להחלפת הברך.

מתי נדרש לגשת לניתוח בברך כדי לפתור את הבעיה?

כאשר מדובר בקרעים מלאים ברצועות הברכיים, בדרך כלל הטיפול בבעיה יהיה ניתוחי. כאשר מדובר במצב שינוי ניווני של הפרק, הטיפול יכול להתחיל בפיזיותרפיה, הידרותרפיה, טיפול תרופתי - אך בשלבים מתקדמים יותר, ניתוח להחלפת פרק הברך.
מתי כדאי לנתח? אילוסטרציה: שאטרסטוק מתי כדאי לנתח? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו ניתוח להחלפת פרק הברך?

החלפת פרק הברך נעשית בניתוח (בכל בתי החולים בארץ ובעולם). מדובר בניתוח הנחשב שכיח מאוד. מכלל ניתוחי החלפות הפרקים בגוף, כ-70% מהניתוחים הם ניתוחי החלפת ברך. בניתוח, למעשה, מסירים את המשטח המפרקי משני צדי הברך, ומחליפים אותו במתכת ובפלסטיק.

הצלחתם של ניתוחים אלה טובה מאוד, אבל ייתכן מצב שלאחר 15 שנים (או יותר) יתקיים מצב התרופפות של המשתל, כך שיידרש לשוב לשולחן את הניתוחים - השתלה חוזרת. מטבע הדברים, אצל אנשים מבוגרים יותר הבלאי מופחת - ולכן האפשרות של התרופפות היא אפשרות יותר קטנה.

לסיכום: בעיות ברכיים כרוניות הן תופעה שכיחה מאוד באוכלוסייה - ויכולות לפקוד כל אדם, בכל גיל. כדי למנוע בעיות אלה, חשוב מאוד לשים לב לשחיקה הטבעית של הגוף, להיות קשובים לכל כאב ושינוי בפרק הברך - ולשמור על עצמנו מפני פגיעות וחבלות.

פרופ' דן עטר הוא מנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים סורוקה לשעבר (עד 6/2016)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום