הגברים מתים מחרדה, פי שניים

(0)
לדרג

מחקר חדש ומפתיע מגלה כי חרדה מעלה כפליים את שיעורי התמותה עקב ממאירות בקרב גברים, אך כך הדבר בקרב הנשים. הסיבה לכך טרם ידועה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הפרעת חרדה מוכללת (GAD או Generalized Anxiety Disorder) מלווה בעלייה משמעותית בסיכון לתמותה עקב ממאירות בגברים, אך לא בנשים. כך עולה ממחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס ECNP (European College of Neuropsychopharmacology).

החוקרים בחנו נתונים של 879 נשים ו-7,139 גברים מעל גיל 40, שהשתתפו במחקרEuropean Prospective Investigation of Cancer in Norfolk והשלימו בדיקות רפואיות בין השנים 1993-1997. במהלך המעקב, המשתתפים השלימו סדרת שאלונים להערכת מאפיינים דמוגרפיים, מצב סוציאלי, מחלות רפואיות, הפרעות פסיכיאטריות וגורמי סיכון התנהגותיים.

2.4% מהנשים ו-1.8% מהגברים תועדו כסובלים מחרדה. בקרב נשים עם הפרעת חרדה מוכללת תועדה שכיחות גבוהה יותר של גיל צעיר מ-65 שנים, מגבלה משמעותית יותר ועישון פעיל, בהשוואה לאלו ללא הפרעת החרדה, עם שכיחות גבוהה יותר משמעותית של דיכאון מג'ורי בשנה הקודמת.

בדומה לנשים, בקרב גברים שאובחנו עם הפרעת חרדה מוכללת במהלך השנה הקודמת תועדה שכיחות גבוהה יותר של צעירים מגיל 65 שנים בהשוואה לאלו ללא אבחון דומה. עם זאת, תועדה גם שכיחות גבוהה יותר של רווקים, רמת מוגבלות גבוהה ומדד מסת גוף גבוה. נבדקים אלו גם נטו יותר לחוסר פעילות גופנית ועישון פעיל, כמו גם אבחון של דיכאון מג'ורי במהלך השנה הקודמת.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים דוגמת גיל, מצב משפחתי, רמת השכלה, מצב סוציאלי, הפרעת דיכאון מג'ורית, מצבים גופניים כרוניים, מוגבלות, עישון, צריכת אלכוהול ורמת פעילות גופנית, החוקרים מצאו כי בגברים, הפרעת חרדה מוכלללת לוותה בעלייה גדולה כפליים בשיעורי מוות עקב ממאירות. לא תועד קשר משמעותי בין הפרעת חרדה מוכללת למוות עקב ממאירות בנשים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים על מנת לאשר את ממצאי המחקר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות חרדה במבוגרים, נוער וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום