ראייה מטושטשת? חולשה במיקוד

(13)
לדרג
תוכן מקודם

מרגישים טשטוש בקריאה אך בדיקת הראייה תקינה? ייתכן שאתם סובלים מחולשה במיקוד הראייה. הורים: ייתכן שהילד איננו סובל מהפרעת קשב וריכוז, אלא מבעיית ראייה

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-9971623 (מספר מקשר)

בעיניים שלנו מצויים מספר שרירים חיצוניים, שתפקידם להזיז את גלגל העין לכיווני המבט השונים לצדדים, למעלה ולמטה. בעת תזוזה זאת, ישנו תיאום מדויק בין שתי העיניים, המאפשר לנו למקד את שתיהן אל האובייקט שבו אנו מתבוננים. התיאום בין שתי העיניים חייב להיות מושלם, על מנת שלא יופיעו תופעות כמו ראייה כפולה או טשטוש. לשרירי העיניים תפקיד מרכזי ביצירת התיאום.

כשאנו מישירים מבט קדימה ולמרחק, צירי הראייה של שתי העיניים נמצאים במקביל אחד לשני. ככל שאנו מתבוננים קרוב יותר, לעבר חפץ מסוים, שני צירי הראייה מתכנסים - על מנת להתמקד בחפץ. בעת קריאה, התכנסות העיניים היא מקסימלית - וכך גם בעת עבודה מול מחשב. זהו מיקוד הראייה.

פירושו של דבר, שאצל אדם שקורא הרבה, או עובד שעות רבות ובאופן יומיומי מול מחשב, העיניים מכונסות באופן מתמיד ומתמשך - ושרירי העיניים דואגים לכך שיפעלו בתיאום. בהנחה שהראייה תקינה, הרי שכל עוד פעולת השרירים והתיאום ביניהם תקינים, לא יתעוררו בעיות מיוחדות ומיקוד הראייה יתפקד היטב.

ראייה כפולה. אילוסטרציה: שאטרסטטוק
ראייה כפולה. אילוסטרציה: שאטרסטטוק

מהי חולשה של מיקוד הראייה?

לעומת זאת, כאשר נוצרת בעיה בהפעלת השרירים המאפשרים את מיקוד הראייה - והם לא מצליחים להחזיק את העיניים מכונסות בקלות ובהעדר מאמץ, נוצרת תופעה הנקראת "חולשה של מיקוד הראייה", המתבטאת בטשטוש ראייה, גם כשהראייה תקינה מכל בחינה אחרת.

למרות שהחולשה במיקוד הראייה היא תופעה נפוצה יחסית, רק בחלק קטן מהמקרים, התופעה מאובחנת - בעיקר בשל חוסר המודעות של העוסקים בתחום, שבבדיקות שלהם הראייה נמצאת תקינה לחלוטין - ולא ברור מקור הבעיה עליה מדווחים המטופלים. אבחון נכון של התופעה דורש ביצוע של בדיקת מיקוד ראייה, שאינה מבוצעת בד"כ במסגרת בדיקת ראייה שגרתית.

מהם התסמינים של הופעת חולשה במיקוד הראייה?

החולשה במיקוד הראייה מקבלת ביטוי בתחושת עייפות והתעייפות מהירה במהלך קריאה (או בעבודה מול מחשב), קושי להתמקד זמן רב בקריאה ותחושת לחץ בראש. לעיתים נראה כאילו האותיות קופצות והשורות מתבלבלות. בעת הופעת חולשה במיקוד הראייה, שרירי העין הופכים רפויים והעיניים מאדימות ודומעות עקב מאמץ הראייה מקרוב - ומיקודה. לעיתים מלווה החולשה במיקוד הראייה בבעיה נוספת, הנקראת פזילה סמויה. ככל שהזמן של פעולת העיניים למיקוד מתמשך, כך הולכים התסמינים השונים ומחריפים.

עייפות רבה עקב מאמץ. אילוסטרציה: שאטרסטוק
עייפות רבה עקב מאמץ. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי השפעתה של החולשה במיקוד הראייה על חיי היום יום של הסובלים ממנה?

אצל ילדים, עשויות להיווצר בעיות בבית הספר - בעיות לימודיות ובעקבותיהן גם בעיות חברתיות, בעיקר בשל האבחון השגוי. לדוגמה: הגיע אלי ילד בן 8, שאמו סיפרה שהוא מפגר בלימודים, מתקשה בקריאה - ומרוב תסכול אף הפסיק לנסות לקרוא ולהכין שיעורי בית, למרות שהוא נבון ולא היו אתו בעיות בגיל הגן, או אפילו בכתה א'.

הילד דיווח על כאבי ראש, שורות קופצות בעת ניסיון קריאה, עיניים דומעות ובלבול בין האותיות. הוריו סיפרו גם על עצבנות וחוסר מוטיבציה ללמוד.

בבית הספר, חשדו שמדובר בהפרעות קשב וריכוז - והילד נשלח לאבחון, שבמסגרתו עבר גם בדיקת ראייה סטנדרטית, שבה נמצא כי הוא רואה בכל עין לחוד בצורה תקינה לחלוטין; וכי כל הפרמטרים של הראייה תקינים. בעקבות זאת, נשקלה בכובד ראש האפשרות לטיפול תרופתי בהפרעות קשב. רק בבדיקה אצל רופא עיניים מומחה, עלה החשד כי מדובר בחולשה במיקוד הראייה - ובבדיקה פשוטה ביותר, אכן התגלו פזילה סמויה וחולשה של שרירי העיניים, בעת מיקוד מקרוב.

בעקבות האבחון הנכון, נשלח אותו ילד לטיפול מתאים - ותוך מספר חודשים חל שיפור ניכר במצבו, הוא הצליח למקד את עיניו בדף המחברת למשך זמן ארוך; ונפסקו לגמרי תופעות הלוואי של כאבי הראש, העצבנות ואי הנוחות בזמן הקריאה. כעבור תקופה קצרה ביותר, הוא הצליח להדביק את הפער שנוצר בלימודים.

מדוע חשוב לאבחן את הבעיה בצורה נכונה אצל ילדים?

פעמים רבות, ילדים הסובלים מחולשה במיקוד הראייה - מאובחנים בטעות כסובלים מהפרעת קשב וריכוז ואף מגיעים לידי לקיחת תרופות כמו ריטלין, על בסיס קבוע. תרופות אלה אינן מסייעות להם, משום שהן לא פותרות את הבעיה הפיזיולוגית ממנה הם סובלים. הטיפול השגוי - לא רק שאינו נותן מענה לבעיה, אלא הוא עשוי להחריף את העצבנות והתסכול של הילד שסובל ממנה. וכאמור, אף על פי שהתופעה נפוצה, היא אינה מאובחנת נכון במקרים רבים.

לפעמים הבעיה היא לא הפרעות קשב וריכוז. אילוסרציה: שאטרסטוק
לפעמים הבעיה היא לא הפרעות קשב וריכוז. אילוסרציה: שאטרסטוק

ומה בנוגע למבוגרים?

אצל מבוגרים, הבעיה חמורה אף יותר. חוסר המודעות בקרב אנשי המקצוע גדול אפילו יותר מאשר חוסר המודעות בכל הקשור לילדים. מקרים רבים אינם זוכים לאבחון ראוי - בעיקר מקרים של מי שעובדים מול מסך מחשב, מגלים תסמינים של התעייפות וקושי בעבודה מתמשכת, אך בדיקת הראייה שלהם תקינה לחלוטין ואיננה מצביעה על פגם כלשהו. עקב כך, הם אינם זוכים לטיפול - וחיי היום יום שלהם, כמו גם החיים המקצועיים - מופרעים.

מה גורם להופעת חולשה במיקוד ראייה?

עדיין איננו יודעים מהם הגורמים לתופעה הגורמת לשרירי העיניים להיחלש בעבודה מאומצת של ראייה מקרוב. כמובן, שמי שעיקר עיסוקו בראייה מקרוב, התופעה אצלו תהיה רווחת יותר - אך זה לא מחויב המציאות.

כיצד מטפלים בחולשה במיקוד הראייה - ובתסמינים שלה?

הטיפול בחולשה במיקוד הראייה ובפזילה סמויה כולל חיזוק השרירים הרפויים הגורמים לחולשה, והוא מותאם ספציפית לכל מטופל, בהתאם לתוצאות האבחון שלו. הטיפול כולל תרגילי פיזיותרפיה מיוחדים לשרירי העין, המבוצעים אצל בעלי מקצוע, הנקראים אורתופטיסטים, שעיקר עיסוקם בטיפול בבעיות ראייה של עין עצלה ומתמחים בפיזיותרפיה של העיניים.

מטרת התרגילים - לסייע בחיזוק השרירים הרפויים ולתקן את הפזילה הסמויה. התרגילים מתבצעים אחת לשבוע אצל האורתופטיסט, לאורך תקופה בת מספר שבועות עד מספר חודשים, בהתאם לחומרת הבעיה.

במקרים רבים, ייתן האורתופטיסט תרגול המשך פשוט - שיש לבצעו בבית באופן יומיומי, על מנת לשמר את תוצאות הטיפול. יש לקחת בחשבון שתרגול זה דורש עקביות והתמדה - ונמצא כי אחוז ניכר של הכישלונות בטיפול בבית נובע מחוסר התמדה. יחד עם זאת, מרגע שהטיפול מצליח, התמדה בטיפול האורתופטיסטי, בהתאם להנחיות האורתופטיסט, תשמר ברוב המקרים את התוצאות.

תרגילים למיקוד הראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
תרגילים למיקוד הראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות כאשר הטיפול האורתופטיסטי אינו מספיק?

בקרב מטופלים מבוגרים, בעיקר בגיל המתקדם יותר, ישנו אחוז מסוים שאינו מגיב כלל לתרגילים. אצל אחרים, אמנם חל שיפור בעקבות התרגול הפיזיותרפי, אך התוצאות אינן משביעות רצון. במקרים כאלה, יקבל המטופל מרשם למשקפיים מיוחדים, שבתוכן מובנות פריזמות שתפקידן לרכז את המבט ביתר קלות - והן מסייעות לפעולת השרירים, שאינם מתפקדים בצורה מספקת בזמן המיקוד.

לסיכום: אם מופיעים התסמינים של טשטוש בראייה מקרוב - ובדיקת הראייה השגרתית נמצאת תקינה, יש לבקש לבצע בדיקת מיקוד ראייה.

ד"ר משה מלכין הוא מומחה לרפואת עיניים.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום