חשד להימצאות עגבת במנות דם

(0)
לדרג

בשל חשש להמצאות עגבת, בחלק ממנות הדם ומרכיביו, מד"א יבצע בדיקות עגבת במנות החשודות. הסיכון להידבקות במחלה הוא קלוש

מאת: מערכת zap doctors

תרומות הדם בישראל נבדקות לזיהוי מספר מחלות העלולות לעבור בעירוי, כגון דלקת כבד נגיפית, איידס ועגבת, זאת בכדי להבטיח את איכות ובטיחות מנות הדם.

ממשרד הבריאות נמסר כי בערב ראש השנה התקבלה הודעה מהחברה המייצרת את ערכות הבדיקה לזיהוי עגבת, כי בבקרה, שערכה הרשות האירופאית על ערכות החברה, נמצאה ירידה ברגישות הבדיקות באצוות מסוימות, ולא זוהו 2 מתוך 3 דגימות מאנשים שהיו בשלב מוקדם מאוד של הדבקה בחיידק (שלב ה-seroconversion). לעומת זאת, דגימות שחלף זמן ממועד ההדבקה - זוהו ע"י הערכות כחיוביות. מדובר בערכות שהיו בשימוש החל מ-6.6.2016 ועד היום.

יודגש כי במהלך השנים האחרונות לא דווח על מקרי העברת עגבת במרכיבי דם, בארץ ובעולם, והסיכוי לאירוע הדבקה הנ"ל הינו קלוש.

בדיקת עגבת נוספת של מנות הדם

היות ששירותי הדם של מד"א משתמשים באצוות של החברה, ננקטו הצעדים הבאים: שירותי הדם יעברו לבצע בדיקות עגבת בערכות של יצרן אחר החל מיום 5.10.2016. דגימות מתרומות דם שסופקו לבתי החולים, שנמצאות בארכיב שירותי הדם, ייבדקו במהלך הימים הקרובים (מוקדם ככל שניתן) בערכות החלופיות, כדי לאשרר את תקינותן. במקרה שתתגלה תוצאה חיובית יאותר מקבל הדם ויוזמן לבדיקות נוספות ולהערכה רפואית על הצורך בקבלת טיפול.

סיכון נמוך להידבקות במקבלי עירויי טסיות

מחלת העגבת מועברת ביחסי מין, ונגרמת ע"י חיידק הטרפונמה פאלידום, שמגיב ביעילות לטיפול בפניצילין. החיידק רגיש מאד לקור, ולכן הסיכון להעברתו במנות ומרכיבי דם שהיו בקירור או בהקפאה הוא מזערי. אולם, קיים סיכון נמוך מאוד בקרב מקבלי עירויי טסיות, היות ומרכיב זה נשמר בטמפרטורת חדר.

שכיחות גילוי מקרי עגבת חדשים (incidence) בקרב תורמי הדם המתנדבים בישראל נמוכה מאד (8:100,000). היא מתגלית בדרך כלל בתרומת דם ראשונה (רק 15% מתורמי הדם בארץ הם תורמים ראשונים), ובשני שליש מהתורמים המאובחנים מדובר בהדבקה שלא קרתה בסמוך למועד תרומת הדם. הבדיקות מבוצעות בנוסף לתשאול קפדני, הנערך לתורמים לפני התרומה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום