סוכרת הריון: אבחון וטיפול

(1)
לדרג
תוכן מקודם

בערך 1 מ-10 נשים הרות מאובחנת (בעקבות בדיקת העמסת סוכר) כסובלת מסוכרת הריון. חשוב לטפל בכך למען בריאות האמא והתינוק העומד להיוולד. מדריך

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לרפואה פנימית
077-2306943 (מספר מקשר)

קרוב ל-10% מהנשים ההרות בישראל יאובחנו כסובלות מסוכרת הריון - מחלה שמתפשטת בהדרגה ובהתמדה: בכל שנה עוד ועוד נשים הרות מתבשרות כי הן סובלות מסוכרת הריון. מהי סוכרת הריון? ממה נובעת העלייה העקבית בשכיחותה? כיצד סוכרת הריון מאובחנת? מה הסיכונים והמשמעויות של הופעתה? ואיך מתמודדים עם קיומה? על שאלות אלה ונוספות, ננסה להשיב במאמר זה.


בדיקת סוכר בדם. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקת סוכר בדם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי סוכרת הריון?

המונח "סוכרת הריון" או "סוכרת הריונית" מתאר מצב בו אישה סובלת מערכי סוכר גבוהים ומצב זה מתפתח או מתגלה רק במהלך ההריון (ולא לפניו). בגופה של אישה הסובלת מסוכרת הריון, מתרחש תהליך בו הגוף מפתח עמידות לאינסולין; ובדם מצטברות רמות גבוהות מדי של סוכר, זאת כתוצאה משינוי במאזן ההורמונלי בהריון.

בגוף של אדם בריא, צריכת פחמימות גורמת לעליה של סוכר בזרם הדם. מצב זה מפעיל את הלבלב, שמפריש הורמון בשם אינסולין, אשר תפקידו לפנות את הסוכר מזרם הדם אל התאים. תהליך זה חיוני, משום שהסוכר נחוץ מאד לתפקוד התאים. במצב של סוכרת הריונית, בדומה לסוכרת מסוג 2, הגוף מפתח עמידות לאינסולין. משמע, האינסולין לא מצליח לפנות באופן יעיל את הסוכר לתאים - ונגרמות שלוש תוצאות בלתי רצויות: א. הלבלב מפריש עוד ועוד אינסולין (כי רמות הסוכר בדם נשארות גבוהות); ב. תאי הגוף לא מקבלים מספיק סוכר; ג. בזרם הדם יש רמות סוכר גבוהות מדי. כל אלה, אם הם נמשכים לאורך זמן - מזיקים לאיברי הגוף ולכלי הדם.

כאשר מדובר בסוכרת הריונית, מצב זה לרוב מוגבל בזמן - הסוכרת מתפתחת בשליש השני של ההריון; ולרוב נעלמת לאחר הלידה. במהלך תקופה זו, לא נגרם נזק משמעותי לגופה של האם, אך מצב זה אינו רצוי לעובר. עוברים של נשים הסובלות מסוכרת הריונית לא מטופלת הם לרוב מאד גדולים - מעל ארבעה קילוגרם, היקף ראשם ורוחב הכתפיים שלהם גדול.

בשל כך, סוכרת הריונית מגבירה את הסיכון ליילודים גדולים, לסיבוכים בלידה, ללידה מכשירנית, למצב של כליאת כתפיים ולניתוחים קיסריים. כמו כן, לאחר הלידה, היילוד עלול לסבול מנפילות סוכר; והתינוקות, בהמשך חייהם, נוטים יותר לסבול מסוכרת - כנערים או כמבוגרים. כמו כן, למרות שברוב המקרים הסוכרת "נעלמת" לאחר הלידה, היא עלולה לחזור - סוכרת הריונית מנבאת סוכרת עתידית; אישה שסבלה מסוכרת בהריון מצויה בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2, בחלוף 10-15 שנים מהלידה.

סוכרת הריונית מנבאת סוכרת בעתיד. אילוסטרציה: שאטסרסטוק
סוכרת הריונית מנבאת סוכרת בעתיד. אילוסטרציה: שאטסרסטוק

ממה נובעת העלייה בשכיחות הופעתה של סוכרת הריון?

אכן, יותר ויותר נשים מפתחות סוכרת הריונית; ומגמה עקבית זו מלווה אותנו כבר שנים. הגורמים לעליה בשכיחות המחלה מגוונים. ראשית, יש עלייה באבחון. שנית, נשים הסובלות מעודף משקל מצויות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת הריונית. בעולם המודרני, עודף משקל והשמנה מהווים מגיפה של ממש - וכשיש יותר נשים הסובלות מהשמנה, כך יש גם יותר נשים המפתחות סוכרת הריונית. שלישית, יש קשר בין גילה של האישה ההרה - לבין הסיכון שלה לפתח סוכרת הריון. ככל שגיל האישה עולה, כך גם עולה הסיכון שלה לסבול מהתופעה. בחברה המערבית, הגיל שבו נשים נכנסות להריון עולה בהתמדה - ומגמה זו תורמת לעלייה בשכיחות המחלה.

כיצד מאובחנת סוכרת הריון?

סוכרת הריון לרוב איננה ניתנת לאיתור בבדיקת דם רגילה; ויש צורך בביצוע בדיקה של העמסת סוכר. בדיקה זו מומלצת לביצוע בין השבועות 24-28 להריון. במהלך הבדיקה, שותה הנבדקת כמות מרוכזת של סוכר 50 גרם, ולאחר שעה, נבדקות רמות הסוכר שלה. אין צורך להגיע למעבדה בצום.

תוצאות הבדיקה משפיעות על האבחנה ועל המשך התנהלות האישה. תוצאה גבוהה מעל 200 מג% תוביל למסקנה כי האישה סובלת מסוכרת הריון - ויותאם לה טיפול. תוצאה נמוכה מ 140 מג% תיחשב לתוצאה תקינה. תוצאה בטווח ביניים של ערכים תוביל לצורך בבדיקה נוספת. זוהי בדיקה של העמסת סוכר הדומה לבדיקה הראשונה, אך במסגרתה מעמיסים יותר סוכר 100 גרם, ולוקחים דם יותר פעמים, בחלוף פרקי זמן מוגדרים. (כעבור שעה שעתיים ושלוש שעות)

מהו הטיפול בסוכרת הריון?

בתחילת הטיפול, מתמקדים במעקב ובשינויים תזונתיים. המטופלת מקבלת הדרכה מדיאטנית - לגבי ההתנהלות הנדרשת ממנה; ונעזרת בדיאטנית על מנת לדעת איזה מזונות עליה לכלול בתפריט שלה. תגובת הגוף לפחמימות שונה בקרב כל אישה - ולכן עליה למדוד טרם הארוחה ואחריה את רמות הסוכר; וללמוד איזה מהמזונות טובים לה - ומאיזה מזונות עליה להימנע או להפחית. בהתאם לכך, נקבע למטופלת תפריט תזונתי הכולל, לרוב, כמות מוגבלת של פחמימות (אין צורך בהימנעות מוחלטת מפחמימות, כפי שנשים רבות חוששות). בהמשך, מבוצעות בדיקות מעקב.

אם השינוי התזונתי אינו מספק או שהאישה מתקשה לעמוד בו - משולב בטיפול גם מתן תרופות לטיפול בסוכרת. אינסולין לרוב ולעיתים גם טיפול פומי (גלוקופז ו/או גלובן).

ומה קורה לאחר הלידה? האם נחוץ מעקב מיוחד אחרי היילוד או האישה שסבלה מסוכרת הריון?

אין צורך במעקב אחרי היילוד, אבל יש צורך במעקב אחרי האישה.

נשים שסבלו מסוכרת הריון עלולות להמשיך לסבול ממנה גם לאחר הלידה. חשוב שנשים תהיינה מודעות לעובדה זו. במצב כזה, ממשיכה התופעה של סוכרת הריון - וישנה סוכרת סמויה. זוהי סוכרת שאיננה מאובחנת בבדיקת דם רגילה (יכולות להיות לבדיקה רגילה תוצאות תקינות). על כן, על האישה לעבור בדיקה של העמסת סוכר כחודשיים לאחר הלידה - ולראות מה מצבה.

כמו כן, כאמור, אישה שסבלה מסוכרת הריון - נמצאת בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2, בשלב מאוחר יותר, לרוב בחלוף מספר שנים. לפיכך, על הנשים להיות במעקב - ולקבל הדרכה לגבי שינוי אורחות חייהן ואימוץ אורח חיים בריא. רבות מהנשים שסבלו מסוכרת הריון סובלות גם מעודף משקל - ורצוי שאחרי הלידה יפעלו להפחתת המשקל העודף ושמירה על כושר גופני.

כל אלה יפחיתו את הסיכון שאכן יפתחו סוכרת. חשוב גם לזכור שמלבד סוכרת הריונית, מחלת ההשמנה גוררת פגיעות נוספות: היא מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם וכן את הסיכון ללקות במחלות אורתופדיות ובמחלות סרטן מסוימות.

ד"ר נירית אבירן ברק היא מומחית לאנדוקרינולוגיה, רפואה פנימית וסוכרת.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.


בואו לדבר עם ד"ר אבירן ברק בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום