טיפולים חדשניים בסרטן הכליה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סרטן הכליה (הכליות) נעדר תסמינים - ומאובחן פעמים רבות רק בשלב גרורתי. למרבה המזל, גם בשלב מתקדם, יש מגוון תרופות חדשניות ביולוגיות ואימונולוגיות

רופא כירורג ,מומחה לכירורגיה כללית
077-2313167 (מספר מקשר)

סרטן הכליה מהווה כ-2%-3% מכלל סוגי הסרטן - ובשל היותו נעדר תסמינים, עד לשלב מתקדם, רבים מהחולים מאובחנים לאחר שהמחלה הפכה גרורתית. טיפולים חדשניים - תרופות ביולוגיות ואימונולוגיות - משפרים את תוחלת החיים, איכות החיים וההישרדות של חולים עם סרטן כליה גרורתי.

מהו סרטן הכליה?

סרטן הכליה, המכונה גם "סרטן הכליות", למרות הופעתו בכליה אחת בלבד, הוא גידול ממאיר של תאי הכליה, המכונה באנגלית Renal Cell Carcinoma ובקיצור RCC.

סרטן הכליה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
סרטן הכליה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הגורמים לסרטן הכליה?

הגורמים לסרטן הכליה אינם ברורים, אך ישנם גורמי סיכון שזוהו - וידועים כגורמים המגבירים את הסיכון ללקות בו. הגורמים הללו כוללים עישון, עודף משקל, מחלת כליות, יתר לחץ דם, ונטייה גנטית.

מהם התסמינים של סרטן הכליה?

סרטן הכליה לא תמיד גורם להופעת תסמינים מקדימים. לרוב, כאשר מופיעות תלונות של מטופל, מדובר בשלב מתקדם של המחלה. תסמיני סרטן הכליה, באם הם מופיעים, אינם ספציפיים למחלה ועשויים לכלול דם בשתן, כאבים במותן, חום גבוה מתמשך, הזעות לילה, עייפות, חולשה וירידה במשקל.

כיצד מאובחן סרטן הכליה?

משום שסרטן הכליה נעדר תסמינים, פעמים רבות הוא מאובחן באופן מקרי. למרבה הצער, בשונה ממחלות סרטן אחרות, אין בדיקת סקר לגילוי מוקדם, עליה ניתן להמליץ לאוכלוסיות בסיכון, כפי שניתן לעשות במקרים של סרטן השד, סרטן המעי הגס ועוד.

ככלל, כשמתחיל הבירור לגבי המחלה, משתמשים בכלי אבחון שונים לזיהוי סרטן הכליה וקביעת מאפייניה של המחלה - ובהם: בדיקות דם ושתן, בדיקת אולטרסאונד, בדיקות דימות - רנטגן או CT או MRI ועוד.

כליה עם ממאירות מול כליה בריאה. אילסוטרציה: שאטרסטוק
כליה עם ממאירות מול כליה בריאה. אילסוטרציה: שאטרסטוק

מהו הטיפול בסרטן הכליה?

בשלבים 1-3

ראשית, הטיפול כולל ניתוח להסרת הגידול (כמו במחלה בשלביה הראשונים). במחלות סרטן מסוגים אחרים, כאשר המחלה בשלב מפושט, לא תמיד נהוג לכרות את הגידול בניתוח. בסרטן הכליה, מחקרים מוכיחים כי בכל שלב של המחלה, ניתוח לכריתת הגידול תורם להחלמה של החולה - ולפיכך הוא משתלב בהליך הטיפולי שנקבע לחולה. ניתוח להסרת הגידול הוא טיפול נכון ויעיל גם כשהמחלה בשלב גרורתי והוא משפר, ברוב המיקרים, את ההישרדות הכוללת ומסייע להפחתת התסמינים ולשיפור תפקודו של החולה.

במהלך הניתוח להסרת הגידול, ייתכן כי יעלה צורך בהסרת הכליה כולה - כריתת כליה (Nephrectomy) או שניתן יהיה להסתפק בכריתה חלקית של הכליה (partial nephrectomy).


יחד עם זאת, בשנים האחרונות תרופות חדשניות - חלקן כבר מצויות בשימוש ואחרות בשלב הפיתוח - מהוות טיפול יעיל בסרטן הכליה, גם בשלב מתקדם.

מהם הטיפולים החדשניים בסרטן הכליה בשלב מתקדם?

לאחר הניתוח, ישולבו בהליך הטיפולי תרופות חדשניות. מאז שנת 2006 ועד היום נכנסו לשימוש, לפחות כעשר תרופות הנחשבות יעילות - ויש עוד תרופות הנמצאות בפיתוח.

ניתן לחלק את התרופות החדשניות לשתי קבוצות מרכזיות: תרופות ביולוגיות ותרופות אימונולוגיות.

תרופות ביולוגיות ותרופות אימונולוגיות לגידולי כליה. אילוסטרציה: שטארטוק
תרופות ביולוגיות ותרופות אימונולוגיות לגידולי כליה. אילוסטרציה: שטארטוק

מהן התרופות הביולוגיות, המשמשות לטיפול בסרטן הכליה? מהו מנגנון הפעולה שלהן?

ישנן תרופות דוגמת סוניטיניב, פזופניב, אקסיטיניב - כולן מקבוצת מעכבי טירוזין קינאז וגם מעכבי אנגיוגנזה, שעוצרות את התפתחותם של כלי הדם המובילים דם וחומרי גדילה נחוצים אל הגידול. תרופות אלו מתמקדות בשיבוש תהליך הגדילה של תאי הגידול ומניעת שגשוגו, כמו למשל: פגיעה בחלבונים בתאי הגידול או אנזימים. פעולתן כוללת את עיכוב האנזים קינאז ותורמות לחסימת האותות המעודדים התרבות תאים.

קבוצה נוספת מעכבי mTOR טמסירולימוס, אברולימוס שגם מעכבת שגשוג וצמיחת כלי הדם המזינים את הגידול.

מהן התרופות האימונולוגיות המשמשות לטיפול בסרטן הכליה? מהו מנגנון הפעולה שלהן?

התרופות האימונולוגיות מתמקדות במערכת החיסון של הגוף - ורותמות אותה כדי למגר את הגידולים בגוף החולה. בהקשר של סרטן הכליה, ישנן תרופות שמעודדות את מערכת ההגנה הטבעית של הגוף לזהות את הגידול ומשפעלות את מערכת חיסון לתקוף את הגידול.

תרופה אימונותרפית חדשה היא "ניבולומאב" (Nivolumab), שרותמת את מערכת החיסון של הגוף להילחם בגידול הסרטני, על ידי חסימת חלבון PD-1 המצוי על פני תאים מסוג T של מערכת החיסון. תאי ה-T הם ה"חיילים" העיקריים והיעילים ביותר, שמייצר הגוף ואשר מסוגלים למגר את הגידול. השימוש בתרופה מעודד את תאי ה-T לזהות את התאים הסרטניים שבגוף כאויב - ואז הם יכולים לפעול להשמדתם. ב-2016 פורסמו תוצאות של מחקר עם ניבולומב מול אברולימוס, אשר הדגימו שיפור בשרידות כוללת לטובת NIVO.

בקרוב צפויות להתפרסם ממצאים אודות תרופות אימונותרפיות חדשות אטזוליזומאב, פמברוליזומאב (קיטרודה).

טיפול מערכתי במחלת הסרטן. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול מערכתי במחלת הסרטן. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך ניתן לדעת איזה תרופות מתאימות לחולה?

הטיפול במחלת סרטן הכליה הוא סיסטמי ורב מערכתי. על קביעת הטיפול משפיעים מאפיינים שונים, כגון: גיל החולה, מצבו הבריאותי הכללי, יכולתו לעמוד בטיפול כירורגי ובטיפולים אחרים, מצב המחלה, השלב בו המחלה נמצאת, התסמינים, האיברים אליהם התפשטו גרורות המחלה ועוד. הטיפול מותאם על ידי מספר מומחים, ביניהם אונקולוג, אורולוג - שרוקמים יחד תכנית טיפול אישית, המותאמת לצורכי החולה ומאפייניו. התוכנית נבחנת ומתעדכנת כל הזמן, בהתאם להתקדמות הטיפול והצלחתו.

שתי תרופות חדשות שהראו יעלות משמעותית בטיפול ב-RCC השנה הן cabozantinib and lenvatinib יש לציין כי תרופות אלה טרם נכנסו לסל הבריאות.

ד"ר ויקטוריה ניימן היא מומחית לרפואה פנימית, אונקולוגיה קלינית וקרינה. עובדת במרכז אונקולוגי על שם דוידוף ומנהלת מחלקת אשפוז אונקולוגי, אונקולוגית בכירה - במרכז הרפואי בילינסון.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר חדאד ריאד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום