הקפאת ביציות: חלון ההזדמנויות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות מתמקדות בקריירה, מבלי לקחת בחשבון כי יכולת הפריון פוחתת החל מגיל 33. מהו חלון ההזדמנויות האידיאלי להקפאת ביציות והאם היא מבטיחה הריון?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
053-7932208 (מספר מקשר)

פוטנציאל הפוריות של האישה יורד באופן משמעותי החל מגיל 33. נשים אשר בוחרות ללדת בגיל מאוחר יכולות לשפר את הסיכויים שהלידה אמנם תתרחש, למרות הפגיעה בפוריות עם השנים. האמצעי לכך הינו הקפאת ביציות. מהי הקפאת ביציות? מי יכולה להקפיא ביציות? כמה זה עולה? איך עושים זאת? והאם הקפאת ביציות מבטיחה כי תחזרי הביתה עם תינוק, כשתחליטי שאת מוכנה? על שאלות אלה ועוד נשיב במאמר זה.

לא להתעלם מהתקתוק. צילום: שאטרטסוק

מדוע גיל הלידה בעולם המערבי הולך ומתאחר?

תמורות חברתיות ותרבותיות בעולם המערבי הובילו לתופעה שממדיה מתרחבים באופן מתמיד: הבאת ילדים לעולם בגיל מאוחר. יותר ויותר נשים בוחרות לדחות את הקמת המשפחה ולחכות זמן ניכר, עד שיבשיל הרגע. הבחירה הזו שלהן היא כמובן בחירה לגיטימית, אך עלולה להיות בעוכריהן, אם בשלב בו יחליטו שהגיע הרגע ללידה - כבר יהיה מאוחר מדי. והן עלולות להיכשל בניסיונותיהן להרות וללדת. המדע העמיד לטובת נשים אלה אמצעי שיכול אולי למנוע מצב זה: הקפאת ביציות. מדובר בתהליך שעשוי לשפר את הסיכוי להביא לעולם ילדים בגיל מאוחר, גם לאחר שפוטנציאל הפריון נפגע.

מהי הקפאת ביציות?

הקפאת ביציות היא הליך, במסגרתו נשאבות ביציות מגופה של מטופלת - ונשמרות בהקפאה משך מספר שנים. האישה, בהחליטה לעשות כך, יכולה לעשות שימוש בביציות לשם השגת הריון. לשם כך, הביציות יופשרו, יופרו על ידי זרע - והעוברים שייווצרו יוחזרו לרחם האישה.

מי זקוקה להקפאת ביציות? למה, בעצם, לא לסמוך על המזל?

כל מי שמתמהמהת עם הקמת המשפחה, צריכה להבין את ההשלכות של ההמתנה שלה. אחרי גיל 33, פוטנציאל הפריון של הנשים יורד באופן משמעותי. ובגילאים מאוחרים, הסיכוי להריון הולך ויורד, עד שבסוף שנות ה-30 הוא נמוך באופן משמעותי.

נשים בגיל זה, שבוחרות שלא ללדת, אם בשל העובדה שטרם מצאו בן זוג, או משום שהן רוצות קודם כל להתרכז בקריירה - יכולות לעבור הליך של הקפאת ביציות. במדינת ישראל, נשים מגיל 30 עד 41 יכולות להקפיא ביציות. הליך זה ממומן באופן פרטי על ידי המטופלת ולא ע"י קופות החולים. עלות ההליך עומדת על 15-20 אלף שקלים, בממוצע.

גם נשים שמחלה או טיפולים מסוימים עלולים לפגוע ביכולת הפריון שלהן, עוברות הקפאת ביציות. למשל: נשים חולות סרטן, שמקפיאות ביציות, לפני קבלת טיפולי כימותרפיה. במקרים כאלה, ניתן לבצע את התהליך גם לפני גיל 30 והוא ממומן על ידי קופות החולים.

ביציות ותאי זרע מוקפאים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כולל הליך הקפאת ביציות?

הליך הקפאת ביציות כולל מספר שלבים.

שלב ראשון - בדיקות והתאמה: בשלב זה, המטופלת עוברת מספר בדיקות, שבוחנות התאמתה לתהליך. נעשה תיאום ציפיות עם הרופא המטפל.

שלב שני גירוי שחלתי: בשלב זה, המטופלת מקבלת טיפול הורמונלי, שאמור לעודד יצירת זקיקים בשחלה. המטרה של הטיפול היא ליצור כמה שיותר ביציות, שיישאבו בכל שאיבה.

שלב שלישי - שאיבת הביציות: בשלב זה, כאשר השחלה "מוכנה" והזקיקים התפתחו, מתבצעת שאיבת ביציות. ההליך אורך כ 15 דקות, מבוצע בדרך כלל בהרדמה כללית ובמסגרתו נשאבות כמה שיותר ביציות, באופן ששאיבתן לא תסכן את המטופלת.

שלב רביעי - הקפאת הביציות והתחלת מחזור טיפולים חדש: בשלב זה, מועברות הביציות שנשאבו להקפאה. והן נשמרות לתקופה של חמש עד עשר שנים, בתנאים אידאליים, ביחידת הפריון בה מבוצע התהליך.

בשלב זה, מתחילות ההכנות למחזור הטיפולים הבא. על פי החוק, אישה בישראל העוברת הקפאת ביציות, יכולה לשאוב מגופה ביציות במסגרת עד ארבעה מחזורי טיפול, במהלכם לא יישאבו יותר מעשרים ביציות. כמות הביציות הנשאבת בכל מחזור טיפול איננה ניתנת לחיזוי מראש, אלא משתנה ממטופלת למטופלת.

ככלל, אם שואבים עשרים ביציות, בפחות מארבעה מחזורי טיפול, לא ניתן להמשיך לשאיבה נוספת. כך גם, כאמור, מספר המחזורים מוגבל: אם בוצעו ארבעה טיפולי שאיבה, במהלכם לא הושגו 20 ביציות, לא ניתן להמשיך לבצע מחזורי שאיבה נוספים.

האם הביציות שהוקפאו יניבו בוודאות הריון בעתיד?

שום דבר איננו ודאי ובטוח במאה אחוז. אישה שהקפיאה 15-20 ביציות איננה יכולה לסמוך לגמרי על כך שיהיו לה ילדים בעתיד. מדובר בביטוח בערבון מוגבל - ובסוג של סיכון מחושב. בארץ, הצטבר אמנם רק מעט ניסיון שמאפשר לבחון את היכולת של ביציות שנשאבו והוקפאו לעבור הפריה מוצלחת ולהניב הריון. אבל בחו"ל הצטבר מספיק ניסיון, המלמד על כך שההבדל בין ביציות "טריות" לביציות מוקפאות איננו גדול וכי הסיכויים שביציות אלה ישרדו הפריה, שתוביל להריון ולידה, הם סיכויים דומים לסיכויים של ביצית "טרייה".

כל אישה צריכה להסתכל על הנתונים והסטטיסטיקה - ולהחליט בעצמה: האם כדאי לה לקחת את הסיכון? והאם ברצונה לבחור בהקפאת ביציות, תוך הבנה שייתכן כי בסופו של תהליך, קיים סיכון מסוים שהיא לא תוכל להפוך לאם מאותן ביציות .

מצד שני, הקפאת ביציות בהחלט עדיפה מכלום: נשים שבכל מקרה לא יביאו ילדים, בשלב זה של חייהן, אינן יכולות לעצור את השעון הביולוגי. ולכן, הן יעדיפו - ובצדק - לשפר את הסיכויים שלהן ללדת בעתיד, גם אם אין בטחון מלא שאכן יושג הריון מהביציות.

מתי כדאי להתחיל בהליך של הקפאת ביציות?

כמה שיותר מוקדם - כך יותר טוב. בגלל שפוריות האישה נפגעת, הסיכויים להשגת המטרה של הבאת ילד לעולם, בעזרת הקפאת ביציות, גבוהים הרבה יותר כאשר מדובר באשה צעירה יותר. כמו שהסיכוי להרות וללדת קטן ונפגע עם הגיל - כך גם הסיכוי להשיג הריון אחרי הקפאת ביציות.

זאת, משום שסביב גיל 30-33 יש בגוף יותר ביציות והן יותר איכותיות. כלומר: בכל שאיבה, יישאבו יותר ביציות. והביציות שישאבו יהיו איכותיות יותר, עם סיכויים גבוהים יותר לשרוד הפשרה והתעברות. לפיכך, הגיל האידאלי להתחלה בתהליך הוא בגילאים 30-35. אבל גם בגיל 35-38 הסיכויים להשגת הריון, לאחר תהליך הקפאת ביציות עדיין סבירים. לאחר מכן, כדאיות ויעילות התהליך מוטלים בספק.

ד"ר אמיר רבהון הוא רופא נשים, מומחה למיילדות, גניקולוגיה ופריון, משמש כרופא בכיר ביחידת הפריה חוץ גופית בבית החולים וולפסון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום