גירעון קופות החולים העמיק פי 3

(0)
לדרג

דו"ח: מכבי רשמה שיא שלילי בעקבות הירידה בתמיכות ממשלתיות, לאומית שיפרה את ביצועיה, אך עדיין גירעון כל הקופות עומד על יותר ממיליארד. מה הפתרון?

מאת: מערכת zap doctors

מי יבריא את הקופות?. גירעון קופות החולים גדל פי שלושה ועמד ב-2015 על כ-1.07 מיליארד שקלים, לעומת כ-382 מיליון שקלים בשנה הקודמת, כך עולה לפי דו"ח פעילות קופות החולים שמפרסם היום (ה') משרד הבריאות.

הגידול בגירעון נבע מעלייה בהיקף הגירעון ללא כספי התמיכות שמעבירה הממשלה, והוא הגיע לסכום של כ-2.72 מיליארד שקלים לעומת כ-2.49 מיליארד שקלים ב-2014. העלייה מוסברת בפריצה התקציבית במכבי שירותי בריאות. מנגד, נרשמה ירידה בהיקף כספי התמיכות הממשלתיות שהסתכמו ב-2015 ב-1.66 מיליארד שקלים לעומת כ-2.1 מיליארד שקלים ב-2014. כ-285 מיליון שקלים מהירידה בהיקף התמיכות מוסברת באי עמידה של מכבי בתנאי הסכם הייצוב עם הממשלה.

מכבי עברה בצורה חדה מעודף של כ-124 מיליון שקלים ב-2014 לגירעון של כ-462 מיליון שקלים ב-2015. הגירעון הגדול מוסבר בפריצה תקציבית שהביאה לעלייה של כ-260 מיליון שקלים בהיקף הגירעון ללא התמיכות, וירידה של כ-326 מיליון שקלים בהיקף התמיכות בשל אי זכאותה של הקופה למרבית כספי התמיכות לאור היקף הגירעון הגדול שהציגה ואי עמידתה ביעדים עליהם התחייבה במסגרת הסכם הייצוב.

מסתמן: מודל חדש לייצוב פיננסי של הקופות
מסתמן: מודל חדש לייצוב פיננסי של הקופות

הגירעון של שירותי בריאות כללית (כולל תמיכות) גדל ב-2015 והסתכם ב-575 מיליוני שקלים, לעומת כ-523 מיליוני שקלים ב-2014. הגידול בהיקף הגירעון נבע מהירידה בהיקף התמיכות שקיבלה הקופה, שכן הגירעון ללא תמיכות נותר זהה בהיקף של כ-1.78 מיליארד שקלים. סכום זה כולל את גירעון בתי החולים גם כן - 14 בתי חולים בהם, כלליים, פסיכיאטריים, שיקומי, חולים ממושכים וילדים של הקופה שהגיע ב-2015 לכ-1.56 מיליארד שקלים לעומת כ-1.47 מיליארד שקלים ב-2014.

לאומית שירותי בריאות הפחיתה את הגירעון ללא תמיכות בהיקף הגבוה ביותר, כ-18 מיליון שקלים, כאשר בתוצאות הפעילות הכוללת, לאחר ירידה של 36 מיליוני שקלים בהיקף התמיכות מהממשלה, עברה הקופה לגירעון של 12 מיליון שקלים לעומת עודף מפעילות של 6 מיליון שקלים ב-2014.

קופת חולים מאוחדת הפחיתה את היקף הגירעון ללא תמיכות בכ-5 מיליון שקלים. כאשר לאחר ירידה של כ-33 מיליון שקלים בהיקף התמיכות מהממשלה, הציגה הקופה גירעון של כ- 23 מיליון שקלים לעומת עודף של כ- 5 מיליון שקלים ב-2014.

נוכח גירעונות קופות החולים בשנים האחרונות, אישרה הממשלה את הסיכום בין משרדי הבריאות והאוצר על שורת צעדים לצמצום הגירעון וייצוב מצבן הפיננסי של קופות החולים ובהם - תוספות של מעל ל-420 מיליון שקלים לשנה לבסיס התקציב. כמו כן נקבעה העברת יותר מ-800 מיליון שקלים מכספי התמיכות לבסיס עלות סל הבריאות. בנוסף, בימים אלו מתקיימים דיונים בין הממשלה למכבי שירותי בריאות על צעדים שיובילו לבלימת וצמצום היקף הגירעון וייצוב מצבה הפיננסי של הקופה".


מכבי: המדינה חומקת מאחריותה לתקצוב מערכת הבריאות

ממכבי שירותי בריאות נמסר בתגובה כי "הודעת המשרד היא מטעה שכן העודף לכאורה של שנת 2014 אינו עודף כלל. בשנה זו נתנה המדינה תמיכות עבור השנים 2013-2014. לגבי שנת 2015 הרי שהגירעון ממשיך לעלות נוכח שחיקה של המדינה, כך למשל מדד יוקר הבריאות שבפועל עמד על 1.54 בלבד לעומת הערכה שיעמוד על 2.25 אחוזים. בנוסף לצערנו המשרד השווה בין גרעונות הקופות האחרות אחרי תמיכות לבין גרעונות מכבי לפני תמיכות ברור לכל שזה אינו בר השוואה. המדינה מקצצת את תקציבי מערכת הבריאות ובכל שנה מחריפה עוד יותר את הקיצוץ. מכבי מזהירה כי בשנת 2016 יגדל גירעון הקופות נוכח פערים שהעמיקו בין מחיר יום האשפוז למדד יוקר הבריאות. בשנת 2017 הגירעון יגדל פעם נוספת נוכח חוק הקאפ החדש שמזרים מאות מליוני שקלים מקופות החולים אל בתי החולים. המדינה חומקת מהאחריות שלה לתקצב את מערכת הבריאות ובמקום זאת מושכת את השמיכה הקצרה מצד לצד. אופן הצגת הנתונים בהודעת משרד הבריאות עלול להטעות ולהסיט את הדיון מהנושא העיקרי והוא שגירעון קופות החולים הוא הגבוה ביותר מאז חוק ביטוח בריאות ממלכתי ובכך המדינה לא מטפלת".

מקופת חולים מאוחדת נמסר כי בשלוש השנים האחרונות הקופה מציגה את התוצאות הכספיות הטובות ביותר במצטבר, וכי עם נטרול הכנסות מתמיכות - מאוחדת נמצאת במקום הטוב ביותר. "שיעור הגירעון של מאוחדת קטן משנה לשנה (מ-9% ל 6% מסך הגירעון). מאוחדת מסיימת בגירעון בשל תמיכת ממשלה נמוכה מקופות אחרות... נתוני הדו"ח מעידים על האסטרטגיה של מנכ"ל מאוחדת - חיזוק הקהילה המתבטא בגידול ההוצאה על רופאי קהילה מומחים ופיתוח שירותים וירידה בהסתמכות של מאוחדת על בתי החולים.

מקופת חולים לאומית נמסר כי "הקופה שומרת מזה כעשור על אחריות תקציבית ארוכת טווח, וכך תמשיך גם בעתיד לטובת חוסנה הכלכלי של הקופה".

עד מועד פרסום הידיעה, לא התקבלה תגובת קופת חולים כללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום