טיפול זוגי: ככה זה, כשיש שניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

זוגיות עלולה להיות חשופה לשחיקה, משברים ופרידה. טיפול זוגי מסייע לבני הזוג להכיר את עצמם ואת התנהגותם טוב יותר, באופן המסייע ליצירת אינטימיות עמוקה יותר

פסיכולוג קליני
054-7204150

בני אדם זקוקים לקשר זוגי. קשר בין שניים זה המודל הראשון לקשר ואנו נחפש אחריו תמיד. הוא מקור לסיפוק צרכים רגשיים, מיניים ותקשורתיים. אמנם במהלך השנים בני הזוג עלולים לגלות אי התאמות, לחוות אכזבות מהציפיות שפתחו, לחוות משברים עם שינויים בהרכב המשפחה. חוסר תקשורת, גורמים אישיותיים, העדר תמיכה ועוד מביאים את בני הזוג לקונפליקטים לא פתורים המצריכים פנייה לעזרה. טיפול זוגי הינו אופציה טובה מאוד למניעת שחיקה, ריחוק ולעתים סיום הקשר.

לפעמים צריך קצת עזרה כדי ליישב את המחלוקת. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לפעמים צריך קצת עזרה כדי ליישב את המחלוקת. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מתי צריכים בני זוג לפנות לייעוץ זוגי?

אף פעם לא "מוקדם מדי" לגשת לטיפול זוגי - ואף פעם גם לא "מאוחר מדי". זהו כלי נהדר ויעיל, שכדאי מאוד למצות אותו לפני שמפרקים את החבילה ונפרדים, לפני שמתחילה הסלמה שתביא לפערים, שלא ניתן לגשר עליהם ולפני שמאחרים את הרכבת.

כאשר בני הזוג חשים שהתקשורת ביניהם פחתה ובמקום שותפות יש מריבות, קושי באינטימיות, חוסר אמון, העדר ריגוש ושעמום - זה הזמן לפנות לייעוץ ולעבוד על הקשר. קשיים בקשר הזוגי מתגלעים, בדרך כלל, אחרי משבר או שזוהי תוצאה של תסכול וכעסים שהצטברו לאורך השנים.


מהו ייעוץ זוגי?

טיפול זוגי כולל מפגשים עם מטפל מוסמך בעל הכשרה לטיפול זוגי. טיפול על ידי פסיכולוג קליני הינה אופציה טובה. המטפל עושה שימוש בתיאוריות וטכניקות מגוונות מתחום הפסיכותרפיה. זאת על מנת לסייע לבני הזוג לפתור את הקונפליקטים, להבין מהיכן הם פועלים, לעבד את החוויות והרגשות - ולצייד אותם בכלים ותובנות, שיאפשרו להם לתקשר ביעילות ובכבוד ולהציל את הקשר הזוגי.

במהלך המפגשים, בתיווכם של מטפלת/ת נחשפים ההיסטוריה של הקשר, ההיסטוריה האישית של בני הזוג, הדחפים, המניעים, התפיסות, ערוצי התקשורת, דפוסי האופי וההתנהגות, המשקעים, החששות - וכל אותם גורמים המשפיעים על ההתנהלות הזוגית.

שימו לב להכשרה של המטפל/ת שלכם. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שימו לב להכשרה של המטפל/ת שלכם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם ייעוץ זוגי אכן מסייע?

בהחלט. ייעוץ זוגי עוזר להרבה מאד זוגות במשבר - ומי שמתלבט האם להשקיע בו זמן וכסף צריך לחשוב כי הוא ממצה את כל האמצעים העומדים לרשותו, טרם יאבד את הדבר היקר לו - ויפרק זוגיות או משפחה.

באילו תיאוריות וטכניקות משתמש המטפל כדי לעזור לזוג במשבר?

המטפל משתמש בתיאוריות וטכניקות שונות בהתאם למטופלים ולבעיה וגם לשליטה של המטפל עצמו על השיטות השונות:

תיאוריה של למידה חברתית: בבסיס תיאוריה זו, ניצבת הנחה לפיה בני זוג המצויים בקונפליקט נקלעים להתנהגות חזרתית ולא מועילה, כאשר הפידבק שכל בן זוג נותן לבן הזוג האחר, על ההתנהגות הבלתי רצויה שלו, מזין את המשך ההתנהגות ההרסנית (באופן פרדוקסלי). עקב כך, הקונפליקט רק הולך ומסלים, מה שגורר מריבות קשות, ריחוק, תסכול, נטירת טינה - ועלול אף לגרום למצב של בגידה. בטיפול לומדים לזהות את דפוסי התקשורת והתנהגות ההרסניים הנלמדים ולהחליפם בדפוסים אחרים בונים ובריאים יותר שמשפרים את התקשורת והקירבה.

תיאוריה פסיכו-דינאמית: לפי התיאוריה הזו, בני הזוג חשים חרדה מפני אינטימיות וקרבה יתרה - ולכן הם מייצרים מצב של מריבות, שבאופן לא מודע מיועדות למנוע קירבה. כך, נוצר מעגל סגור של מריבות חוזרות ונשנות באופן הבא: לפרקים, החרדה מפני אינטימיות פוחתת ועקב כך, מתאפשרת התקרבות בין בני הזוג - אבל ההתקרבות גורמת בהמשך לחרדה, שמעוררת התנהגות הגנתית - שגוררת מריבה; וכך, נוצר המעגל הסגור שקשה לצאת ממנו. בני הזוג מגלים ולומדים לשלוט על מניעיהם הלא מודעים והשפעות העבר על הזוגיות. הם גם לומדים להפריד ביניהם לבין רצונותיהם הבוגרים בהווה .

תיאוריה של יחסי אובייקט: ההיסטוריה האישית של כל אחד מבני הזוג משפיעה על הקשר: חוויות והתנסויות שנחרטו בבן הזוג בעבר משפיעות על ההווה. השפעות של קשרים, דעות, חוויות - המופנמים מהאובייקטים המשמעותיים בילדות - בעיקר ההורים, לעתים מועברות ליחסים עם בן הזוג. כך, זה יכול להשפיע על בחירה לא מודעת של בן הזוג על פי רצון ההורים, חוסר ביטחון בזהות של האינדיבידואל בתוך הזוגיות, קושי בנפרדות מההורים (שגורם להתנהגות לא עצמאית) ותפיסה של בן הזוג באופן מעוות, תוך השלכה לא מודעת עליו כל אלה גורמים לקונפליקטים שהזוג מתקשה לפתור.

בני זוג לומדים בטיפול על ההפנמות הללו וכיצד להפריד ביניהן, כך שיוכלו לראות את בן הזוג בצורה אמיתית יותר. כך פוחתות השלכות מהעבר על הזוגיות והיא הופכת לבריאה יותר.

תיאוריה מערכתית: תיאוריה זו גורסת כי לכל חבר במשפחה ניתן "תפקיד" וכל עוד בני הזוג מקובעים בתפקידים אלה, הם יתקשו ליצור קשר חופשי ובריא ביניהם. בטיפול בני הזוג מזהים את התפקידים ש"ניתנו" להם במשפחה ויכולים כך להשתחרר מהם ולבנות מערכת זוגית אמיתית יותר.

טיפולי זוגי יצייד אתכם בדרכי תקשורת פוריות יותר. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפולי זוגי יצייד אתכם בדרכי תקשורת פוריות יותר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד יודע המטפל הזוגי מהי התיאוריה המתאימה לכל זוג הפונה אליו?

המטפל הזוגי מזהה את התיאוריות הרלוונטיות - ומתאים את הטיפול לבני הזוג לפי: המצב ביניהם, מה שמתאים טוב יותר למטופלים, הקשר שנוצר בין מטפל ומטופל. לעתים קרובות המטפל משלב בין הגישות הטיפוליות השונות. במסגרת הטיפול, ילמדו בני הזוג דרכים מועילות יותר לתקשר ביניהם, הם יהפכו מודעים יותר לקונפליקטים, למניעים ולגורמים להם, לדפוסי ההתנהגות ולהשפעות העבר ההרסניות. מודעות זו תסייע להם לשפר את היכולת להיות באינטימיות.

טכניקות בהן המטפל נעזר:

טכניקות טיפוליות לרשות המטפל הן שיחות, שיקוף, פרוש של תכנים לא מודעים ואף חלומות. בנוסף טכניקות כגון פסיכודרמה, משחק תפקידים, אימגו, שיטה מערכתית להבנת התפקידים שכל אחד נטל במשפחת המקור. המטפל יכול לשלב ,שיעורי בית, שניתנים לבני הזוג לתרגל בבית לשינוי דפוסים לא מועילים שמנציחים את הקונפליקטים.

ברכה קופצ'יק היא פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בפסיכותרפיה, בעלת ידע וניסיון רב בטיפול זוגי מנהלת קליניקה בנהריה

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום