פפילומה: מדוע חשוב להתחסן?

(16)
לדרג
תוכן מקודם

הורים, מתלבטים אם לחסן? הפפילומה עלולה לגרום לקונדילומות באיברי המין ולסרטן צוואר הרחם, הפין, הלוע ועוד. חשוב להתחסן לפני קיום יחסי מין לראשונה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2310281 (מספר מקשר)

וירוס הפפילומה עובר במגע מיני ובמרבית המקרים אינו מחולל מחלה. אולם, ישנם מיקרים בהם הווירוס עלול לגרום ליבלות ויראליות (קונדילומות) ואף לסרטנים שונים: נרתיק, פין, פי הטבעת, פה והלוע ולכן הדרך הטובה ביותר למנוע הדבקה היא באמצעות חיסון. החיסון ניתן כיום לנערות ולנערים, החל מכיתה ח', אבל יש לזכור שהוא אינו מקנה הגנה מלאה ויש להמשיך ולבצע בדיקות פאפ תקופתיות. בכתבה זו נסביר אודות הנגיף, דרכי הדבקה, תסמינים, אבחון ומניעה.

כיצד נדבקים בווירוס הפפילומה?

ההדבקה בווירוס הפפילומה נעשית דרך מגע מיני. שימוש בקונדום אמנם יכול להפחית את הסיכון להדבקה בווירוס, אך אינו יכול למנוע אותו. גם מגע מיני אוראלי גורם להדבקה בווירוס.

80%-90% מהאוכלוסייה הפעילה מינית, גברים ונשים, צפויים להידבק בווירוס במהלך חייהם. הסיכוי להידבק בווירוס במהלך אקט מיני הוא 50%.

מהם התסמינים הנלווים להדבקה בווירוס הפפילומה?

ההדבקה בווירוס הפפילומה היא א-סימפטומטית לחלוטין ותקופת המחלה בו מוגבלת וחולפת מאליה, כך שמרבית הנדבקים בווירוס כלל אינם מודעים לעובדה כי נדבקו בווירוס. למעלה מ-95% ממקרי ההדבקה בווירוס הפפילומה מסתיימים ללא מחלה וללא שום עדות להדבקה.

רק בקרב כ-5% ממקרי ההדבקה בווירוס, תתפתח בסופו של דבר מחלה. מחקרים הוכיחו שברוב המקרים, תוך שנתיים מרגע ההדבקה, הווירוס יחלוף מאליו - ורק במקרים מעטים, הווירוס יישאר בגוף לשנים ארוכות ויוביל להתפתחות מחלה טרום ממאירה וממאירה.

מהם הגורמים המשפיעים על הסיכוי להתחוללות מחלה, לאחר ההדבקה?

הגורמים לכך אינם ידועים. ישנן השערות וסברות שונות, מדוע בקרב חלק קטן מהנדבקים בווירוס התפתחה מחלה, לעומת הרוב שצלחו את ההדבקה ללא פגע: ייתכן כי הדבר קשור באלימות של הזן; ויש הטוענים כי זיהום ממושך בנגיף מהווה גורם סיכון להתפתחות המחלה.

עד 90% יידבקו בווירוס במהלך החיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
עד 90% יידבקו בווירוס במהלך החיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איזה זנים של וירוס הפפילומה נחשבים מסוכנים?

זני הפפילומה השונים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

1. קבוצת Low risk, הכוללת את הזנים 6 ו-11, הגורמים לקונדילומות באברי המין.

2. קבוצת High risk, דוגמת זני הפפילומה 16 ו-18, הגורמים לסרטן צוואר הרחם ועוד.

כלומר, הווירוס "יודע" לגרום לשני דברים:

1. קונדילומות - יבלות ויראליות, הנגרמות כתוצאה מהדבקה בזני פפילומה מספר 6 ו-11. מדובר בבעיה שהיא בעיקרה אסתטית - ואינה מסוכנת. הקונדילומות אינן קשורות לסרטן ואינן מחוללות את המחלה. הטיפול במחלה הוא בעזרת משחות; ובמקרים קיצוניים, ניתן לטפל במחלה באמצעות צריבה בלייזר.

2. בקרב אחוז קטן מהנשים הנדבקות בזני הפפילומה האלימים כדוגמת 16 ו-18, עלולים להתפתח שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם כאשר ללא טיפול יכולים להפוך לממאירים. חשוב לדעת כי המעבר בין שלב ההדבקה לשלב בו מתפתח סרטן הוא שלב אטי ביותר, העשוי להתפרש על פני 10-15 שנים.

מהן דרכי האבחון של הדבקה בנגיף הפפילומה?

באופן שגרתי, אין המלצה לקיים בדיקת סקר לגילוי הדבקה בווירוס הפפילומה. אם מעוניינים לדעת על הדבקה בווירוס (במיוחד לגבי זנים אלימים במיוחד שלו), קיימת בדיקת PCR, במהלכה נלקח מהנרתיק משטחת באמצעות מברשת קטנה, באופן דומה מאד לביצוע בדיקת הפאפ הידועה לגילויו של סרטן צוואר הרחם. הבדיקה נשלחת למעבדה ומתקבלת תשובה האם יש נשאות של וירוס הפפילומה ואילו זנים נמצאו. הבדיקה אינה נמצאת בסל הבריאות וניתן לבצעה בתשלום במעבדות פרטיות. כעת יש מספר התוויות מועטות לבצע את הבדיקה, אך בעתיד, בדיקת ה-PCR תשולב עם בדיקת הפאפ לאבחון מהימן יותר של ממצאים טרום ממאירים בצוואר הרחם.

מהי בדיקת הפאפ?

כידוע, בדיקת משטח צוואר הרחם הידועה בשם פאפ (Pap smear) מיועדת לגילוי תאים טרום סרטניים בצוואר הרחם ואינה נועדת לבדיקת הדבקה בווירוס הפפילומה. במהלך הבדיקה אוספים תאים שנשרו מצוואר הרחם, בעזרת מברשת קטנה ואלו נשלחים לבדיקת מעבדה, לבחינת תקינותם. פאפ היא בדיקת סקר מצוינת, אבל הרגישות שלה כבדיקה בודדת מסתכמת ב-50% מהימנות בלבד. להעלאת הרגישות הבדיקה, ההמלצה היא לחזור על הבדיקה אחת לשלוש שנים, אך ניתן גם בתדירות גבוהה יותר. כאשר מתקבל ממצא לא תקין בבדיקה, האישה מופנית לבדיקת קולפוסקופיה, במהלכה הרופא בוחן את צוואר הרחם בעזרת קולפוסקופ (מכשיר הגדלה בדומה למיקרוסקופ) ולוקח דגימה לביופסיה מאזורים הנראים לא תקינים.

בדיקת פאפ. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקת פאפ. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי בדיקת פאפ דק?

בדיקת פאפ דק - פאפ נוזלי (Thinprep Liquid base cytology) היא גרסה מתקדמת ומהימנה יותר של בדיקת הפאפ המסורתית. במסגרתה, המברשת עם התאים מצוואר הרחם מוכנסת לצנצנת עם נוזל שימור מיוחד. הבדיקה נחשבת כמהימנה יותר ובמהלך השנים האחרונות בדיקה זו תופסת את מקומה של בדיקת הפאפ הרגילה.

ישנה חשיבות רבה לגילוי מוקדם של השלב הטרום סרטני כיון שהטיפול בו פשוט ובדרך זו ניתן למנוע את התפתחות סרטן צוואר הרחם. השיטה לגילוי המוקדם מתבססת בעיקרה על בדיקות הפאפ התקופתיות.

מהן דרכי הטיפול בתאים טרום סרטניים בצוואר הרחם?

הטיפול תלוי בדרגת החומרה של הממצאים הפתולוגיים: שינויים בדרגת חומרה קלה, עשויים לחלוף מאליהם - ולכן מסתפקים במעקב בלבד. לעומת זאת, כאשר מדובר בשינויים בדרגת חומרה גבוהה, הטיפול הוא כירורגי.

שינויים טרום סרטניים ניתן לרפא ריפוי מוחלט, על ידי ניתוח פשוט הנקרא קוניזציה, במהלכו מסירים את האזור החולה מצוואר הרחם - דרך הנרתיק. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית או מקומית, על פי בחירת החולה. בסיום הפעולה ולאחר מנוחה בת שעתיים, משתחררים הביתה.

סרטן צוואר הרחם מתפתח במקרים בהם התאים לא אובחנו בשלב הטרום סרטני. בארץ ההמלצה לבצע פאפ היא אחת לשלוש שנים, בנשים בגיל 25-65. המחלה נדירה יחסית בארץ: מדי שנה מאובחנים בישראל כ-200 מקרים חדשים של סרטן צוואר הרחם (לעומת 600-700 מקרים חדשים של סרטן רירית הרחם ו-300 מקרים חדשים של סרטן השחלות מדי שנה).

מהם התסמינים העיקריים להתחוללות סרטן צוואר הרחם?

הסימפטום העיקרי, המעיד על סרטן צוואר הרחם, הינו כל דימום נרתיקי בלתי סדיר ובעיקר דימום לאחר קיום יחסי מין. במקרה כזה, יש לפנות בהקדם לבדיקת גינקולוג. כאשר מתלווים לכך גם כאבים, ייתכן שהדבר מעיד על התפשטות המחלה גם לאזורים הסמוכים לצוואר הרחם.

האבחון נעשה בעזרת קולפוסקופיה וביופסיה. לאחר מכן, יש לבצע בדיקת PET CT להערכת היקף המחלה - ובהתאם לכך נקבעת תכנית הטיפול. לעתים מתאפשר ניתוח להסרת הגידול, אך במקרים של סרטן מפושט לא מתאפשר ניתוח - והטיפול הוא שילוב של טיפולי כימותרפיה וקרינה.

חיסון נגד פפילומה - הדרך הטובה למנוע הדבקה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חיסון נגד פפילומה - הדרך הטובה למנוע הדבקה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן להימנע מהדבקה בווירוס הפפילומה?

המניעה המקובלת כנגד הדבקה בזני הווירוס המשמעותיים ביותר היא באמצעות החיסון נגד הנגיף. החיסון הינו סינטטי ומדמה את המעטפת של הווירוס ועל כן יעיל ביצירת נוגדנים, אך אינו גורם לתחלואה הנגרמת מהדבקה בווירוס. בשנים האחרונות, החיסון ניתן לנערים ולנערות בכיתה ח' בחינם, במטרה להגן על המתבגרים מפני הדבקה, מיד עם התבגרותם המינית.

כיום, החיסון הניתן בבתי הספר הוא כנגד ארבעה זנים של הווירוס: 6, 11, 16 ו-18. החיסון מכסה כנגד 70% ממקרי סרטן צוואר הרחם (יתר ה-30% נגרמים על ידי זנים אחרים של הווירוס). החיסון מגן גם מפני סרטן הנרתיק בנשים, מפני סרטן הפין בגברים ומגן על נשים וגברים כאחד מפני סרטן פי הטבעת וסרטני הפה והלוע. החיסון מגן גם מפני קונדילומות (יבלות וירליות).

בעתיד הלא רחוק, יונהג חיסון כנגד 9 זנים של וירוס הפפילומה, חיסון שיכלול זנים נוספים הגורמים לסרטן צוואר הרחם - כך שההגנה שיספק חיסון זה תגדל ל-80% מהגורמים לסרטן זה. החיסון מסובסד עד לגיל 46, אך יהיה נכון לקבלו בכל גיל. יש להדגיש כי קבלת החיסון אינה מלווה בתופעות לוואי משמעותיות - וניתן לקבלו גם באמצעות הפניה מרופא המשפחה. החיסון ניתן בשלוש מנות, על פני תקופה בת 6 חודשים.

חשוב לזכור שהחיסון אינו מקנה הגנה מלאה מפני הסיכון להידבק בווירוס מהזן הגורם לסרטן צוואר הרחם ולכן יש להמשיך לבצע בדיקות פאפ תקופתיות באופן סדיר.

חרדות מיותרות שמונעות מאחרים הגנה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חרדות מיותרות שמונעות מאחרים הגנה. אילוסטרציה: שאטרסטוק


בשנים האחרונות הושמעו טענות קשות על תופעות לוואי בעקבות החיסון כגון אובאיטיס, שיתוק, חולשה בגפיים, התקף אפילפסיה ועוד. האומנם החיסון כנגד וירוס הפפילומה יעיל ובטוח?

החיסון כנגד וירוס הפפילומה בטוח ויעיל ביותר במניעת שינויים טרום סרטניים של צוואר הרחם. תופעות הלוואי נדירות והנפוצות ביותר הן אודם ונפיחות באזור ההזרקה בכתף, חום, כאבי ראש, בחילה, סחרחורת ואפילו אירוע של התעלפות.
על-כן, מומלץ לנוח כ-15 דקות לאחר קבלת החיסון. נתונים אודות בטיחות החיסון נאספים כבר ממועד אישורו בשנת 2006 ומאז מדינות רבות בעולם הכניסו אותו לשגרת החיסונים.

ההתנגדות לחיסונים אינה חדשה ויש הנמנעים מלחסן את ילדיהם בכל חיסון שהוא, ומסתמכים על תיאוריות וסברות שאינן מבוססות ובכך זורעים חרדות מיותרות. אני חיסנתי ואמשיך לחסן את ילדיי גם בעתיד.

מה הטעם לחסן נגד וירוס הפפילומה צעירים וצעירות שטרם פעילים מינית?

מכיוון שההדבקה בווירוס מתרחשת רק במגע מיני חשוב לחסן נגד הווירוס טרם ההתנסות המינית הראשונה. בנוסף, חיסון בגיל צעיר יותר מביא לתגובה חיסונית טובה ויעילה יותר.

לסיכום: להגנה מירבית מווירוס הפפילומה, מומלץ להתחסן. החיסון בשילוב בדיקות פאפ סדירות, מעניק את ההגנה האפשרית המיטבית, כנגד תחלואותיו של וירוס הפפילומה.
למידע נוסף על וירוס הפפילומה

ד"ר מריו ביינר הוא גינקולוג, מומחה בגינקולוגיה אונקולוגית, בכירורגיה גינקולוגית לפרוסקופית ובקולפוסקופיה מהמרכז הרפואי "שיבא", תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.


  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום