מה הקשר? קיסרי ואסתמה

(0)
לדרג

מחקר ענק מצא כי בקרב ילדים שנולדו בקיסרי אלקטיבי שיעור גבוה יותר של אסתמה, עד עלייה של 50% בסיכון אצל תינוקות שנולדו במועד. אך האם יש סיבתיות?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מה בין ניתוח קיסרי אלקטיבי לאסתמה בילדות? מנתונים חדשים עולה קשר בין ניתוח קיסרי אלקטיבי ובין סיכון מוגבר לאסתמה בילדים בגיל בית ספר. ממצאים אלו, המבוססים על תשעה מדגמי ילודה באירופה, פורסמו לאחרונה בכנס של האגודה האירופאית למחלות דרכי נשימה ERS (European Respiratory Society International).

הסקירה כללה 67,613 ילדים בני 5 עד 7. שיעורי האסתמה בקרב הילדים נעו בין 3.3-11.3%. שיעור ניתוחים קיסריים נעו בשיעור של 9.4%-37.5% ושיעורי ניתוחים קיסריים אלקטיביים נעו בין 4.7%-17.8%. הסיכון לאסתמה היה גבוה יותר בילדים שנולדו לאחר ניתוח קיסרי אלקטיבי, בהשוואה לאלו שנולדו בלידה נרתיקית ספונטאנית, גם לאחר התחשבות במשתנים מרובים, כולל גיל הריון (עלייה של 33% בסיכון לאסתמה). לא תועד סיכון מוגבר לאסתמה בילדים שנולדו לאחר ניתוח קיסרי דחוף או בלידה נרתיקית מכשירנית.

כאשר החוקרים הגבילו את ניתוח הנתונים ליילודים שנולדו במועד, הקשר בין לידה לאחר ניתוח קיסרי אלקטיבי ואסתמה היה בולט עוד יותר (עלייה של כמעט 50%). בתת-קבוצה זו לא תועד קשר בין הסיכון לאסתמה לאסתמה באם או באב.

לאחר סיום ההרצאה, רבים בקהל הביעו את דעתם ומחו על קביעת קשר סיבתי בין ניתוח קיסרי אלקטיבי לבין הסיכון לאסתמה.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אסתמת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום