יישור שיניים, בדרך לחיוך מושלם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חולמים על שיניים ישרות? אין קיצורי דרך, אין פתרון קסם ואין כל קשר לגיל. כדאי שתקראו את הכתבה שלפניכם: 6 עובדות חשובות, בדרך ליעד הנכסף

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה)
03-5446385

תחום האורתודונטיה (יישור שיניים) עוסק בסגר הנורמלי של הלסתות, פתולוגיות הסגר -והדרכים לתיקונן. המכשור המשמש לכך נחלק למכשור קבוע (סמכים וטבעות המודבקים על השיניים וקשת שעוברת ביניהם) או מכשירים ניידים - תלוי בצורך ובמקרה. מכשירים אלה מאפשרים להפעיל כוח מדוד בכיוון הרצוי על השן - וכך נגרמת תזוזת השיניים למקומן.

באופן עקרוני, אין גבול לגיל שבו ניתן ליישר שיניים, מאחר שמהירות תזוזת השיניים זהה - הן בילדים והן במבוגרים. כמחצית מהילדים עוברים טיפול ליישור שיניים. עם זאת, בעקבות העלייה במודעות והתפתחות המכשור האורתודונטי - אנו עדים ליותר ויותר מטופלים בכל הגילאים אשר בוחרים לעבור יישור שיניים, מסיבות שונות.

במאמר זה ריכזנו עבורכם 6 דברים שכדאי מאוד לדעת על יישור שיניים.

מעבר לאסתטיקה. אילוסטרציה: שאטרטוק
מעבר לאסתטיקה. אילוסטרציה: שאטרטוק

1. אורתודונטיה היא בעלת ערך אסתטי בלבד? לא נכון

בטעות, נהוג לחשוב כי טיפולים אורתודונטים הם לצרכים אסתטיים בלבד. האמת היא שבמקרים רבים, נובע הטיפול מצורך תפקודי של השיניים - עקב סגירה לא תקינה, חוסר בקיעה, שיניים כלואות, צפיפות, חוסר או עודף מולד של שיניים וכן סטייה תפקודית של הלסת או "מנשך הפוך".

היעדר טיפול עלול לגרום לבעיות בטווח הרחוק, שיתבטאו בכאבים במפרק הלסת, בעיות חניכיים, עששת ושחיקה מוגברת של השיניים עקב עומס לא שווה עליהן. גורמים אלה, כל עוד אינם מטופלים - מכאיבים, פוגעים בחניכיים ואף מקשים על האכילה.

במסגרת הטיפולים, ניתן להזיז שיניים עקומות, ליישר שיניים ולתקן את עמדת הלסתות והסגר, עד שנצליח להשיג מראה הרמוני וחיוך מושלם, ללא קושי או ליקוי.

נכון שבעקבות הטיפול, המראה כלפי חוץ יהיה הרבה יותר אסתטי, אך חשוב לא פחות לדעת שבתוך הפה - הסגר יהיה תפקודי ובריא.

2. מומלץ ליישר שיניים רק אחרי שכל השיניים הקבועות בקעו? לא נכון

חלק מהרופאים מציעים להורים להתחיל טיפול רק כאשר כל שיניו הקבועות של הילד בקעו, אך מדובר בהמתנה שלא תמיד רצויה - מאחר שהטיפול בבעיות כגון: צפיפות, א-סימטריה, "שיני שפן", מבנה לסתי בעייתי - כל אלה ניתן לפתור בזמן ובגיל מוקדם, מה שיעלה את הסיכוי לחסוך בעקירת שיניים ובטיפול מורכב וארוך בגיל בוגר יותר.

ההמלצה הרווחת היא שבסביבות גיל 7-8, כאשר כבר בקעו השיניים הטוחנות והחותכות הקבועות, כדאי להביא את הילד לאורתודונט - לצורך בדיקה. אם נדרשת התערבות מוקדמת, היא תכלול בעיקר הרחבת לסתות ויצירת מקום לקשת שיניים מאוזנת ואסתטית. לפיכך, טיפול אורתודונטי בגיל צעיר יכול למנוע התפתחות של בעיה קשה יותר בעתיד, או בעיה שניתן לטפל בה רק על ידי טיפולים מורכבים וכירורגיים.

3. אצבע או מוצץ בכלל לא מזיקים לשיניים? לא נכון

מציצת מוצץ, אצבע או כל חפץ אחר - היא בעלת השפעה מרחיקת לכת על מבנה הלסתות, השיניים, התפתחות הפנים, הנשימה, הבליעה והדיבור. שלושת הגורמים העיקריים שיש לבדוק, בעת שבוחנים מה עלול להסב נזק הם העוצמה, המשך והתדירות של מציצת האצבע או המוצץ.

מציצת אצבע או מוצץ אכן עלולה לגרום לנזק ניכר לשיניים, תביא לדחיפת השיניים, להבלטתן ואף לחוסר סימטריה בין השיניים העליונות והתחתונות.

כדאי לבחור מוצץ פחוס, שנזקו יהיה מוגבל יחסית, בגודל המותאם לפיו של הילד - ובכל מקרה לנסות לגמול אותו מההרגל, עד לגיל שנתיים. עד אז מנגנוני ההתפתחות עוד יכולים לתקן את הנזק שנגרם באופן עצמאי. במקרה שההרגל נמשך מעבר לגיל שש, יש להתייעץ עם אורתודונט.

4. בזמן הרכבת הגשר או הפלטה לא צריך לשנות את הרגלי הצחצוח והאכילה? לא נכון

בתקופה בה יש מכשור אורתודונטי על השיניים, חשוב להקפיד הקפדה יתרה על ניקיון והברשה. יש לצחצח אחרי כל ארוחה; ומכיוון שאי אפשר להשתמש בחוט דנטלי, משתמשים במברשות קטנות, שחודרות במרווחים בין השיניים - וניתן לנקות איתן שאריות שהצטברו, עקב המכשור.

כמו כן, מומלץ להשתמש במשחת שיניים המכילה פלואוריד; ופעם ביום, גם להוסיף שטיפת פה, כדי להגיע למקומות שהמברשת אינה מגיעה אליהם.

מי שלא מנקה את השיניים בצורה מושלמת, עדיף שלא יעבור טיפול של יישור שיניים, עד שלא יטפל לעומק בהיגיינת השיניים - מאחר שבריאות השיניים קודמת ליישור השיניים.

"בגדול", ניתן עדיין לאכול את רוב המאכלים, אך יש להקפיד לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות, שניתן ללעוס בקלות. "בקטן", יש מזונות מסוימים שכדאי להימנע מהם, שכן הם עלולים להזיק למכשור האורתודונטי (לשבור, לשחרר או להידבק).

חצי שנה לפחות בדרך לחיוך המושלם. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חצי שנה לפחות בדרך לחיוך המושלם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

5. אפשר ליישר שיניים גם בתוך זמן קצר? לא נכון

הזזת שיניים היא תהליך ביולוגי הדורש ספיגת עצם במקום אליו זזה השן ובניית עצם במקום ממנו היא באה. תהליך זה לוקח זמן - ויכול לארוך בין מספר חודשים למספר שנים, תלוי במידת התזוזה הנדרשת ובמבנה העצם. אצל מבוגרים העצם דחוסה יותר - ותהליכי הבנייה והספיגה לעיתים איטיים וממושכים יותר.

יישור שיניים הנמשך שישה חודשים עד שנה נחשב לטיפול קצר ביותר. בשנים האחרונות, נכנסו לשימוש חוטים בעלי זיכרון ארוך טווח וסמכים (ריבועים) בעלי חיכוך קטן ביותר - דבר המקצר משמעותית את אורך הטיפול ומקטין את כמות הביקורים הנחוצים אצל האורתודונט.

טיפול יעיל בשיניים, שמתבצע בגיל צעיר, יכול למנוע אובדן שיניים בגיל מבוגר יותר והזדקקות לטיפולים פולשניים, כגון השתלת שיניים.

חשוב להדגיש כי בעיות אורתודונטיות לא משתפרות עם הגיל, הן פשוט הופכות להיות קשות יותר לטיפול.

6. יישור שיניים הוא בעל 100% הצלחה? נכון, אבל תלוי תחזוקה.

בחלל הפה מתרחשים כל העת תהליכים של תזוזת שיניים, הנובעים מכוחות לעיסה ושחיקה, בקיעה של שיני בינה, לחץ מהרקמות הסובבות וגם תופעות של גדילה, הנמשכת בגילאים יותר מבוגרים. למרות שזו גדילה בשיעור זעיר, היא משפיעה על תנוחת השיניים הקדמיות, בעיקר החותכות התחתונות. לכן, כל טיפול של יישור שיניים דורש תחזוקה - כדי שהתוצאות יישמרו לאורך זמן. מי שמתעלם מכך, יש סיכוי סביר שיאבד חלק מהתוצאות.

כאמור, בלסת התחתונה נדרשת שמירה לאורך שנים רבות; ואם לא עושים קיבוע, התחליף הוא שימוש בפלטה לטווח הרחוק, מאחר שהסיכוי של השיניים החותכות התחתונות לשנות את מיקומן במשך השנים הוא סיכוי די גבוה. בלסת העליונה, שימור התוצאות תלוי במורכבות הטיפול. בפלטה משמרת בלסת העליונה משתמשים למשך שנה-שנתיים, בעיקר בלילה.

אם מפסיקים להשתמש בפלטה או בקיבוע, גם לאחר זמן רב מסיום הטיפול, צריך לקחת בחשבון שהשיניים חשופות לשינויים השונים שחלים בגוף עם השנים - ולפיכך קיים סיכוי סביר שיזוזו ממקומן.

ד"ר משה גולדשטיין הוא יועץ אורתודונטי במכבידנט.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום