בעיות במפרק הלסת: אבחון וטיפול

(17)
לדרג
תוכן מקודם

אוכלים ושומעים "קליקים" בלסת? מתעוררים עם כאב ראש? מתקשים בלעיסה? ייתכן שאתם סובלים מבעיה במפרק הלסת, בשל מפציעה, שחיקה או זיהום. מה עושים?

טיפולי שיניים ,מומחה לשיקום הפה
077-9976932 (מספר מקשר)

מחקרים מראים כי כ-12% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מהפרעות במפרק הלסת, כתוצאה מהרגלים שגויים או כתוצאה מחבלות שונות.

מהו מפרק הלסת? מה מייחד אותו?

מפרק הלסת, או בשמו המלא המפרק הטמפורומנדיבולרי, הוא אחד המפרקים המורכבים בגוף. הוא ממוקם בקדמת האוזן, בצמוד אליה, ומהווה נקודת החיבור של הלסת התחתונה אל הגולגולת. למעשה, אלו שני מפרקים העובדים בתיאום ליצירת מגוון תנועות של הלסת התחתונה, כולל תנועה של ציר וגלישה. בתוך כל מפרק ישנו דיסק סחוסי המפריד בין עצם הלסת לעצם הגולגולת את המפרק עוטפים שרירים, גידים וליגמנטים השומרים עליו ומכוונים אותו לתנועות נכונות.

המפרקים והשרירים פועלים בתיאום בזמן לעיסה, בליעה ודיבור. כל פעולה לא מאוזנת של אחד מאלה, תגרום לכאב ו/או להגבלה בתפקוד.

מהן הבעיות העלולות להיווצר במפרק הלסת?

בתנועת הלסת מעורבים עצמות הלסת, הדיסק המפרקי וכן שרירים, גידים ורצועות. והבעיות יכולות להופיע בכל אחד ואחד מהם. התסמינים נעים בין כאבים קלים באזור מפרק הלסת בזמן פתיחה של הפה ופגיעה שולית בתפקוד של הלסת, שיחלפו תוך ימים אחדים; ועד למצב של כאבי תופת, חוסר יכול לפתוח את הפה, דיכאון והפרעות קשות נוספות.

במה מתבטאות בעיות במפרק הלסת?

בין התלונות השכיחות, המעידות על בעיות במפרק הלסת, נמנים רעשים (קליקים) במפרק הלסת, בזמן תנועות הלסת; הפרעות בתנועות הלסת התחתונה (כגון הגבלה בפתיחת הפה וסטיית הפה בזמן פתיחתו או סגירתו); נעילה של מפרק הלסת- חוסר יכולת לסגור את הפה למשל לאחר פיהוק; כאב באזור הקדמי לאוזן, לרוב חד צידי, שמקרין לחלק הקדמי של הפנים, לרקות או לעורף; רגישות בשרירי הלעיסה ובשרירי הצוואר, בזמן לעיסה; חוסר אפשרות לסגור את השיניים האחוריות בסגר מלא בצד הכואב; כאבי ראש, סחרחורות, הפרעות בשמיעה, רעשים באוזן (טינטון) וכאבים בצוואר ובעורף; כאבים במפרקים בזמן לעיסת מזון קשה, פיהוק והתעטשות.

מהם הגורמים השכיחים לבעיות במפרק הלסת?
בדומה למפרקים אחרים בגופנו, גם מפרקי הלסת חשופים לנזקים ולדלקות, עקב העומסים המצטברים הקיצוניים שאליהם הם חשופים. מחקרים חדשים חושפים את העובדה שהגורמים לתסמונת זו כוללים שילוב של נטיות גנטיות, מין, גיל, גורמים התנהגותיים וסביבתיים.

הגורמים השכיחים ביותר לבעיות בלסת: פציעות טראומטיות (כגון חבלות ישירות ללסת); הרגל של הידוק וחריקת שיניים לילית; ליקוי בסגר השיניים, כגון חוסר חלקי או מלא של שיניים אחוריות, או שחיקת שיניים; שיקום פה לקוי שבוצע ע"י רופא שיניים, מבנה לקוי מולד של המפרק; או עקב מחלות ראומטיות ו/או זיהומיות (דלקות פרקים, גידולים ממאירים ועוד).

כיצד מתבצע האבחון?

הבעיה יכולה להיות במפרק עצמו, בשרירים המפעילים אותו או בעיה משולבת. פעמים רבות, הבעיה אינה פשוטה לאבחון ולכן אבחון של בעיות במפרקי הלסת מתבצע על ידי מומחים לכירורגיית פה ולסת ומומחים לשיקום הפה.

האבחון מתבצע על ידי תשאול של המטופל, בדיקת צורת הפנים והלסתות, בדיקת פרקי הלסת ושרירי הלעיסה בזמן תנועות הלסת וטווח פתיחת הפה, בדיקת סגר השיניים ואיתור הרגלי שחיקת שיניים (אם קיימים הרגלים כאלה).
במידת הצורך, מופנה המטופל לביצוע בדיקות הדמיה (צילומי רנטגן, CT או MRI).

כיצד מטפלים בבעיות במפרק הלסת?

למרות הניסיונות הרבים של רופאי שיניים, נוירולוגים, פסיכולוגים, כירופרקטורים ועוד רבים אחרים - למצוא פתרון יעיל לבעיה, נכון להיום עדיין לא נמצא מזור אמיתי וחד משמעי. ישנן מספר דרכים לטיפול בבעיות במפרק הלסת, על פי מקור הבעיה וחומרתה; והטיפול המקובל דומה לטיפול בהפרעות ובכאבים במפרקים אחרים בגוף - ובהתאם לממצאי הבדיקה.

הטיפול בבעיות של מפרק הלסת נחלק לטיפול סימפטומטי (שמטרתו להקל באופן מידי על הסימפטומים והכאב) ולטיפול בגורם הבעיה (סוגי הטיפול נעים בין טיפולים שמרניים, כגון טיפולים תרופתיים ופיזיותרפיה, דרך שטיפות של המפרק - ועד ניתוחי מפרק במידת הצורך).

טיפול סימפטומטי - כפי שעולה משמו, מתמקד בסימפטומים - וכולל תרגול עצמי לשינוי ההרגלים הבעייתיים; פיזיותרפיה וחימום מקומי להרפיית השרירים; טיפולים תרופתיים (כגון תרופות אנטי דלקתיות, לא סטרואידיות); הימנעות מתזונה קשה לתקופה מסוימת וכו'.

טיפול בגורם - משתנה בהתאם לבעיה: כאשר הבעיות בלסת נובעות, למשל, כתוצאה מהרגלים כמו חריקות והידוק שיניים, אז הטיפול הוא על ידי שימוש בסד סיגרי לשיניים (סד לילה); כאשר הגורם לבעיה הוא חוסר שיניים אחוריות, שתפקידן לתמוך בלסת, אזי חסרונן גורם לאבדן מימד אנכי, עומס גדול יותר מופעל על המפרק - והפה נסגר ביתר עוצמה. במקרה כזה, מבצעים איזון סגר שיניים ושיקום המשנן - משחזרים את השיניים, תוך פתיחה קלה של הפה; אם הבעיות נגרמו כתוצאה מתאונה, שבה נשברו שיניים, הטיפול יתמקד בניסיון להחזיר פונקציות שהלכו לאיבוד, כדי להקל על המפרק - וליצור מגע מקסימלי של שיניים עם המפרק.

מדוע נודעת חשיבות גדולה לזמן האבחון והטיפול?

ככל שהבעיות יאובחנו ויטופלו בשלב מוקדם יותר, כך הטיפול יהיה יעיל יותר. לעיתים, כאשר לא מטפלים בזמן, הבעיות מחמירות - והנזקים מתבטאים בשחיקה של הסחוס ופגיעה בעצם, מה שמצריך טיפולים בעזרת ארטרוסקופיה ועד כירורגיה, הזרקות למפרק, או שטיפות מפרק. הטיפול עשוי להיעשות במספר שלבים, תוך הערכת מצב בסוף כל שלב.

ד"ר אבידן לרון הוא מומחה לשיקום הפה, מנהל את "לרון- מרכז מומחים לאסתטיקה ושיקום הפה" ברעננה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום