סרטן הריאות: טיפולים חדשניים

(0)
לדרג

מהם הסוגים השונים של סרטן ריאות? איך מאבחנים סרטן ריאות - וכיצד מטפלים? מהם הטיפולים הביולוגיים והאימונותרפיים המוצעים כיום?

מאת: ד"ר מיה גוטפריד

מדי שנה מאובחנים בישראל כ-2,000 חולים חדשים בסרטן הריאה, סוג הסרטן העיקרי הגורם למוות. במאמר זה נסקור את סרטן הריאות, על סוגיו השונים - ואת הטיפולים האפשריים במחלה.

האם סרטן ריאות ניתן לאבחון מוקדם? ואם כן - כיצד?

הבעיה הגדולה בסרטן הריאה היא הגילוי: ברוב המקרים, הסרטן מתגלה בשלב מתקדם יחסית, מפני שבינתיים אין בדיקה שהיא סטנדרט עולמי לגילוי מוקדם. חלק מן התסמינים, כגון שיעול וקוצר נשימה, לא תמיד נתפסים אצל החולה כמשהו "רציני" שמצריך טיפול.

התסמינים הללו הינם חלק מהתסמינים של מחלת ריאה כרונית - ומעשנים (שהינם מרבית החולים בסרטן הריאה) סובלים לעיתים ממחלות ריאות כרוניות אחרות, כתוצאה מהעישון. ועל כן, תסמיני סרטן הריאה עלולים להיות תחת מיסוך - והקושי לאבחן אותם יהיה גדול יותר.

לא למעשנים בלבד. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לא למעשנים בלבד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם רק מעשנים ואנשים מבוגרים חולים בסרטן ריאות?

חשוב להדגיש כי כיום ניתן לראות שגם צעירים מתחת לגיל 40 וגם אנשים שלא עישנו סיגריות מימיהם, מאובחנים כחולים בסרטן הריאה. נכון, אמנם העישון הינו גורם הסיכון הראשון במעלה - אך עדיין קיימת קבוצה של חולים, בשיעור 15%-20%, אשר אינה נמנית עם אוכלוסיית המעשנים.

חולים אלה (שלא עישנו באופן פעיל מעולם) נפגעו מגורמי סיכון אפשריים אחרים, כמו עישון פאסיבי, גורמים גנטיים, חשיפה לקרינה מייננת, חשיפה לחומרים תעשייתיים כמו אזבסט ועוד.

מה ההבדל בין סרטן ריאה של התאים הקטנים, לבין סרטן ריאה של התאים הלא קטנים? מה השכיחות של כל אחד מסוגי המחלה?

סרטן ריאה של התאים הקטנים ((SCLC - Small cell lung cancer מהווה כ-15% מכלל מקרי סרטן ריאה. סרטן הריאה של התאים הלא קטנים (NSCLC- Non-Small Cell Lung Cancer) מהווה 85% מהמקרים. הקבוצה הזו כוללת בתוכה שלושה תתי סוגים של סרטן: אדנוקרצינומה (adenocarcinoma), סקוואמוס (squamous cell) ותאים גדולים (large cell).

כיצד מטפלים בסרטן ריאות? מתי יש לבחור בניתוח? בכימותרפיה? בהקרנות?

כגורם עיקרי בבחירת סוג הטיפול, יש לציין את מה שנקרא מידת התפשטות המחלה. כאשר הגידול הינו מקומי - אנו מטפלים בו בניתוח. אם הגידול מקומי-מתקדם והתפשט לבלוטות לימפה, אנו משלבים בין 3 אופציות - ניתוח, כימותרפיה וקרינה (המטופל יקבל לפחות 2 מתוך 3 האופציות). כאשר הגידול התפשט לגרורות מרוחקות, מדובר על שלב מתקדם של המחלה.

איך מטפלים ב-NSCLC בשלב המתקדם, בו הגידול הינו מפושט וגרורתי?

כאשר חולה מצוי בשלב גרורתי, הטיפול שנקבע לו צריך להתחשב במספר פרמטרים, כגון: סוג הסרטן, מצב תפקודי, גילו של החולה, פרופיל גנטי וכו'. אצל חלק מהחולים במחלה גרורתית, הטיפול עשוי להיות כימותרפי, ביולוגי או אימונותרפי.

מהן התרופות הביולוגיות הנפוצות לסרטן ריאות? האם כל התרופות הביולוגיות פועלות נגד אותה מוטציה?

הטיפול הביולוגי הינו טיפול בתרופות פומיות. מדובר על חולים עם מוטצייתALK או מוטציית EGFR. בסל התרופות בישראל ישנן מספר תרופות כאלה, כמו Crizotinib ו-Ceritinib עבור מוטציית ALK, ו-Tarceva (ארלוטיניב), Iressa (גפיטיניב) ו-Giotrif (אפטיניב) עבור מוטציית EGFR. כמו כן, עבור מוטציה זו קיימת גם תרופה בשם Tagrisso, לאלה מהמטופלים אשר פיתחו עמידות לטיפולים האחרים.

מה בנוגע לאימונותרפיה?

אופציה נוספת היא אימונותרפיה, שתכליתה לגרום למערכת החיסונית של המטופל להילחם בתאים הסרטניים. אימונותרפיה הראתה במחקרים תוצאות יעילות - עבור חולים בשלבים מתקדמים. מדובר על תרופות המעכבות PD-1 או PD-L1 - ועדיין נחקרת במחקרים רחבי היקף בימים אלו.

לאחרונה נערך מחקר "ראש בראש", עבור שתיים מן התרופות למוטציית ה-EGFR: Giotrif ו-Iressa. בתוצאות המחקר, אשר כלל 319 משתתפים, התרופה Giotrif הוכיחה עליונות בהפחתת הסיכון להתקדמות המחלה ב-27% ובהפחתת הסיכון לכישלון הטיפול. לאחר שנתיים של טיפול בתרופה, יותר מפי 2 מהמטופלים ב-Giotrif היו בחיים, ללא התקדמות של המחלה, לעומת המטופלים ב-Iressa (לאחר שנה וחצי מדובר על 27% מהמטופלים לעומת 15%, ולאחר שנתיים 18% לעומת 8%). כמו כן, ל-70% מהמטופלים ב-Giotrif הייתה הפחתה ניכרת בהיקף הגידול.

ד"ר מיה גוטפריד היא מנהלת המכון האונקולוגי, מרכז רפואי מאיר בכפר סבא.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום