טיפולים אסתטיים גם למתבגרים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מתי כדאי לבצע טיפולים אסתטיים בקרב מתבגרים? עד כמה הפגם האסתטי פוגע בביטחון העצמי, באיכות החיים ובחיי החברה? מדריך למתבגר ולהורים

רופא עור ומין
03-6961629

בשנים האחרונות חלה עלייה גדולה ומשמעותית בביצוע של פעולות אסתטיות, לרבות הזרקות עוריות של חומרי מילוי שונים, בקרב מתבגרים וצעירים. תופעה זו זוכה למשנה תוקף, נוכח הנתון לפיו חלה עלייה חדה בשיעור 64% בביצוע פעולות אלה בקרב צעירים מתחת לגיל 30.

בין הפעולות הבלתי ניתוחיות הפופולריות, בקרב מתבגרים וצעירים, יש לציין טיפולים דוגמת הסרת שיער בלייזר, קילופי עור כימיים שונים, לעידוד צמיחת עור בריא וחדש שנועד לתקן חטטים קשים לאחר אקנה והזרקות חומרי מילוי זמניים וקבועים לשפתיים ואזורים נוספים בפנים. בין הטיפולים הכירורגיים, ניתן להזכיר תיקון אוזניים, תיקוני שדיים, לרבות תיקוני פגמים דוגמת "פטמה פוזלת" ואסימטריה (לא הגדלת חזה) וניתוחי אף.

ניתוח פלסטי באף. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח פלסטי באף. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הטיפולים האסתטיים הפופולריים ביותר בקרב מתבגרים?

הטיפולים הנפוצים ביותר הם הסרות שיער בפנים ובאזורים נרחבים בגוף, תיקוני אוזניים וכמובן - ניתוחי האף. כמו כן, קיים ביקוש הולך וגובר בקרב מתבגרים, לטיפולים בהזרקה של חומרי מילוי שונים בשפתיים ובאזורים נוספים בפנים, לשם עיבוי שפתיים, האדרה של אזורי לחיים ועצמות ארובות העיניים ועוד.

האם טיפולים אלה מסכנים, באופן כזה או אחר, את בריאותם של אותם מתבגרים וצעירים?

למרות שבאופן עקרוני הסרות שיער בלייזר וטכניקות דומות הן תהליך זער - פולשני ופשוט יחסית, הרי שצעירים רבים סובלים מצלקות ומכוויות, כתוצאה מטיפולים לא מקצועיים, על ידי מטפלים לא מיומנים, שאינם מודעים מספיק ליכולות ולמגבלות המכשירים הללו.

סיבה נוספת לגרימת כוויות וצלקות קשורה גם למספר גדול מדי של טיפולים כאלה, נוכח היקף שיעור היתר. חשוב לזכור, בהקשר ספציפי זה, את העובדה שהמערך ההורמונלי בגילאים אלה סוער ופעיל ביותר. ולכן יהיה צורך במספר רב יותר של טיפולים, כדי להשיג את המטרה הנכספת, של גוף ללא שיער, מאשר במצב שהטיפולים היו מתבצעים בגיל מבוגר יותר.
לכן, הדבר הנכון הוא להגיע לטיפול אצל רופאים מומחים, המתמחים בתחום, יודעים ומכירים הן את המכשירים והן את מורכבות התופעה ממנה סובל/ת הנער/ה - ובהחלט יודעים כיצד להתאים כראוי את אופי הטיפול והיקפו לכל מטופל ומטופלת.

הסרת שיער בלייזר. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הסרת שיער בלייזר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך מטפלים במקרים אלה, של כוויות וצלקות, אצל הצעירים שעברו את הטיפולים האלה?

כשמדובר בכוויה קלה יחסית, הרי שהיא נרפאת בעזרת משחות, תוך 4-6 שבועות. אולם פעמים רבות, נותרים סימנים של היפו פיגמנטציה או היפר פיגמנטציה, שעשויים לחלוף רק כחלוף חודשים ארוכים. המשמעות, בפועל, היא הגבלה באורח החיים הפעיל האופייני לצעירים שאינם יכולים להיחשף לשמש, במשך חודשים ארוכים. אם אכן ישלמו את המחיר הזה ולא ייחשפו לשמש, הרי שסימני הכוויות יפחתו או ייעלמו.
במקרים קשים יותר, כאשר נגרמו צלקות משמעותיות, אכן יכולים להישאר עם צלקת תמידית, דוגמת כוויה שמותירה צלקת שמתעבה (קלואיד). גם קלואיד שנוצר ברגל הוא סוג של עיוות ובהתאם למיקום שלו - אף עלול ליצור הגבלה בתנועה.

דוגמה נוספת קשורה לעיבוי שפתיים, הפופולרי בקרב מתבגרות וצעירות: כאשר מטפלים בחומרי מילוי נספגים, דוגמת חומצה היאלורונית, הרי שגם במקרה לא מוצלח, האזור המוזרק יחזור לנורמה כעבור כחצי שנה - והנזק לא יהיה ארוך טווח.

לעומת זאת, כאשר יש שאיפה לטיפול ארוך טווח - כמו למשל כאשר צעירה בת טיפש עשרה רוצה מאוד להיראות כמו קים קרדשיאן, ותתפתה בהתאם לכך להזרקות סיליקון זולות ש"מחזיקות להרבה זמן" ושאינן נספגות גם כעבור שנים - היא צפויה, כמו צעירים ומבוגרים אחרים, לשלם מחיר כבד, הכולל עיוותי פנים קשים, המובילים להסתגרות ולפגיעה קשה בכל רבדי החיים. גם פילינג בלתי מקצועי המבוצע עי גורם לא מקצועי או בעזרת חומרים או מיכשור שאינם מוכרים דיי למטפל עלול לגרום צלקות קשות.

איזה טיפולים אסתטיים נכון ומומלץ לבצע בגיל צעיר?

אם אנו רוצים לקבוע קו מבדיל בין הטיפולים שנכון ורצוי לבצע, לבין אלה שלא ניתן לבצע בגילאים צעירים מדי, אזי ניתן לקבוע שכאשר מדובר בליקויים הפוגעים בביטחון העצמי, באיכות החיים וביכולת ליצור חיי חברה סבירים, הרי שאפשר בהחלט לשקול בחיוב לבצע את הפעולה.

דוגמה מובהקת לכך היא מקרים של ריבוי חטטים בפנים (צלקות שנוצרו כתוצאה מריבוי של פצעי אקנה), בהם ניתן לבצע קילופי עור מקצועיים רפואיים כימים או במכשירי לייזר אך עי גורמים מקצועיים ומוסמכים בלבד.

דוגמה נוספת: אותם בני נוער שמנים מאוד, שעברו תהליך של דיאטה והשילו מספר קילוגרמים נכבד ממשקלם וכעת הם סובלים מכמות משמעותית של עודפי עור וזקוקים למתיחת עור בבטן ולשאיבת שומן מהירכיים, כדי לחתום בצורה מוצלחת את התהליך הקשה שעברו. במקרה כזה, ניתן לעזור להם בעזרת טיפולים כירורגיים אלה, להגשים את המטרה החשובה של חיזוק הביטחון העצמי וביסוס חיי חברה פעילים, בהתאם לשאר בני גילם.

מאיזה גיל אפשר להתחיל? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מאיזה גיל אפשר להתחיל? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הגיל שבו צעירים יכולים להחליט בסוגיות אלה?

מקובל להתייחס לגיל 23-24 כגיל הממוצע בו שיקול הדעת מאוזן יחסית, כך שאיש או אישה צעירים בגיל זה יכולים לקבל את ההחלטה בסוגיה זו בעצמם. עד אז - ההחלטה צריכה להיות נתונה בידי איש מקצוע - שקול ומקצועי. עוד יש לזכור כי בקרב מתבגרים ומתבגרות, עניין ההערצה ל"כוכבים" המשמשים כמודל לחיקוי הוא משמעותי ביותר ועשוי להיות בעל משקל ולהוביל להחלטה פזיזה ולא שקולה.

מהם הקריטריונים לפיהם אותו איש מקצוע אמור לקבל את ההחלטה, אודות ההצדקה של טיפול אסתטי למתבגר?

סוגיית הטיפולים האסתטיים, בקרב מתבגרים וצעירים, נדונה בהרחבה בקרב פאנל מומחים אמריקאי, שהצליח לגבש שלושה קריטריונים על פיהם יהיה על המטפל (רופא העור או המנתח הפלסטי) לבחון את המצב - בבואו לשקול ביצוע טיפול אסתטי אצל מתבגר:

1. האם קיימת שונות פיזית ברורה, דוגמת חך שסוע, שדיים אסימטריים, אף בולט מאוד או מצבי אקנה קיצוניים, שעלולים לפגוע באורח החיים ובאיכות החיים התקינה של הצעיר?

2. האם הבעיה מונעת מהצעיר או מהצעירה התפתחות נורמטיבית, כמו של שאר בני גילם? פגיעה ביכולת לפתח עצמאות? מהווה פגיעה בדימוי ובביטחון העצמיים ובחיי חברה תקינים?

3. האם הם סובלים מהצקות חסרות רחמים, בגלל אותו פגם גופני?

מבין שלושת הקריטריונים הנ"ל, על פיהם יש לקבל החלטה, האם על מתבגר או מתבגרת לעבור פעולה קוסמטית, הקריטריון השלישי, המתייחס לנושא ההצקות החברתיות - הוא המשמעותי והמכריע.

האם ניתן להצביע על גיל מינימום שבו נכון להתחיל בטיפולים אסתטיים?

ברוב המקרים, יש לשקול היטב בכל הנוגע לגילאי נוער ומתבגרים. אבל, במקרים קיצוניים מאוד, ניתן לשקול להתחיל טיפול אפילו בגיל צעיר מזה, בגיל הילדות - אם ישנו צורך ממשי - אבל זה צריך להיעשות אחרי בדיקה של רופא מומחה ולאחר תיאום ציפיות רציני עם הילד/ה ועם ההורים או אופטורופס.

לדוגמה: מקרים קשים של אקנה סוער וקשה, שפורץ בתחילת העשור השני לחיים ועלול להוביל מהר מאוד להסתגרות ולפגיעה קשה בנפש ובהתפתחות של הילד/ה. במקרה כזה, למרות חששות ההורים, לאור הגיל הצעיר - בהחלט ניתן לשקול בחיוב טיפול תרופתי ברואקוטן, לטיפול בפצעי בגרות, כדי למנוע צלקות קשות בגיל מאוחר יותר, שהטיפול בהן אז יהיה קשה יותר.

גם במקרה של התקרחות עור הקרקפת, בקרב נערים מתבגרים, יש לשקול כל מקרה לגופו - ולאפשר ביצוע של טיפולים אסתטיים בצעירים ו/או צעירים מאוד, כדי לצמצם את הנזק העתידי שעלול להיגרם להם ללא הטיפול.

לסיכום, אין ספק שאנו עדים לתהליך מתמשך של שינויים מהותיים, בתפיסת העולם האסתטית והרפואית, הן בכל הנוגע למכשור וליכולות המקצועיות; הן באשר לגיל המטופלים, שיורד בהתמדה; והן באשר למנעד הטיפולים להם הם נזקקים. חשוב לתמוך במתבגרים ובצעירים ולבחור באוטוריטה רפואית מקצועית - לייעוץ ולטיפול. כמו כן, על אנשי המקצוע הרלוונטיים לשקול כל מקרה לגופו, כדי שניתן יהיה להגיע לתוצאות מיטביות, תוך סיכון מינימלי של המטופל.

ד"ר אכי פרידמן הוא מומחה ברפואת עור ומין, דרמו-אסתטיקה ולייזר.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.


בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום