אובדן שיניים: לא גזירה משמיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעיה בשן שמתחילה בחור קטן עלולה להיגמר בעקירה. שמירה על היגיינת פה וביקורת אצל רופא שיניים יסייעו להגיע לשיבה טובה עם השיניים בפה ולא בכוס מים

רופא שיניים
03-5337733

רבים מתייחסים לאובדן שיניים כאל גזירת גורל, חלק מתהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף, תופעה שמתרחשת - מבלי שנוכל למנוע אותה. תהליך אובדן השיניים אכן הדרגתי ונפוץ, אך הוא בהחלט ניתן למניעה - בקלות רבה.

מהו התהליך המתרחש - בדרך לאיבוד שיניים? איך ניתן להימנע מרוע הגזירה? ומה עושים כשזה מגיע ל: "הלכה השן?" איך ניתן "להקדים תרופה לשתל?" על שאלות אלה ועוד, נשיב כאן.

מגיעים לרופא מאוחר מדי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מגיעים לרופא מאוחר מדי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע חלק גדול מהמטופלים מגיע "מאוחר מדי" לרופא שיניים?

הרוב הגדול של המטופלים, המגיעים לרופא השיניים, עושים זאת רק כשהם חשים שכבר אין ברירה וכי הכאב ממש מאלץ אותם להתדפק על דלתות המרפאה, בחיפוש אחרי הגאולה מהסבל. בשלב זה, הטיפול שניתן הוא טיפול חירום; ולאחריו, ניתן טיפול ממושך ורציני יותר - בהתאם לבעיה.

אם גם אתם מגיעים לרופא השיניים רק כשכלו כל הקיצין ואחרי שמשככי הכאבים הרבים כבר אינם עוזרים לכם להדחיק את הצורך בטיפול, עליכם לדעת כי פספסתם את הרכבת וכי צפויים לכם סבל והוצאות, שהיו יכולים להימנע. שלב הכאבים הוא לרוב שלב תחלואה מתקדם: תהליך הגסיסה האיטית והפגיעה בשן מצוי כבר בעיצומו. הדבר מצער, משום שטיפול בשן בראשית התהליך, כאשר רק החלה לחלות, היה מונע הרבה סבל וחוסך הרבה כסף. שגרת טיפול סדיר בשיניים ובחלל הפה היא חיונית מאין כמוה - והודות לה, רבים מטיפולי השיקום היו עשויים להימנע.

מה כוללת שגרת טיפול הולמת בשיניים?

על כולנו מוטלת החובה לשמור על בריאות הפה והשיניים. שגרת תחזוקת השיניים איננה כה תובענית. קל וראוי לעמוד בה. כל שנדרש הוא שמירה על היגיינה יומיומית, וביקור אצל רופא שיניים פעם בחצי שנה. כפי שחשוב להכניס את הרכב לביקורת תקופתית, חשוב לעשות ביקורת תקופתית לשיניים (כל חצי שנה).

שמירה יומית על היגיינה, ניקוי אבנית ובדיקת מעקב על ידי רופא שיניים במועד, יאפשרו זיהוי של תהליכי פגיעה ומחלה בשיניים, בחלל הפה ובחניכיים. זיהוי מוקדם של בעיות יאפשר טיפול משמר קל, נקודתי ויעיל, שימנע בטווח הארוך סבל, כאב, טיפולים מורכבים והתדרדרות של בריאות השיניים, עד כדי אובדן שיניים.

שתי הסיבות העיקריות לאיבוד שיניים הן עששת (ריקבון שיניים) ומחלת חניכיים. מעקב צמוד ימנע את שתיהן. איבוד שיניים פוגע בתפקוד המטופל (קושי בלעיסה ובדיבור) ואף גורר פגיעה אסתטית (חסר בשיניים איננו מראה מצודד). חשוב להבין כי מהרגע בו מתחיל כאב שיניים ועד לרגע בו אדם מאבד את השן - חולף זמן רב, שבו אפשר לטפל בשן הפגועה ולהצילה.

תהליך התחלואה והגסיסה של השן הוא תהליך ארוך ורב שלבי. קיימות "נקודות יציאה" רבות במהלך התהליך, שיאפשרו הצלה, טיפול מקומי ושימור של השן.

אובדן שיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אובדן שיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כולל תהליך אובדן שיניים? למה אנחנו מאבדים שיניים? מהם השלבים שמובילים אותנו לשם?

מחלת חניכיים - נגרמת בעיקר מנוכחות של אבנית על השיניים. האבנית גורמת לדלקת חניכיים, שגורמת לנסיגה וספיגה של עצם הלסת. כאשר השיניים מאבדות את תמיכת העצם, הן מתחילות להתנדנד ואז יש צורך לעקור אותן. טיפול שיגרתי של ניקוי אבנית בדרך כלל ימנע את כל התהליך.

מחלת השיניים נקראת "עששת". במהלכה, חיידקים (המצויים אצל כולנו כל הזמן בחלל הפה) "מתיישבים" להם בפינה נוחה ונעימה על השן (או יותר משן אחת), מפרישים עליה חומצות הממיסות את האמייל של השן וכך נוצר החור בשן. חיידקים אלה פעילים רק כאשר הם מקבלים סוכר. החיידקים מעכלים את הסוכר ומפרישים חומצה שפוגעת בשן באופן הדרגתי. השן בנויה מחומר שן חיצוני קשה ביותר (האמייל) ומחומר שן פנימי רך יותר (הדנטין).

החומצה מעכלת באופן הדרגתי את חומרי השן: הפגיעה מתחילה בהמסת האמייל ויצירת חור קטן - ובעדו חודרים החיידקים אל הדנטין, שהוא חומר רך יותר. בדנטין (שנהב בעברית), מתרבים החיידקים והחומצה שהם מפרישים ממשיכה להמיס את הדנטין במהירות.

כאשר החיידקים מעמיקים את חדירתם ומגיעים לקרבת מוך השן, מתפתחת דלקת במוך השן ומתחילים כאבים שהולכים ומתגברים. במצב הזה האפשרויות הן טיפול שורש או עקירה, תלוי ברמת הרס הכותרת של השן. וכך מאבדים שיניים.

מהו הטיפול המומלץ, במקרה של פגיעה כזו בשן?

הטיפול תלוי בשלב בו מצויה הפגיעה בשן. בשלב מוקדם, ניתן להסתפק בסתימה ובשימור השן. בשלב מתקדם יותר, ייתכן שיהיה צורך בביצוע טיפול שורש.

במסגרת טיפול שורש, מוציאים מהשן את כל הרקמות החיות (רקמות, כלי דם ועצבים) ואוטמים את החלל המוך.

איטום השן מבפנים, מונע היווצרות דלקת בעצם הלסת מסביב לשן. לאחר איטום השן, מותקן בשן מבנה המשחזר את כותרת השן. בשלב הבא משחיזים השן ומשחזרים אותה עם כתר חרסינה.

אם איחרנו את המועד ולא ניתן להציל את השן - יש לעקור אותה - ולפנות לטיפול השלמת שיניים.

מהו טיפול השלמת שיניים?

אנשים סובלים מחוסר שיניים, מסיבות רבות. יש המאבדים שיניים בודדות ויש המאבדים משנן מלא. אובדן השיניים עלול לנבוע ממחלת העששת, מחבלה, מתאונה או ממחלות חניכיים. בכל המקרים הללו, יש צורך בהשלמת השיניים החסרות.

השלמה זו יכולה להיעשות במספר דרכים:

שתלים דנטאליים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שתלים דנטאליים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ראשית, השתלת שיניים בפיו של המטופל מותקנים שתלים במקום השיניים החסרות.

השתל הוא למעשה שורש מלאכותי, המוחדר לעצם הלסת - ולמעשה מחליפים את שורש השן. לשתל מוברג מבנה, ואליו מחובר כתר שנראה כמו שן טבעית. הטיפול בשתלים להשלמת שיניים חסרות נחשב יעיל במיוחד ומהווה פתרון אידאלי למצב. במקרים שאין מספיק עצם בלסת, הליך ההשתלה יהיה כרוך בהתאמת הפה של המטופל להשתלה, על ידי השתלת עצם או הרמת רצפת
הסינוס.

שנית, שימוש בגשר. במקרה שלא רוצים לבצע השתלה, ניתן יהיה להשלים השן החסרה בעזרת גשר. גשר הוא מספר כתרים המחוברים. הגשר נשען על השיניים הסמוכות לשן החסרה. לפתרון זה יש חסרון, משום שהוא כרוך בביצוע טיפולי שורש לשיניים שתומכות בגשר.

משמעות הדבר היא פגיעה בלתי רצויה בשיניים בריאות.
שלישית, תותבות. אפשרות טיפול נוספת היא שימוש בשיניים תותבות. תותבת היא שחזור נשלף, שאינו מודבק לשיניים באופן קבוע , ויש להוציאו מן הפה ולשטוף אותו לאחר כל אכילה. תותבת נשלפת יכולה לשחזר משן אחת עד משנן מלא. לפי מספר השיניים החסרות.

ד"ר יורם הוד הוא רופא שיניים, מנהל מרפאת שיניים ביהוד - המעניקה גם טיפולי חירום ועזרה ראשונה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום