דלקת עור ממגע: איך מטפלים?

(4)
לדרג
תוכן מקודם

קניתם בושם חדש והצוואר שלכם פורח? ענדתם עגילים חדשים ויש לכם תפרחת בתנוכי האוזניים? כנראה שאתם סובלים מדלקת עור ממגע. כך תאבחנו ותטפלו

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
08-9170444

מי שסובל מפריחה מתמשכת על פני העור, יתכן שסובל מדלקת עור ממגע. על מנת לאבחן רגישות לחומרים במגע, יש לבצע תבחיני מטלית, שהינם טסטים לאלרגיה לחומרים ספציפיים שאליהם נחשף.

מומלץ לבצע את הבדיקה במרפאות בית חולים ייעודיות המתמחות בדלקת זו, שבהן טסטים לחומרים רבים יותר; ובדיקה של מגוון מקסימלי של אלרגנים, המספקים זיהוי מדויק של המחלה, ביחס למרפאות האלרגיה של קופות החולים.

מהי דלקת עור ממגע?

תפרחות עוריות (אקזמה), הנוצרות כתוצאה ממגע של העור עם חומרים שונים, הנמצאים בסביבת החיים היומיומית ובסביבת העבודה, מכונות דלקת עור ממגע. עור הגוף שלנו כולל בתוכו תאים רבים של מערכת החיסון, המגנים עלינו, בתור קו ההגנה הראשוני של הגוף, מפני כניסת זיהומים.

במצבים מסוימים, אותם תאי מערכת החיסון המצויים בעור עשויים לחוש באיום כלשהו על הגוף ועלולים לפתח רגישות יתר, שייתכן כי תתבטא גם בתגובות דלקתיות. לעתים, הדבר קורה גם כתגובה למגע עם חומרים, שלכאורה אינם מזיקים לגוף, כדוגמת החומרים הקיימים בתכשירי הקוסמטיקה השונים, או חומרים המצויים בסביבת החיים הקרובה של האדם, בביתו ובמקום העבודה - ואשר אינם אמורים להוות סכנה.
טיפולי יופי הגורמים לתגובה אלרגית. אילוסטרציה: שאטרסטוק טיפולי יופי הגורמים לתגובה אלרגית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הגורמים להיווצרות הרגישות לחומרים אלרגניים?

הגורמים להיווצרות רגישות למגע לחומרים יומיומיים הינם רבים, החל בחשיפה לחומרים קוסמטיים שונים, דוגמת סבון, שמפו, קרם לחות, בושם, אפטרשייב וכד'. בנוסף, גם הטיפול הקוסמטי של בניית ציפורניים לנוי, שהפך לפופולרי מאוד לאחרונה, עשוי להוות מקור לחשיפה לחומרים אלרגניים. בבניית ציפורניים לנוי, נעשה שימוש בדבקים המבוססים על אקרילטים, שפעמים רבות גורמים לרגישות יתר. חשיפה לחומרים במקום העבודה כוללת חשיפה לחומרים עם פוטנציאל אלרגני, חשיפה זו הינה שכיחה יותר במקצועות בהם העבודה מתבצעת בסביבה "רטובה" כגון :אופים, ספרים, עובדי בנין, רופאי שיניים ועוד.

בנוסף, רבים רגישים למתכות המצויות בחיי היומיום דוגמת ניקל המצוי ברוכסנים, עגילים, שרשראות, שעונים וכו' וחשיפה למתכת זו עשויה לגרום לדלקת עור ממגע.

לקריאה נוספת - יבלות ויראליות: מגוון טיפולים>>

מהם הסימפטומים להופעת דלקת עור ממגע?

בתחילה, התגובה העורית עשויה להיות קלה ביותר ולכלול גרד, יובש ואודם קל בלבד. עם המשך השימוש הלא מודע בחומר גורם האלרגיה, הדלקת תלך ותחמיר בהדרגה. נוסף על ההחמרה ההדרגתית של הדלקת, יחולו שינויים נוספים בעור, ובהם: פריחה, אודם, שלפוחיות ועיבוי של העור.

מהו המיקום של דלקת העור ממגע?

המיקום של התפרחת תלוי באזור שנחשף לחומר היוצר רגישות. כך, תפרחת בפנים תעיד ככל הנראה על רגישות לצבעי שיער או לשמפו, תפרחת בצוואר יכולה להעיד על רגישות לבושם חדש, תפרחת בשורש כף היד יכולה להעיד על רגישות לרצועת השעון העשויה ממתכת או מעור וכדומה. דוגמה אחרת היא תפרחת בתנוכי האוזניים המכונה לעיתים "אינפקציה באוזניים", שהיא פעמים רבות משנית לשימוש בעגילי מתכת העשויים מניקל.
בדיקת אלרגיה. אילוסטרציה: שאטרסטוק בדיקת אלרגיה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מאבחנים דלקת עור ממגע?

הצעד הראשון הוא לנסות לברר האם יש מוצר חדש בו את/ה משתמשים, כגון סבון חדש, בושם חדש או סבון כביסה חדש. אם מתגלה גורם חשוד כלשהו, יש להפסיק את השימוש בו באופן מידי; ולזכור כי לעיתים עשויים לחלוף מספר שבועות - חודשים עד להחלמה המלאה של העור. בהמשך, חשוב להבין מהו הגורם המדויק, שגרם לתופעה - ולהימנע מחשיפה לגורם זה בעתיד.

בשל כך, ישנה חשיבות רבה לפנייה לרופא מומחה, בתחום דלקת עור ממגע - לשם אבחון, ייעוץ וטיפול; ולא להסתפק רק בהפסקת השימוש במוצר שזוהה כגורם לרגישות.

רופא מומחה יאבחן את הגורם האפשרי לדלקת, על פי מראה הפריחה, פיזורה והנסיבות שבהן הופיעה; ובהתאם לאבחון המדויק, יחליט על סוג תבחיני העור שבעזרתם ניתן יהיה לזהות את החומר הספציפי שגרם לאלרגיה.

כיצד מתבצעים הטסטים לאבחון דלקת עור ממגע (תבחיני מטלית)?

תבחיני העור נעשים באמצעות חשיפה למדבקות מיוחדות המכילות אלרגנים שונים, המודבקות על גב הנבדק למשך יומיים. במהלך יומיים אלה, אין להרטיב את הגב; ויש להימנע ממאמץ גופני, על מנת שהמדבקות לא יפלו. לאחר יומיים, המדבקות מוסרות - ונעשית קריאה ראשונה של הטסטים, בה נבדקת הופעת אודם בגב הנבדק באזור שבו הונח אלרגן ספציפי. קריאה שנייה נעשית כעבור יומיים נוספים, לאחריה מבוצע האבחון המדויק והסופי וכך ניתן לאבחן לאילו אלרגנים הנבדק רגיש.

קיימות סדרות תבחינים שונות, המכוונות לזיהוי מגוון רחב של חשיפות עוריות וריריות: למשל, תבחינים לחומרי קוסמטיקה, לשמנים ומוצרי דלק, לחומרים דנטליים, לטקסטיל, למוצרי אפייה, לתכשירים רפואיים שונים ועוד. תפקיד רופא העור הוא לבחור בתבחינים המתאימים לפציינט, על פי סוג הפריחה, מיקומה ומקומות חשיפה אפשריים בבית ובמקום העבודה - ולאבחן בצורה מדויקת את סוג האלרגיה וחומרתה.
חומרים אלרגניים בתכשירי טיפוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק חומרים אלרגניים בתכשירי טיפוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הטיפול בדלקות עור ממגע?

לאחר הבדיקה, מקבל המטופל את רשימת החומרים השונים אליהם הוא רגיש ושעליו להימנע ממגע עימם. ברוב המקרים, זיהוי נכון של החומר המעורר את התגובה האלרגית - מהווה פתרון לאותם מטופלים עם דלקת עור ממגע. זאת מאחר, שהימנעות ממגע עם אותו חומר תמנע את הופעת התגובה העורית - ותוביל לריפוי. במידת האפשר, המטופל יצויד ברשימת מוצרים שבהם הוא יכול להשתמש ללא חשש. רשימה זו המהווה אלטרנטיבה למוצרים שבהם חומרים אליהם פיתח תגובה אלרגית, מביאה לשיפור משמעותי באיכות החיים של המטופל.

מהם היתרונות של אבחון וטיפול בדלקת עור ממגע, במרפאה ייעודית בבית חולים?

ברוב מרפאות האלרגיה של קופות החולים בארץ, מבוצעות בדיקות סטנדרטיות, הכוללות בדיקת חשיפה לכ-24 חומרים בלבד. לא נעשית במרפאות קופ"ח בדיקה נרחבת, כמו זו הנעשית במרפאת בית חולים ייעודית, המתמחה באבחון דלקת עור ממגע. בנוסף במרפאות קופ"ח על פי רוב נעשית קריאה בודדת לאחר 48 שעות ולא נעשית קריאה נוספת לאחר 48 שעות נוספות. אי קיומה של קריאה נוספת גורמת לעיתים לתוצאות פחות אמינות של הטסטים.

האם שימוש במוצרים קוסמטיים היפואלרגניים ימנע את הופעת האלרגיה?

בשוק קיימים מוצרים קוסמטיים רבים, עם התווית "היפואלרגני". חשוב לדעת כי כיתוב זה, על פי רוב, אינו מדויק, מפני שמוצרים קוסמטיים אלה מכילים פעמים רבות גם חומרי ייצוב ושימור, העשויים לגרום לאלרגיה והכיתוב על המוצר אינו מתייחסת אליהם.

עבור האדם הרגיש לחומרים שונים, הסובל מאלרגיה ספציפית, אין במוצרים אלה שום ביטחון, כל עוד הם מכילים את גורם האלרגיה. גם תמרוקים שהוגדרו על ידי היצרנים כ"טבעיים" אינם בטוחים לשימוש, מכיוון שלעיתים נעשה בהם שימוש בחומרים כימיים שונים, לצורך שימור וייצוב, נוסף על החומרים הצמחיים-טבעיים שהם אכן כוללים.

לסיכום, דלקת עור ממגע הינה תופעה שכיחה הניתנת לאבחון באמצעות תבחיני מטלית . עיקר הטיפול בתופעה הינה הימנעות מחשיפה לחומרים אליהם הפציינט רגיש.

ד"ר מיכל סלומון היא רופאת עור ומין בכירה, אחראית על המרפאה הייעודית לאבחון וטיפול בדלקת עור ממגע, בבית החולים שיבא.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן-מאיר, כתב zap doctors.


בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור - דרמטולוגיה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום