ילדים: לא חייבים לכרות שקדים

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש מגלה כי ניתן להימנע מכריתת שקדים אצל חלק מהילדים עם דום נשימה בשינה. מומחה: "לעתים מספיק ניתוח כריתה של השקד השלישי"

מאת: מערכת zap doctors

בניגוד להמלצה הרווחת, ניתן להסתפק בכריתה של האדנואידים (ה"שקד השלישי", "פוליפים") בלבד ללא כריתה גם של השקדים אצל ילדים שסובלים מהפרעה של דום נשימה בשינה. כך עולה ממחקר חדש שבוצע בבית חולים "דנה-דואק" לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב, שפורסם בכתב עת מוביל ברפואת שינה Journal of Clinical Sleep Medicine.

מטרת המחקר הייתה לבדוק האם אכן כריתת השקדים והאדנואידים הכרחית בכל מקרה של דום נשימה בשינה בדרגה בינונית ומעלה, כפי שמומלץ בספרות הרפואית, או שניתן לפחות בחלק מהילדים להסתפק בכריתה רק של האדנואידים שמשמעותה ניתוח קטן בלבד עם הרבה פחות סיכון ותחלואה.

במחקר בראשותו של פרופ' יעקב סיון, מנהל מכון ריאות, טיפול נמרץ והמרכז לרפואת שינה בבית חולים "דנה-דואק" לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב וראש החוג לרפואת ילדים באת"א, נבדקו 515 ילדים שסבלו מדום נשימה בשינה שהוכח בבדיקת מעבדת שינה. לאחר מעקב של מספר שנים אחר ילדים שעברו ניתוחים, נמצא כי בקרב ילדים עם דום נשימה בדרגה בינונית ושהשקדים שלהם לא מאד גדולים, ניתוח כריתת אדנואידים בלבד הביא לשיעורי החלמה שלא נפלו מאלו שעברו כריתה משולבת של האדנואידים וגם של השקדים. גם בילדים עם שקדים גדולים ודום נשימה בשינה בדרגה חמורה, הייתה לניתוח כריתת אדנואידים בלבד, הצלחה רפואית, אם כי פחותה מכריתה משולבת של אדנואידים ושקדים.

בסבירות 10-15% מהילדים נוחרים בשינה. בחלק מהם (2-4% מכלל הילדים) מלוות הנחרות בהפסקות נשימה בשינה, תופעה שמוכרת ברפואה כ"דום נשימה בשינה". הסיבה העיקרית לדום נשימה בשינה בילדים היא חסימת דרכי האוויר העליונות משקדים ואדנואידים ("פוליפים" / "שקד שלישי") מוגדלים. מצב רפואי זה שכיח בעיקר בקרב בני שנתיים עד שבע.

לדברי פרופ' סיון, "דום הנשימה בשינה בילדים עלול לגרום לנזקים בטווח הקצר ובטווח הארוך כשילדים עם דום נשימה בשינה, סובלים יותר מהפרעות למידה, הפרעות ריכוז, הפרעות התנהגות שמחקות התנהגות היפראקטיבית וחוסר ריכוז וקשב, הפרעות זיכרון, שינויים במצב הרוח, הפרעות שפתיות, ישנוניות יומית וירידה בתפקוד בבי"ס. דום נשימה בשינה גם עלול לגרום האטה בצמיחה ובגדילה, בעיקר בילדים קטנים, וכן תחלואה מוגברת. ילדים עם דום נשימה בשינה לוקים יותר במחלות, מטופלים יותר אצל רופאים, דבר שפוגע באיכות חייהם. במקרים הקשים אף עלולים להיגרם סיבוכים במערכת הלב".

לדבריו, הטיפול העיקרי בדום נשימה בשינה בדרגה בינונית ומעלה שנגרם מהגדלת של השקדים והאדנואידים הוא ניתוח לכריתת השקדים וגם האדנואידים. בעוד שניתוח כריתת אדנואידים בלבד הוא ניתוח יחסית קטן והסיבוכים בו נדירים ביותר, אם בכלל, והילד משוחרר לביתו כעבור מספר שעות מהניתוח. ניתוח כריתת שקדים, הוא ניתוח גדול יותר שמחייב אשפוז ומלווה בכאבים ותופעות לוואי נוספות ובמקרים נדירים גם בסיבוכים כולל סיבוכים מסכני חיים. במקרים נדירים יותר ארעה אפילו תמותה מדימום מאזור השקדים שעלול להתרחש גם מספר ימים לאחר הניתוח כשהילד כבר בבית. כמובן שהניתוח שכולל כריתת שקדים יקר יותר.

"אני צופה שמסקנות המחקר החדש יובילו לייזום מחקרים בינלאומיים נוספים שיאששו את המסקנות שאנו הגענו אליהם ולמחשבה מחודשת בקרב הרופאים לגבי דרכי הטיפול לבעיה שכיחה זו. בכך יקטנו הסבל, משך האשפוז, הסיבוכים והעלויות בחלק מהילדים עם דום נשימה בשינה", מסביר פרופ' סיון ומוסיף שבחיי היומיום יש רופאי אא"ג שמוותרים על כריתת השקדים גם היום לפי שיקול דעתם. אולם, כזכור, זו אינה ההמלצה הגורפת שקיימת בספרות הרפואית.

וידאו: הפרעות שינה בקרב ילדים

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום