שינויים בלחץ דם אצל ספורטאים

(0)
לדרג

בזמן שיא המאמץ, לחץ הדם הסיסטולי עלה משמעותית (הבדל של 69 מ"מ כספית), בעוד שלחץ הדם הסיסטולי הדגים שינוי מינימאלי (הבדל של 1 מ"מ כספית)

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מבחן מאמץ משמש לעתים קרובות להערכת שינויים בתפקוד הלב וכלי הדם בקרב ספורטאים בזמן מאמץ; עם זאת, אין נתונים רבים אודות השינויים בלחץ הדם בזמן מאמץ בספורטאים. מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת American Heart Journal שופך אור על סוגיה זו.

מטרת המחקר הייתה להגדיר את הערכים התקינים והגבול העליון של לחץ הדם למאמץ באוכלוסיה גדולה של ספורטאי עילית. מדגם המחקר כלל 1,876 ספורטאים בריאים, עם לחץ דם תקין, בגיל 25 שנים. המשתתפים השלימו הערכה מקיפה, כולל מבחן מאמץ מקסימאלי על אופניים.

במהלך הבדיקה, בזמן שיא המאמץ, לחץ הדם הסיסטולי עלה משמעותית (הבדל של 69 מ"מ כספית), בעוד שלחץ הדם הסיסטולי הדגים שינוי מינימאלי (הבדל של 1 מ"מ כספית). הטווח העליון של לחץ הדם הסיסטולי עמד על 220 מ"מ כספית בגברים ועל 200 מ"מ כספית בנשים והטווח העליון של לחץ הדם הדיאסטולי עמד על 85 מ"מ כספית ו-80 מ"מ כספית, בהתאמה. בתת-קבוצה של 142 ספורטאים (7.5%) הודגם לחץ דם גבוה בתגובה למאמץ, כלומר, עלייה בלחץ הדם הסיסטולי ו/או הדיאסטולי מעל אחוזון 95. מניתוח סטטיסטי עלה כי סיבולת, מדד מסת גוף ולחץ דם סיסטולי בסיסי הם המנבאים המשמעותיים ביותר של לחץ דם גבוה בתגובה למאמץ.

ההבדל המגדרי בספי לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי בזמן שיא מאמץ בספורטאים הוגדר במסגרת המחקר. בתת קבוצה של ספורטאים הודגמה תגובה לחץ דם גבוהה יותר, בהיעדר פגיעה באיברי מטרה או הפרעות מטבוליות, שלוותה ביכולת גופנית טובה יותר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום