שבר בארובת העין: אבחון וטיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ארובת העין מגינה על גלגל העין ועלולה להישבר בתאונת דרכים, משחק ספורט, תאונת עבודה או כתוצאה ממהלומה. אם מדובר בשבר חמור, נדרש ניתוח לתיקון השבר

רופא עיניים
050-3332272

חבלה בפנים עקב מעורבות בתאונת דרכים, פגיעת כדור, תקיפה אלימה, תאונה בבית, או תאונת עבודה: כל המצבים האלה כוללים פעמים רבות שבר בארובת העין - פגיעה נפוצה ומורכבת, הגורמת לכאבים ולעתים מקימה צורך בטיפול כירורגי. מהו שבר בארובת העין? איזה תסמינים נלווים לו? כיצד השבר מאובחן? ומהו הטיפול הנדרש? על שאלות אלה ועל שאלות נוספות, נשיב במאמר זה.

מהי ארובת העין?

ארובת העין היא מבנה גרמי בצורת גביע, המגן על גלגל העין. הארובה מחולקת לארבע דפנות: עליונה, תחתונה, צד פונה לרקה וצד פונה לאף. בקצה קירות הארובה, נמצאים השוליים החיצוניים שלה, הבנויים מעצם קשיחה למדי; ואילו הרצפה והצד הפונה לאף בנויים מעצם דקה כנייר.

שבר בארובת העין הוא מצב שבו יש שבר באחת או יותר מדפנות הארובה, או בשוליים החיצוניים של הדפנות או גם וגם. נהוג להבחין בין השברים השונים.

מהם הסוגים השונים של שבר בארובת העין?

שבר בשולי הארובה: שבר הנגרם עקב פגיעה ישירה בפנים (לרוב בתאונות דרכים, עקב פגיעה מלוח המחוונים או מההגה). שבר מסוג זה נגרם כשהמכה היא בעצמה רבה מאד - ולפיכך לרוב הוא ילווה בשברים נוספים בפנים ופגיעות נוספות (פגיעה בעצב הראייה, בשרירי העין, בעצבים התחושתיים במצח או בלחי, בסינוסים ובדרכי הדמעות). לעתים אפילו תתלווה פגיעה מוחית לפגיעה בארובת העין.

שבר בלתי ישיר לרצפה של הארובה (שבר "Blowout"): שבר שבו השוליים של הארובה נשארים שלמים, אבל הרצפה של הארובה, הדקה כנייר - נבקעת או נסדקת. שבר מסוג זה עלול לגרום לחור קטן ברצפה, שעלול לכלוא שריר של העין או רקמות סמוכות, באופן שימנע מהעין לנוע בתוך הארובה - וכך ייגרם כפל ראייה. רוב הפגיעות הללו נגרמות מפגיעה של חפץ גדול (מהלומת אגרוף, פגיעת כדור או תאונת דרכים).

שבר ישיר לרצפת הארובה: מקרה בו קו השבר, בשולי הארובה, נמשך לכיוון הרצפה; ואז גם השוליים וגם הדופן שבורים. פגיעות אלה מתרחשות בדרך כלל בתאונות ספורט, תאונות עבודה, תאונות בבית, תאונות דרכים, תקיפה אלימה (15% מהמקרים). פגיעות מסוג זה שכיחות בקרב גברים פי 4 מנשים; והגיל הממוצע לפגיעות אלה הוא גיל 30. שכיחות הפגיעות מסוג זה בתאונות דרכים ירדה, הודות לכריות האוויר וחובת השימוש בחגורות בטיחות.

מהם התסמינים של שבר בארובת העין?

התסמינים תלויים במיקום השבר ובחומרתו, אך עלולים לכלול: נפיחות ושטפי דם סביב העין הפגועה, אודם ואזורי דימום, בחלק הלבן של העין (הלחמית), כפל בראייה, ירידה בראייה או טשטוש בראייה, קושי במבט לכל הכיוונים, בחילות והקאות, במקרה של כליאת שריר (לעתים מלווה בדופק נמוך), מנח לא תקין של העין (שקיעה או בלט עין), ירידה בתחושה או רדימות במצח, בלחי או בשפה העליונה בצד הפגוע - כתוצאה מנזק עצבי, תפיחות מלאה באוויר, מתחת לעור סביב העין, דפורמציה או נפיחות באזור המצח או הלחי ועוד.

כיצד מאובחן שבר בארובת העין?

הבדיקה בעת חבלת פנים תכלול תמיד בירור חשד לשבר בארובת העין. בדיקה זו תכלול את תשאול המטופל, בדיקת עיניים לרבות מישוש, בחינת יכולת הזזת וכיוון מבט, בדיקת ראיה, בדיקת תחושתיות, בדיקת העין לאחר הרחבת אישונים ובדיקת קרקעית העין. אם בדיקות אלה יעלו חשד לשבר ארובתי, תבוצע בדיקת CT של המוח וארובות העין.

מהו הטיפול לשבר בארובת העין?

מניעה היא הכלי היעיל ביותר, על מנת להפחית סיכויים לשבר בארובה. מניעה כוללת שימוש במשקפי מגן ובמגן פנים בעבודה ושימוש בחגורת בטיחות ברכב, גם ברכב שמצויד בכריות אויר.

מעבר לכך, הטיפול בשבר ארובתי תלוי בחומרת השבר ובמיקום שלו. במקרה של שבר קטן, ללא כליאת שריר וללא הפרעה בתנועות העיניים, הרופא ימליץ על מנוחה למספר ימים, שימוש בקומפרסים קרים על העיניים, הימנעות מקינוח אף ולעתים אנטיביוטיקה, למניעת זיהום, ותרופות למניעת גודש (כגון: סטרואידים).

במקרה של שבר חמור, הטיפול ייעשה על ידי מומחה לאוקולופלסטיקה. במקרים מסוימים, ימליץ המטפל על ניתוח, העשוי לכלול הסרת שברי עצם, שחרור שריר כלוא בתוך שבר ותיקון דפורמציות של הארובה. במקרים בהם פעולות אלה נחוצות וכן במקרים של בעיה קוסמטית עקב הפגיעה - יידרש ניתוח.

ניתוח לטיפול בשבר בארובת העין יבוצע לרוב לאחר מספר שבועות מיום הפגיעה, על מנת לאפשר לנפיחות ולשטפי הדם לעבור, למעט במקרים בהם יש שריר כלוא בשבר, אז הניתוח יבוצע באופן דחוף, תוך 24-48 שעות מהפציעה.

מה כולל ניתוח לטיפול בשבר בארובת העין?

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית וראוי שיכלול צוות מנתחים מולטי דיסציפלינרי (משמע: רב תחומי; רופאים מומחים בתחומים שונים) - לרבות רופא עיניים מומחה באוקולופלסטיקה (אוקולופלסטיקאי), מנתח פה ולסת וגם נוירוכירורג (במקרה הצורך).

במהלך ניתוח שבר בארובת העין, מבוצעת חשיפה של אזור השבר, רדוקציה של השבר (החזרה של העצמות למנח תקין ככל האפשר) וחיבור השבר בעזרת פלטות וברגים מיוחדים. בדרך כלל, הניתוח אורך מספר שעות ונחשב יעיל מאד (אחוזי הצלחה גבוהים). לרוב, לאחר הניתוח חל שיפור משמעותי במראה ובתסמינים, תוך שבוע עד 10 ימים.

מהו מהלך ההחלמה מניתוח שבר בארובת העין?

בימים הראשונים לאחר הניתוח, עלולות להופיע תופעות שאמורות לחלוף תוך מספר ימים עד מספר שבועות לכל היותר. בין התופעות: כאבים בארובת העין, דימום תת עורי, נפיחות מקומית, ראיה כפולה והגבלה בתנועת העין. תופעות אלה חולפות תוך מספר ימים.

לאחר הניתוח, נדרשת מנוחה עם ראש מוגבה וביצוע קומפרסים קרים, למשך מספר ימים. כמו כן, יש להימנע ממאמץ פיזי למשך מספר שבועות. בהמשך, יש להגיע לביקורת ומעקב. ביקורת אחרי ניתוח כזה כוללת בדיקת עיניים, בדיקת CT מח וארובות (צילום ביקורת) ובדיקה של רופא פה ולסת.

ד"ר ענבל אבישר היא מומחית לרפואת עיניים ולאוקולופלסטיקה, המבצעת מגוון ניתוחים בתחום, עובדת בבית החולים בילינסון ובבית החולים השרון, בעלת מרפאה עצמאית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום