משחק מחשב יאבחן מלריה

(0)
לדרג

משחק חדש העושה שימוש בחוכמת ההמונים מסייע לאבחון המחלה הקשה שעדיין גובה קורבנות אדם. משחק דומה מסייע באבחון שחפת. כיצד זה עובד?

מאת: מערכת zap doctors

משחק חדש - Malariaspot - שפותח על-ידי סטודנטים מהטכניון של מדריד (UPM), משתמש בחוכמת המונים של שחקנים מרחבי העולם בכדי לסייע באבחון המחלה הנגיפית אשר עדיין הורגת אלפי אנשים מדי יום.

"תהליך ספירת טפילי המלריה בדגימת דם בצורה ידנית, הוא קשה ומסורבל ונמשך כ-30 דקות. לצערנו, אין מספיק מומחים שיאבחנו את מקרי המלריה נוכח מספרם הגדול", מסביר מיגל לואנגו אורוז, ממפתחי המשחק, שנחשף לבעייתיות שבספירה הידנית בזמן עבודתו באו"ם. כך נולד Malariaspot, משחק הזמין כעת למחשבים ולטלפונים חכמים, ומטרתו לזהות כמה שיותר טפילי מלריה בדגימת דם דיגיטלית אמיתית בתוך דקה אחת. צוות הפיתוח משתף פעולה עם קליניקה לאבחון במוזמביק, ומספר בדיקות שנערכו בזמן אמת הצליחו לייצר מנגנון אבחון מלריה קולקטיבי ראשון מסוגו באפריקה.

Malariaspot, צילום מסך
Malariaspot, צילום מסך

מיגל וצוותו משתמשים בתוכנית מענקי המחקר של חברת AWS המאפשרת לסטודנטים, מורים, וחוקרים להעביר את פעילותם לענן ובכך לפעול בחדשנות, במהירות ובעלות נמוכה. המשחק מיועד למחשב ולטלפון ונשען על פתרון מחשוב ענן של החברה.

לדברי מיגל, Malariaspot מעוררת עניין רב גם בקרב ילדים שמתעניינים בדרך כלל פחות במקצועות הביולוגיה, ומראה כי עתיד האבחונים הרפואיים אינו שוכן בהכרח רק במעבדות", ציין מיגל. בעזרת המשחק, שואף צוות המחקר להפחית את עלויות האבחון של מחלות עולמיות, ולהעלות את המודעות אליהן ברחבי העולם. מיגל וצוות החוקרים שלו מעריכים כי תוך חמש שנים, 5% ממשחקי המחשב ישמשו לניתוח אבחונים רפואיים, בעזרת משחקים כמו Malariaspot ו"אחותה הצעירה" Tubersoft, המשתמשת בממשק זהה לאבחון מחלת השחפת.

מאז שפותח המשחק, למעלה מ-100,000 איש ביותר מ-100 מדינות "צדו" מיליון וחצי טפילים, ובכך סייעו לאתר את הימצאות נגיף המלריה בתוך דגימות דם. על ידי שילוב הקלקות שנעשו על ידי מספר משתתפים באמצעות ממשק בינה מלאכותית, מתקבל אבחון זהה לשל מומחה, אך באופן מהיר יותר.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום