סלמונלה בקורנפלקס: מה עושים?

(0)
לדרג

לאחר שהתברר שמוצרים מזוהמים מצאו דרכם למדפים, שוקלים במשרד הבריאות צעדים נגד היצרנית. ומה עם הצרכנים? מתי לרוץ לרופא ומי בסיכון מיוחד? מדריך

מאת: מערכת zap doctors

משבר הקורנפלקס מחריף: בסוף השבוע דיווחה חברת יונליוור למשרד הבריאות כי בניגוד להצהרותיה החוזרות ונשנות, שלפיהן כל המוצרים עם חשד לזיהום נותרו במפעל, משטח של 240 יחידות יצא מהמפעל לדרכי השיווק. בהמשך לכך יצא הבוקר (א') צוות בראשות פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור ואינג' אלי גורדון, מנהל שירות המזון, למפעל לבצע ביקורת מקיפה. מטרת הביקורת היא לבחון את התנהלות המפעל. ממשרד הבריאות נמסר כי מדובר ב"התנהלות רשלנית של החברה כלפי הציבור וכלפי משרד הבריאות... במקביל אנו שוקלים לנקוט בכלים המשפטיים העומדים לרשות המשרד, לרבות ביטול היתר GMP לחברה".

הבדיקה תכלול תחקיר לבדיקת הסיבות לזליגת המוצרים שלא היו אמורים לצאת לשוק, באמצעות ביקורת נוספת של אנשי שירות המזון במפעל, נטילת דגימות מעבדה מהמוצרים שנמצאים בהסגר והם חשודים כמזוהמים, נטילת דגימות נוספות מרצפת הייצור ונטילת דגימות מעבדה מדרכי השיווק.

במשרד הבריאות מנסים להפיג את החרדה, ומדגישים כי אין כעת עלייה בתחלואה בסלמונלה, וכמו כן הזן שהתגלה במוצרים המזוהמים אינו חריג או אלים.

לרוב במוצרים מן החי, אך גם בחטיפים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לרוב במוצרים מן החי, אך גם בחטיפים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מתי לרוץ לרופא?

אם בכל זאת נתקלתם בשלשולים, כאבי בטן מלווים בהתכווצויות, חום גבוה, כאבי ראש, בחילות והקאות, פנו לרופא. יש לציין כי מדובר בסימנים האופיינים גם למחלות מעיים הנגרמות גם על ידי חיידקים אחרים. המחלה נגרמת מחדירת החיידק למעי ומכאן החום הגבוה והתסמינים שצוינו.

התפתחות המחלה נמשכת על פי רוב בין 6 ל-72 שעות ובממוצע בין 12 ל-36 שעות. בנוסף, עלולות להיות תופעות נדירות יות כמו אלח דם (ספטיצמיה) דבר שיכול להסתיים במוות, במיוחד אצל ילדים.

על פי נתוני משרד הבריאות, הכמות המינימאלית של החיידקים הנדרשת להתפתחות סלמונלוזיס היא 10,000, אך ניתן למצוא את סימני המחלה גם בערכים נמוכים יותר (10 עד 100 חיידקים) כשאוכלים מזון עם ריכוז גבוה של שומן וריכוז נמוך של מים פעילים, כמו שוקולד או גבינה שמגנים על החיידקים מחומצות הקיבה. גם בחטיפים יבשים, בתנאים מסוימים החיידק עמיד. המקור העיקרי של מחלת הסלמונלוזיס הינו מזון מזוהם מהחי (מבעלי כנף, ביצים, חלב וכו').

איך מונעים הדבקה?

כדי למנוע זיהום בסלמונלה צריכים למנוע את המגע בין חומר גלם מזוהם לבין מזון שעבר טיפול בחום המשמיד את החיידקים. שמירת טמפרטורה נמוכה מ-5 מעלות צלסיוס מונעת התפתחות חיידקים. אנשים שנדבקו במחלה יכולים להפריש את החיידק עד 6 חודשים לאחר היעלמות הסימנים הקלינים ובתקופה זו הם עלולים לזהם מזון אם לא מקפידים על תנאי היגיינה נאותים.

מי בסיכון?

המחלה מופיעה בעיקר בילדים עד גיל 5, אצל קשישים ואצל אנשים שהמערכת החיסונית שלהם אינה תקינה. לנשים בהריון מומלץ להימנע ממזונות שונים המועדים לפורענות כמו ביצים חיות, בשר ודגים נאים וגבינות עבשות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום