ילדים ורופאי שיניים: המפגש הראשון

(0)
לדרג

ביקור ראשון מוצלח עם הילד אצל רופא השיניים יסייע בהפחתת החשש, יגביר את המודעות לטיפול - ויצייד אתכם בהנחיות על צחצוח נכון ותזונה מתאימה

מאת: ד"ר ביאטריס גרינברג-פריזר

זה אולי נשמע מפתיע, אבל ביקורו הראשון של הילד אצל רופא השיניים יכול בהחלט להיחשב לחוויה נעימה - זאת בתנאי שבוחרים את רופא השיניים המתאים, מבצעים את ההנחיות הנדרשות ומקפידים על הרגלים בריאים.

להכנה המוקדמת חשיבות גדולה, בכל הקשור להתנהגותו של הילד ורצונו לשוב לביקורים נוספים בעתיד. הכנה מוקדמת אף תסייע לילד להתגבר על החשש (הכמעט טבעי) מרופא השיניים ותשיג שיתוף פעולה החיוני להצלחת הטיפול.

מתי לתכנן את הביקור הראשון אצל רופא השיניים?

המועד למפגש הראשון עם רופא השיניים לילדים הוא עם בקיעת השן הראשונה, ולא יאוחר מגיל שנה. החשיבות היא עצומה, לא רק מבחינה בריאותית. כבר מגיל צעיר אתם (ההורים) מרגילים את הילד למראה רופא עם חלוק לבן ומפגישים אותו בצורה ידידותית עם המכשור הרפואי.

כמו כן, בעיות דנטליות שמאובחנות מיד מטופלות מהר - ומבטיחות צמיחת שיניים בריאות ומינימום התערבות טיפולית בהמשך. והכי חשוב: תוכלו לברר אם ניקוי השיניים שאתם מבצעים בבית לילדכם הינו יעיל; ובמקביל, להצטייד עם הנחיות בנושאי פלואוריד, תזונה והרגלים.

הרגלים טובים מהבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הרגלים טובים מהבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה בודקים במפגש של ילד עם רופא שיניים?

לפגישה מספר מטרות חשובות: בדיקת הילד, הכוללת סקירת מצבו הבריאותי הכללי וההיסטוריה הרפואית הקצרה שלו. הרופא יתמקד בבדיקת אזור הראש, הצוואר וחלל הפה, יבדוק מה מבנה הלסת, האם בקעו כבר שיניים, מהו סדר הבקיעה, האם קיימים מוקדי עששת (חורים) או לחילופין ישנה עדות לבעיה מולדת, חבלה - והאם יש צורך בצילומי רנטגן ובמעקב.

כאשר הילד מגיע למרפאה בגיל צעיר, האם הוא יחשוש פחות מטיפולי שיניים בעתיד?
ילד שמגיע מוקדם לביקורים סדירים עם רופא השיניים, מתיידד עם הצוות הרפואי, מתרגל לתהליך - וכבר יודע למה לצפות בפעמים הבאות. יש לכך חשיבות גדולה, מכיוון שמידע מוקדם מעניק ביטחון ומפחית חרדות מפני הלא נודע. בנוסף, מדובר בהתנסות ידידותית, כך שלילד אין שום סיבה לחשוש מביקורים נוספים בעתיד. הקישור האוטומטי שהילד עושה למרפאת השיניים הוא קישור חיובי.

מתי כדאי להתחיל לצחצח שיניים לילד?

רצוי להתחיל לצחצח את חניכיו של הפעוט עוד לפני בקיעת השיניים, בעזרת פד גזה. עם צמיחת השיניים, יש להשתמש במברשת שיניים קטנה ורכה. כמות משחת השיניים צריכה גם היא להיות קטנה (כגודל גרגיר אפונה). יש להתאים את משחת השיניים לגילו של הילד (על משחות השיניים השונות רשום הגיל המיועד לשימוש בהן). וכדי שהצחצוח יהיה יעיל, על ההורים ללוות את הילד ולפקח עליו, עד גיל 7-8.

האם כבר בגיל מוקדם, ניתן להקנות לילד הרגלים בריאים לכל החיים?

חלל הפה מרכז סביבו ובתוכו הרגלים רבים: אכילה, מציצה, שתייה, צחצוח שיניים ועוד. לכן, חשוב להגיע עם הילד לרופא השיניים בגיל צעיר, כדי שהרופא יוכל להנחיל (לילד ולכם) הרגלים נכונים, החל ממציצת מוצץ - וכלה בהרגלי תזונה והיגיינה. רופא השיניים הוא דמות סמכותית והילדים (וההורים) מקבלים את השיעור ממומחה ששולט בחומר ויודע גם איך להסביר אותו נכון.

בדיקה ראשונה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקה ראשונה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

למה חשוב לטפל בשיני חלב?

לעששת הילדות המוקדמת (Early Child Caries) יש השלכות רבות. ההנחה שיום אחד שיני החלב ינשרו ואיתן תיעלם הבעיה איננה נכונה. חשוב לדעת כי עששת היא ריקבון דינמי בשן והיא יכולה להתפתח, להחמיר ולגרום לכאב עז, שיפריע לילד בתפקוד היומיומי שלו.

התפשטות העששת יכולה להדביק גם שיניים סמוכות לשן החולה - ואפילו לעבור לנבט של השן הקבועה ("השיניים הבשריות"), הנמצאת בתוך הלסת. במקרים רבים, עששת עלולה להוביל גם לבעיה אסתטית. ומי לא רוצה שלילד שלו יהיה חיוך כובש ומקסים?

כמו כן, אי טיפול בזמן עלול לגרום לצורך בטיפולים מורכבים וקשים יותר בעתיד. אם ההרס של השן במצב מתקדם, אפשר להגיע למצב של עקירה מוקדמת. כתוצאה מכך, ייווצר חלל ריק במקום שבו עמדה קודם השן החולה; והשיניים השכנות יכולות "לנדוד" לכיוונו. הדבר עלול להשפיע על הסדר של כל השיניים ולהוביל בהמשך לטיפולי יישור שיניים.

האם בעיות בשיניים עלולות להביא לעצירת הגדילה וההתפתחות של הילד?

ככלל, רופא שיניים יכול לאבחן מיני בעיות הקשורות לגדילה והתפתחות. כאשר ישנם מוקדי זיהום רבים בחלל הפה, הגוף מפריש חומר מעכב גדילה והתפתחות, כתגובה לזיהום הכרוני, (המינוח המקצועי הוא FTT - "failure to thrive", ובתרגום חופשי: "הפרעת שגשוג"). במקרים רבים, לאחר טיפול שיניים מקיף, חוזר הגוף לקצב התפתחות רגיל.

חשוב לטפל בשיני חלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חשוב לטפל בשיני חלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך מטפלים בילד קטן וחרד?

בזכות ההתקדמות ברפואה, בטכנולוגיה ובגישה הטיפולית, הפכו טיפולי השיניים לקלים, נוחים ובעיקר - ללא כאב. שיטת ה-TSD (Tell, Show, Do) תורמת להורדת המתח - ובה ממחישים לילד מה הולך לקרות טרם הטיפול, מאפשרים לו לשחק עם המכשירים ולהתנסות בשימוש בגז צחוק.

ילדים קטנים המסרבים לשתף פעולה או הזקוקים לטיפולים מורכבים, מופנים לבדיקה אצל רופאים מומחים לטיפול שיניים לילדים. המומחים קובעים את התכנית המתאימה ביותר לילד - טיפול בסדציה (שילוב תרופות הרגעה וגז צחוק) או טיפול בהרדמה כללית.

חשוב להדגיש כי אי טיפול, הזנחה ואף התעלמות, עלולים לגרום למכלול של בעיות בחלל הפה ובמצבו הבריאותי הכללי של הילד, מה שבסופו של יום עלול להשפיע משמעותית על איכות חייו.

ד"ר ביאטריס גרינברג-פריזר היא מומחית ברפואת שיניים לילדים ואחראית תחום רפואת שיניים לילדים ברשת מכבידנט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום