טריאתלון לאחר ניתוח במפרק הירך

(6)
לדרג

לא מדובר בטעות. מרסל סטאל, ספורטאי יוצא דופן עבר ניתוח ייחודי במפרק הירך בשיטה קדמית. 8 חודשים בלבד לאחר הניתוח כבר השתתף בטריאתלון. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מרסל סטאל הוא ספורטאי טריאתלון יוצא דופן. מרסל נולד ב-1939 באמסטרדם, שנה לפני כיבוש הנאצים. כל משפחתו נרצחה בשואה והוא חי במסתור, יחד עם אחיו הצעיר, במשך שנתיים. בסיום המלחמה, כשראה את העצים, הפרחים והדשא הוא חש דחף פנימי, לרוץ כל הזמן ולשמור על עצמו ועל משפחתו כדי שלא יפקוד אותם אסון נוסף. ומאז הוא רץ, שוחה בים, רוכב על אופניים ועוסק באומנויות לחימה.

כשהתחילו אצל מרסל כאבים במפרק הירך הוא חשב שמדובר בגיד מתוח או דלקת שתעבור, אך למרבה הצער הכאבים לא חלפו, אלא רק החמירו עם הזמן והפכו לבלתי נסבלים. מרסל פנה לשורה של אורתופדים כשכולם המליצו לו פה אחד על ניתוח במפרק הירך.

כשהגיע מרסל לד"ר בנימין בנדר, אורתופד מומחה לברך וירך, מומחה להחלפת מפרקים (ברך, ירך) הוא אובחן עם שחיקה במפרק הירך. נוצרה ביניהם כימיה ותחושת אמון ומרסל הרגיש שזה הרופא אצלו הוא רוצה לעבור את הניתוח.

הניתוח לא קרה באופן מידי, אלא רק אחרי שנה ד"ר בנדר החליט שזהו המועד הנכון לניתוח ומרסל נותח.

ד"ר בנדר מסביר מהי הבעיה ממנה מרסל סבל ומהו ניתוח בגישה קדמית: "שחיקה של מפרק הירך גורמת לכאבים רבים במפשעה וסביב מפרק הירך, בנוסף לצליעה והגבלה ניכרת בתנועות מפרק הירך. לעיתים הכאבים מקרינים לברך, והתלונה הראשונית אפילו יכולה להיות של כאב בברך ולא בירך. הכאבים וההגבלה בתנועות מפרק הירך מגבילים עד מאוד את הפעילות היומיומית ומצריכים אף ניתוח. ישנו חשש טבעי אצל כל אחד לעבור ניתוח בכלל ובפרט ניתוח החלפת מפרק ירך עקב החשש מהניתוח וההחלמה ממנו, חשש זה לעיתים גורם לרבים להימנע מהניתוח. גישה קדמית למפרק הירך מציעה התאוששות והחלמה מהירים יותר ללא צורך בהגבלות כלשהן לאחר ניתוח".

מה מטרת הניתוח להחלפת מפרק ירך?

"מטרת ניתוח החלפת מפרק הינה הקלה בכאבים, שיפור בתפקוד תנועות מפרק הירך ותפקוד השרירים סביב מפרק הירך. שחיקה של מפרק הירך מגבילה עד מאוד את טווחי התנועה של המפרק ופוגעת בשרירים מסביב למפרק עד לכדי צליעה רבה והגבלה בתפקוד יומי".

עד כמה הניתוח מצליח לשפר את מצבם של המנותחים?

"ניתוחי החלפת מפרק ירך מוגדרים באחוז הצלחה גבוהה: בכ-95% מהמנותחים מרגישים שיפור ניכר בכאבים ובמגבלות התנועה והשרירים במפרק הירך וסביב מפרק הירך. החלפת מפרקים בעולם מבוצעת במשך יותר מארבעה עשורים, הגישה הקידמית למפרק הירך שיטת הניתוח הקדמית למפרק הירך תפסה תאוצה רבה בשנים האחרונות ומהווה פריצת דרך משמעותית בתחום.

החלפת מפרק ירך בגישה אחורית מצריך לרוב הגבלות כגון הימנעות מכיפוף הרגל מעל לזווית מסוימת, בנוסף מצריך כרית פישוק לשם מניעת פריקה של מפרק הירך. הגישה הקדמית לרוב נעשית בחתכים קטנים יותר , מאפשרת השוואה של אורך הרגליים , ללא שום הגבלות לירך , דבר אשר מוביל לכך שהמנותח קם והולך מספר שעות אחרי ניתוח.

יתרונות שיטה גישה קדמית

אורך רגליים שווה -בזמן הניתוח המנותח שוכב על הגב ולא על הצד(גישה מסורתית - אחורית) כך שלמנתח יש אפשרות לבדוק שאורך רגליים שווה בזמן הניתוח. פשוט משווים אותם ובודקים.

לא חותכים שרירים בזמן הניתוח-המשמעות היא שההחלמה יותר מהירה ושמירה על מערכת השרירים של הגוף.

שיקום מהיר יותר-ביום הניתוח קמים והולכים.

אין מגבלות תנועה לאחר הניתוח-להבדיל משיטות אחרות אין צורך לשמור על הרגל המנותחת ולהימנע מתנועת מסוימות. תנועה חופשית אפילו ריצה אפשרית לאחר הניתוח.

אין צורך במכשירי עזר אין צורך בכיסא גבוהה כרית פישוק או מיטה גבוהה.

חוזרים הביתה באוטו ולא באמבולנס.

ואכן ההחלמה של מרסל היתה מדהימה. מיד אחרי הניתוח מרסל עמד על רגליו, חרף הכאבים ואף הצליח ללכת מעט עם מקל. יומיים אחרי הניתוח הוא כבר הלך ללא עזרה וללא מקל, שבוע לאחר מכן הוא התהלך חופשי בחצר, אחרי שבועיים הוא רץ ואחרי חודש רכב על אופניים. אחרי 8 חודשים הוא אף עשה טריאתלון!

ד"ר בנדר מסכם באומרו כי "מרסל הוא אגדה ואני שמח על הזכות לעזור לו. החלום של מרסל הוא לרוץ ולהיות חופשי והוא הגשים אותו!"

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום