קטרקט: לראות צלול

(15)
לדרג
תוכן מקודם

קטרקט היא תופעת גיל, שבה נעכרת עדשת העין בהדרגתיות, לעיתים עד עיוורון מוחלט. ניתן לטפל בתופעה בניתוח השתלת עדשה, במהלכו ניתן לטפל גם בליקויי ראייה נוספים

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-9971623 (מספר מקשר)

במרוצת השנים, הגוף שלנו עובר שינויים ומתרחשים בו תהליכים רבים, אשר משפיעים על המראה החיצוני שלנו ועל בריאותנו. אחת התופעות המאפיינת אנשים בגיל מבוגר היא ירידה באיכות הראייה, כתוצאה מקטרקט.

מהו קטרקט?

קטרקט היא תופעת גיל (ולא מחלה כנהוג לחשוב), שבה נעכרת עדשת העין בהדרגתיות, לעיתים עד עיוורון מוחלט. על מנת להמחיש את תופעת הקטרקט, נדמה את העין למצלמה, בעלת עדשה שתפקידה לרכז את קרני האור הנשלחות מאובייקט עליו אנו מתבוננים - ולמקדן על הרשתית, כך שתתקבל תמונה ברורה. אם עדשת העין, שהינה איבר בקוטר כ-11 מ"מ ועובי כ-3-4 מ"מ, הנמצא מאחורי האישון נעכרת, התמונה שתתקבל תהיה מטושטשת ולא חדה. למעשה, הגוש העכור הזה הוא הקטרקט.
קטרקט (אילוסטרציה: שאטרסטוק) קטרקט (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מהם הגורמים לתופעה?

הגורם הספציפי והמדויק עדיין אינו ידוע, אך ידוע כי התופעה היא חלק מתופעות ההזדקנות של הגוף. עד לפני מספר שנים, סבלו מקטרקט בעיקר נשים וגברים בגילאי 70-80, אולם בשנים האחרונות יש מגמת "הצערה" של הקטרקט - וכיום נפוצה התופעה כבר בגילאי 60 ואף פחות.

בנוסף לקטרקט "הקלאסי", הנובע כתוצאה מהגיל, ישנם סוגים נוספים, אם כי נדירים יותר, של קטרקט - הנובעים מסיבות שונות, כמו טראומה שנגרמה לעין, נטילת סטרואידים לתקופה ממושכת או קטרקט מולד.

מהם הסימפטומים? כיצד נעשה האבחון?

מכיוון שהקטרקט אינו מחלה, אלא תופעה הדרגתית, לא ניתן לזהות אותו באמצעות סימפטומים פתאומיים כמו עיניים אדומות או חום. המאפיין העיקרי של הקטרקט הוא שינוי באיכות הראייה, המשתנה מאדם לאדם: ירידה בטיב הראייה, צורך בהרכבת משקפיים לראייה מרחוק, חלופה גבוהה במספר עדשות המשקפיים הקיימים, סנוור גבוה, קושי במיקוד, או דווקא שינוי לטובה (זמני) של הראייה לקרוב.

כל אלה עלולים להעיד על קטרקט - ומומלץ לגשת לרופא עיניים, על מנת להיבדק. האבחון קשה אף יותר, כאשר מדובר בקטרקט בעין אחת בלבד, שכן העין השנייה מחפה על העין הפגועה ולא תמיד נרגיש בשינוי ראייה, עד לרגע שבו נעצום את העין הטובה ונגלה שהראייה בעין השנייה אינה כתמול שלשום. האבחון שנעשה על ידי רופא עיניים הוא אבחון פשוט למדי - ונעשה לרוב באמצעות הרחבת האישונים על ידי טיפות, מה שמאפשר לרופא לראות בבירור את עכירות העדשה.

איך מטפלים בקטרקט?

הטיפול בקטרקט נעשה באמצעות ניתוח, במהלכו "מרסקים" את גוש הקטרקט לפירורים ומוציאים אותו החוצה. בעבר, הניתוח היה הליך מורכב, שבו עשה הרופא המנתח חתך בגודל כ-10 מ"מ והוציא את העדשה בשלמותה. טכניקה זו דרשה תפרים רבים, האריכה את זמן ההחלמה והיוותה סיכון מוגבר לזיהומים ולתופעות לוואי. לאחר הניתוח, נדרש המטופל להרכיב משקפי ראיה עם מספר גבוה במיוחד - ולא פעם נאלצו הרופאים לנתח את שתי העיניים, על מנת לצמצם את פער הראייה. מסיבה זו, נטו אז הרופאים להמליץ על הניתוח רק בשלב מתקדם מאוד של הקטרקט.

מהי טכניקת הניתוח בקטרקט?

בעשור האחרון, השתכללה מאוד טכניקת הניתוח - וכיום הוא מתבצע באמצעות צינורית מזערית, המוחדרת לעין ומפוררת את העדשה בעזרת גלים על-קוליים, תוך כדי שאיבתה החוצה. בנוסף, ניתן כיום להשתיל עדשה תוך-עינית חלופית, הממוקמת במקום העדשה שהוצאה, במיקום הפיזיולוגי הטבעי של העין, בלא שייגרם סבל למטופל.

החתכים הנדרשים הם חתכים מזעריים, המשמשים גם להשתלת העדשה החלופית - עדשה גמישה, המקופלת בתוך מזרק מיוחד ונפתחת בתוך העין למלוא גודלה (12 מ"מ). עדשות ייחודיות אלה עשויות מחומר פלסטי, לרוב אקרילי, שהוכח כחומר עמיד, המחזיק מעמד שנים רבות, בלי ליצור תנגודת או תגובה אלרגית כלפי השתל.
ניתוח קטרקט (אילוסטרציה: שאטרסטוק) ניתוח קטרקט (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

הניתוח הוא הליך פשוט ומהיר, המבוצע בהרדמה מקומית, בדרך כלל ע"י טיפות מאלחשות, ונמשך כחצי שעה בלבד. זמן קצר לאחר הניתוח, משוחרר המטופל לביתו והמשך הטיפול נעשה בבית, באמצעות זילוף טיפות עיניים, במשך מספר שבועות. פשטות הניתוח מאפשרת לבצע אותו בלא הגבלת גיל - ומבלי שתידרש המתנה להתדרדרות במצב, שעלולה להוביל לסיבוכים, כמו קריעת השכבות הפנימיות של העין, חוסר יכולת למקם את העדשה במקומה הטבעי מאחורי האישון, פגיעה בקרנית, תוך גרימת בצקת ואף עיוורון מוחלט.

מהם החידושים בתחום?

בשנים האחרונות, קיבל הניתוח מימד חדש נוסף, המאפשר - בנוסף לטיפול בקטרקט - גם תיקון פגמי ראייה אחרים, אשר אינם קשורים לקטרקט עצמו. כך, למשל, ניתן לתקן קוצר ראיה עד רמת איפוס ממש, וכן ניתן לטפל באסטיגמטיזם - ליקוי ראיה המצריך משקפיים עם צילינדר.

תיקוני ראייה אלה מתאפשרים בזכות אותה טכנולוגיית השתלת העדשה, אשר מאפשרת להשתיל באמצעותה גם עדשות פרימיום, כמו עדשות מולטיפוקליות או עדשות עם צילינדר. על מנת להתאים את העדשה בצורה המדויקת ביותר למטופל, מבצע הרופא מדידות משוכללות, באמצעות מכשור מתקדם כמו אולטרסאונד או לייזר. חשוב לדעת, כי ניתוח הקטרקט עצמו ממומן על ידי קופות החולים וביטוחי הבריאות הפרטיים, אך לא עלות העדשות המיוחדות, שמחירן גבוה יחסית.

בשנתיים-שלוש האחרונות, נכנסה לתחום טכניקת הניתוח בלייזר, אשר משמשת את הרופא המנתח בעיקר בשלבי הניתוח הראשוניים ומסייעת לו לדייק בפעולת פירוק ליבת הקטרקט. אולם, החלק העיקרי של הניתוח עדיין נעשה בטכנולוגיית הגלים העל-קוליים.

ד"ר משה מלכין הוא מומחה על, לניתוחי קטרקט ועדשות פרימיום

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום