ציסטות בשחלות: האם כדאי להסיר?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע וכיצד נוצרת ציסטה בשחלה? האם אפשר לחיות איתה בשלום - ומתי יש להסיר אותה? והאם קיום ציסטה מסכן את חיי האישה או מונע ממנה להיכנס להריון?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2306976 (מספר מקשר)

ציסטה שחלתית היא למעשה מבנה נוזלי, המצוי בתוך השחלה כמעין - כדור עם מעטפת, אשר בתוכה יש נוזל. הציסטות השחלתיות נחלקות לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה (והעיקרית): הציסטות התפקודיות, כלומר כאלה הנוצרות מתפקוד תקין של השחלה (התפקוד החודשי של הבשלת ביצית וביוץ, בתוך השחלה עצמה). הקבוצה השניה היא קבוצת הגידולים השחלתיים. חשוב לציין כי קבוצת גידולי השחלה השפירים מהווה כ-90% מקבוצת הגידולים; ורק חלק קטן נחשבים ממאירים.

ממה נובעות ונוצרות ציסטות בשחלה?

ציסטות בשחלה הינן תופעה שכיחה, שבדרך כלל נובעת מהפעילות ההורמונלית של השחלה. לעתים הציסטות נובעות מתופעות פיזיולוגיות טבעיות; למשל: זקיקים ההולכים וגדלים - עד כדי היווצרות ציסטה (ביציות); או נוזלים שמצטברים בשחלה, לאחר ביוץ. במקרים אחרים הציסטות נובעות מתהליך של גדילת רקמה לא מבוקרת מתוך רקמת השחלה. גדילה זו גורמת להווצרות הציסטה, בין אם שפירה או ממאירה, ולכן יש לתת עליהן את הדעת.

שחלות פוליציסטיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שחלות פוליציסטיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם לכל אישה יש בשלב מסוים בחייה ציסטות בשחלה או ברחם? האם מדובר בתופעה שכיחה?

כחלק מתהליכים תקינים של השחלה, כמעט אצל כל אישה ניתן למצוא ציסטה תפקודית שחלתית, מדי פעם. זו בדרך כלל איננה בעיה, אלא תהליך תקין. אם ציסטה כזו איננה גורמת לכאב או מפריעה, אין צורך לטפל בה - אלא רק לעקוב.

כיצד מזהים ומאבחנים ציסטה בשחלה?

נשים עם ציסטה שחלתית עלולות לעתים לחוש כאב או אי נוחות, אשר יובילו אותן לבדיקה אצל רופא נשים. רופא הנשים יוכל לזהות את הציסטה בשילוב של בדיקה גופנית ובדיקת אולטרסאונד. בדיקת אולטרסאונד מאפשרת לרופא לאפיין את הציסטה ולהעריך את סוגה. בסיום הבדיקה, ניתן להעריך האם מדובר בציסטה תפקודית או ציסטה גידולית - ולעתים ניתן להעריך האם מדובר במצב שפיר או ממאיר.

מהו הטיפול בציסטה בשחלה?

הטיפול תלוי בסוג הציסטה ובתלונות האישה. בציסטות עם מאפיינים של ציסטות תפקודיות, בדרך כלל אין צורך בטיפול. יחד עם זאת, לעיתים טיפול בגלולות ידכאו את התפתחות הציסטות ויאיצו את היעלמותן. כאשר ציסטות תפקודיות גורמות לכאבים עזים, עולה החשד שהציסטה הסתובבה (עברה שיזור) או שיש דימום מהציסטה. מצבים אלה מצריכים ביצוע ניתוח לפרוסקופיה.

לעומת ציסטה תפקודית, הטיפול בציסטה גידולית בדכ יחייב את הסרתה עי ניתוח. כריתת הציסטה תדרש בדכ כאשר הציסטה גדלה, כאשר היא גורמת לכאבים או תלונות אחרות וכן כאשר יש חשד לציסטה עם גידול הממאיר. ניתוח להסרת הציסטה יהיה בדכ בעזרת ניתוח מסוג לפרוסקופיה.

מהו ניתוח לפרוסקופי?

לפרוסקופיה היא שיטה ניתוחית המשמשת, בין השאר, להסרת ציסטות מהשחלה. השיטה מבוססת על חדירה לחלל הבטן דרך חתך קטן בבטן ובטבור; דרך החתך הקטן, מוחדרת מצלמה (צינור בעובי של 1 סמ המורכב מעדשות וסיבים אופטיים). מטרת הניתוח היא לאתר את מיקום הציסטה ולהסירה במדויק, בעזרת המצלמה, "און ליין". ניתוח זה מתבצע בהרדמה כללית ומצריך הכנה עם בדיקות מקדימות שגרתיות וכן בדיקות אולטרסאונד.

מה קורה במקרים שבהם יש חשד לגידול?

במקרים שבהם יש חשד לציסטה גידולית, בדרך כלל הטיפול הדרוש הוא טיפול ניתוחי - להוצאת הציסטה. ההחלטה על הניתוח תלויה גם בגודל הציסטה, באפיון שלה, לפי בדיקות הדמייה, בחשד של אפשרות לממאירות ועוד. בניתוח מבצעים קילוף של הציסטה מהשחלה, תוך כדי שימור השחלה. אצל נשים בגיל המעבר, בדרך כלל מקובל לבצע כריתה של כל השחלה.

האם ציסטה בשחלה מסכנת את חיי האישה?

ציסטה שאיננה גידול ממאיר איננה מסכנת את חיי האישה. היא יכולה אמנם לגרום לכאבים ולסבל רב, אך היא איננה מסוכנת. ציסטה החשודה כגידול ממאיר יכולה לסכן את האישה - ומחייבת טיפול ניתוחי.

שחלות פוליציסטיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שחלות פוליציסטיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם ציסטה בשחלה מפריעה לכניסה תקינה להריון?

ציסטות תפקודיות יכולות להפריע לפריון, כי לעיתים הן מפרישות הורמונים - ומשבשות את המחזור החודשי. אולם, כאמור, לרוב הציסטות התפקודיות חולפות. חשוב לציין כי ציסטות מסוג אנדומטריומות יכולות לפגוע ולהפריע לפריון - ולעתים יש צורך לטפל בהן בניתוח.

מהו הטיפול השגרתי בציסטה בשחלה?

הטיפול השגרתי בציסטות שאינן תפקודיות הינו כריתת ציסטה בלפרוסקופיה. בניתוח חושפים את הציסטה בתוך השחלה, מפרידים בין שתיהן - וכורתים את הציסטה, ללא כריתת השחלה.

האם הציסטה בשחלה עלולה להופיע שוב?

ציסטות אכן יכולות לחזור על עצמן. שכיחות חזרת הציסטות תלויה בסוג הציסטה אשר יכולה לחזור בשכיחות של בין 10% עד 20%.

ד"ר רון שינמן הוא מומחה במיילדות ובגניקולוגיה ובעל התמקצעות מיוחדת בניתוחים גניקולוגיים אנדוסקופיים מתקדמים (לפרוסקופיה והיסטרוסקופיה) ובטיפול באנדומטריוזיס.

בואו לדבר על זה בפורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום