טרשת נפוצה: גם ילדים חולים

(0)
לדרג

5% מחולי טרשת נפוצה הם ילדים, אך האבחון באוכלוסיה זו קשה במיוחד, מכיוון שהם מתקשים לתאר את הסימפטומים. הורים, שימו לב לסימני האזהרה

מאת: ד"ר אסתר גנלין-כהן

ג', ילדה בת עשר, התעוורה בעין אחת. במשך מספר שבועות היא התנהלה כרגיל, מבלי להבין זאת לגמרי. רק כשהלכה להצגה והתיישבה במושב צדדי, היא שמה לב שהעין הבריאה לא מצליחה לחפות על העין הפגומה - ושלמעשה היא לא רואה. כך, רק מספר שבועות אחרי ההתקף העצבי הראשון - גילו כי יש לה טרשת נפוצה.

מהי טרשת נפוצה? האם היא פוגעת גם בילדים?

טרשת נפוצה היא מחלה חשוכת מרפא. זוהי מחלה כרונית במערכת העצבים, בה הגוף תוקף את עצמו: מערכת החיסון פוגעת בסיבי העצב, על ידי פירוק חומר הנקרא מיאלין - אשר עוטף את סיבי העצב ומבודד אותם. למעשה, סיבי העצבים, שתפקידם להעביר אותות חשמל ופקודות למערכת העצבים המרכזית - כמו המוח, חוט השדרה ועצבי הראייה - ניזוקים. אמנם המחלה מתגלה בעיקר בקרב מבוגרים בני 20-40, אך כ-5% מהחולים הינם ילדים מתחת לגיל 18. יתרה מכך: שליש מתוכם - מתחת לגיל עשר.

מהם הסימפטומים של טרשת נפוצה? האם ניתן לאבחן את המחלה בזיהוי מוקדם?

טרשת נפוצה היא מחלה הקשה לזיהוי מוקדם - בעיקר בקרב ילדים. עם זאת, ישנם מספר גורמי סיכון ותסמינים מטרימים, היכולים להעיד על קיומה. האזור הפגוע בסיבי העצב משתנה מאדם לאדם; ובהתאמה, גורם לביטויים קליניים שונים.

למשל, יש מי שיחושו פגיעה באזור העיניים: אובדן ראייה, כאבים, ראייה כפולה ועוד. בנוסף, יש מי שיחושו פגיעה בגפיים ובראש: תחושת נימול, חולשה, קשיי הליכה, כאבי ראש תכופים, סחרחורות, עייפות - ואף ירידה ביכולת הקוגניטיבית (למשל: ירידה בריכוז, ביכולת שליפת נתונים וביכולת חישוב).

ברוב המוחלט של המקרים בקרב ילדים - מדובר בהתקפים פתאומיים, המופיעים לסירוגין. כך, יכול להיות מצב בו ילד חולה מאבד את הראייה לזמן מה; ואז, בהדרגה, חוזר לראות שוב. אין דרך לעקוב - ולדעת מתי יהיה ההתקף הבא, מכיוון שגורמים כמו לחץ נפשי, סביבתי או פיזי יכולים לעורר את ההתקף. בין ההתלקחויות - הילדים יתפקדו כרגיל.

מי נמצא בסיכון לחלות בטרשת נפוצה?

ישנן מספר סברות לגבי גורמי הסיכון העיקריים לטרשת נפוצה - בקרב ילדים. מקובל לחשוב כי שילוב בין גורמים גנטיים וגורמים סביבתיים שונים עשויים להגביר תהליכי דלקת בגוף; ובכך עשויים לעורר תגובה אוטואימונית (משמע: תקיפה של הגוף על ידי המערכת החיסונית). גורמים סביבתיים יכולים להיות קשורים בחסר בוויטמין D, מחלת הנשיקה (וירוס EBV), חשיפת יתר לעישון, דיאטה מערבית עתירת שומן ומלח, השמנת יתר ועוד.

מדוע קשה במיוחד לאבחן את המחלה בקרב ילדים?

הדמיית MRI מסייעת לאבחן את הנזק במעטפת סיבי העצבים (המיאלין) - ובכך מסייעת לאבחון המחלה, אך אין די בכך. בקרב ילדים, לא תמיד מתאפשר אבחון מוקדם, שכן יש להם קושי בתיאור ורבלי של תחושותיהם. ולרוב הם אינם יודעים לפרש את התחושות הגופניות. כך, יכול להיווצר מצב בו הילד חווה תסמינים קליניים מקדימים, אך איננו יודע לתרגם זאת להוריו. הנזק עלול להצטבר - והנקודה בה יגיעו לאבחון תהיה מאוחרת יותר.

במקרה שהוזכר קודם, הגיעה אלי ילדה כבת עשר, אחרי מספר שבועות בהן איבדה את הראייה באחת מעיניה. בעוד שמבוגר היה מבין מיידית שהוא התעוור בעין אחת - הילדה הפנימה זאת רק כעבור מספר שבועות, כאשר הגיעה לצפות בהצגה והתיישבה במושב צדדי. הזווית לא אפשרה לעין הבריאה לחפות על העין הפגומה - וכך התגלה העיוורון.

סימפטומים הדומים לאלה של טרשת נפוצה בילדים - עשויים להעיד גם על מחלות מטבוליות, מחלות גנטיות או מחלות אוטואימוניות אחרות. אם האבחון שגוי או שהטיפול הניתן אינו תואם לטרשת נפוצה, תיתכן החמרה של המחלה. לכן, אם יש ספק קל ביותר - מומלץ לפנות למרכזים רפואיים המתמחים בטרשת נפוצה בילדים.

אבחון מדויק ומוקדם יאפשר טיפול מונע לדיכוי המערכת החיסונית - ובכך הפחתה של חומרת התסמינים ומספר ההתקפים. גילוי מוקדם וטיפול מתאים יאפשרו התנהלות בטוחה של הילד עם המחלה, תוך פגיעה מופחתת באיכות חייו.

מחקרים רפואיים המתנהלים כיום בעולם, בקרב שתיים מחברות התרופות הבינלאומיות, בודקים את יעילותן של התרופות הפומיות (כדורים לבליעה) הניתנות למבוגרים - גם בקרב ילדים. אם התרופות יוכחו כבטוחות ויעילות, ייחסך מהילדים טיפול בזריקות, כפי שמתבצע כיום - בטיפול קו ראשון למחלה. המטרה הרפואית היא לאפשר לחולים בטרשת נפוצה התקפים מופחתים ומינוריים, עד כמה שניתן - ולאפשר את אורך החיים התקין. ההבנה של המחלה נמשכת - וכיום פונים לכיווני מחקר חדשים בתחום, בתקווה למצוא תרופה למחלה.

ד"ר אסתר גנלין-כהן היא מנהלת המרפאה לנוירואימונולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום