אפטות: לא נורא, מאוד לא נעים!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אפטה היא פצע קטן בחלל הפה שאיננו נחשב מסוכן, אבל פוגע מאוד באיכות החיים. שלל תרופות סבתא אינן מסייעות, למעט חלב עיזים - וניתן גם להיעזר בתכשירים ייעודיים להקלה

טיפולי שיניים
03-5470755

אפטה היא פצע קטן בחלל הפה שאיננו נחשב מסוכן, אבל פוגע מאוד באיכות החיים. שלל תרופות סבתא אינן מסייעות, למעט חלב עיזים וכמה תכשירים ייעודיים לכאבי אפטה.

אפטה היא אמנם פצע קטן, שאיננו מסכן חיים ואיננו נחשב מטרד בריאותי מאיים ומשמעותי - אבל הבעיה הקטנה (לכאורה) הזו בהחלט מציקה, פוגעת באיכות החיים ומטרידה עד מאוד.

לא מעט אנשים כבר אמרו נואש - והחליטו שאין פתרון לבעיה. אבל האמת היא כי יש פתרונות - וחלקם יעילים ונותנים הקלה מידית. מהן אפטות? מדוע הן צצות? מה הן גורמות לנו להרגיש - ואיך, למען השם, נפטרים מהתופעה? על שאלות אלה ועל שאלות נוספות - נשיב במאמר זה.

מהן אפטות?

אפטות הן פצעים המופיעים בחלל הפה - ויש להם מאפיינים מסוימים. על פי רוב, יש לאפטות מראה טיפוסי של פצע אדום ששוליו לבנים. האפטות נוטות להופיע בלשון או בחיך. גודלם של הפצעים, מיקומם ומספרם בעת ההופעה, משתנים מאדם לאדם ומהופעה להופעה.

בקרב חלק גדול מאד מהסובלים מאפטות, מדובר בתופעה כרונית: הפצע או הפצעים מופיעים, הם קיימים בחלל הפה תקופה מסוימת (לרוב כשבוע) - ואז הם חולפים, עד לפעם הבאה. משך התקופות החולפות, בין ההופעות של האפטות, משתנה - אחת לחודש, אחת לשנה או אחת למספר שנים.

אפטות. קטנות ומעצבנות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אפטות. קטנות ומעצבנות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הגורמים להופעת אפטה?

לאפטה - אותו פצע מציק המופיע בחלל הפה - אין הסבר ברור. אין אנו יודעים מהו הגורם להתפתחות והופעת האפטה ומדוע היא מופיעה אצל אנשים מסוימים, בעוד היא פוסחת על אנשים אחרים.

ישנן כמה סברות בעניין, אבל אף אחת מהסברות לא הוכחה באופן מדעי: יש הסבורים כי מדובר בפתוגן (וירוס או חיידק - מזהם כלשהו) שמחולל את הפצע; אחרים סבורים שאפטה קשורה להיחלשות של המערכת החיסונית של האדם, מסיבה כלשהי; יש גם סברה לפיה בתקופות של סטרס, לחץ, התרגשות, חרדה או מתח נפשי, הפצעים מופיעים (למשל: בתקופת בחינות אצל סטודנטים, אצל כלה - חודש לפני החתונה וכו').

מהן התחושות המלוות הופעת אפטה?

אפטה היא פצע כואב, מציק, לא נוח ומטריד. רמות הכאב, חוסר הנוחות והמצוקה - משתנות מאדם לאדם. מטופל שחווה לעתים תכופות מאד הופעה של אפטה, או שהאפטות שמופיעות אצלו הן מאד גדולות או רבות מאד - ומכסות את רוב חלל הפה - סובל יותר מאדם עם פצע קטן, המופיע לעתים נדירות.

אולם הסבל קיים בכל מקרה והוא מתבטא בכאב בלתי פוסק, בתחושה של שריפה וצריבה; יש קושי לדבר, ללעוס ולאכול, קושי לצחצח שיניים או להתנשק. כל מכה או נגיעה באזור - כואבת; וכל הפה ממש פצוע. כל מגע עם משהו חמוץ או מלוח או חם - יוצר כאב חד. אנשים אינם מצליחים לשתות ולאכול; זהו מטרד מאד לא נעים. זו הסיבה שרבים מנסים להיפטר מהאפטה בכל דרך - ולא פעם ישנן גם דרכים יצירתיות (ומעט מוזרות...) - כל מיני אמצעים שהגו האנשים במלחמתם באפטה.

איזה אמצעים יצירתיים אנשים רותמים לעזרתם - כדי להילחם באפטה?

יש כל מיני תרופות סבתא, חלקן יעילות וחלקן פחות. "בגדול", אם האמצעי איננו מסכן את הבריאות - ואיננו גורם סבל למטופל והוא מוצא שהאמצעי עוזר לו, אין כל מניעה לנסות כל דבר. אבל יש לעשות זאת בחכמה ולהפעיל שיקול דעת. כאשר אנשים סובלים, הם מנסים כל מיני פתרונות שיקלו עליהם. יש שמורחים טחינה, אחרים זורים מלח על הפצעים, יש שמורחים ריבות - ורבים מסתייעים בחלב עיזים.

מלבד חלב עיזים, נראה כי שאר "תרופות הסבתא" אינן מביאות הקלה - ואם כן, יש לחזור ולהשתמש בהן שוב ושוב, כי ההקלה שהן נותנות רגעית ונקודתית - ולא מספקת כלל.

לעומת זאת, השימוש בחלב העיזים מתואר על ידי רבים כאמצעי שמקל על הכאב ועל חוסר הנוחות. אבל גם כאן, יש לשים לב למספר דברים.

ראשית, חלב עיזים שקונים בסופר לא "עושה את העבודה". זהו חלב מפוסטר אשר עבר תהליכים - ואין למריחתו על הפצעים השפעה כלשהי. מי שרוצה להיעזר בחלב עיזים, חייב להשיג חלב - ישר מעטיניה של העז.

שנית, יש לבחור במשק מורשה, עם עיזים שתנובתן מפוקחת - ולא ללכת לכל אחד שמגדל "עז וחצי". במשק שמגדל עיזים ומפיץ חלב עיזים, יש וטרינר שמקפיד על בריאות העיזים - ולכן יש פחות סיכון בצריכת חלב עיזים לא מפוסטר.

כדאי לחפש פתרון יותר רציני. אילוסטרציה: שאטרסטוק
כדאי לחפש פתרון יותר רציני. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ומה עם טיפול "קצת יותר רציני" באפטה? האם נכון לומר כי אין לאפטה מרפא?

ככלל, לא ניתן לרפא אפטה - אבל בהחלט ניתן להקטין את הסבל ולהפחית את מידת חוסר הנוחות. קיימים שלל תכשירים, שאמנם לא מקצרים את משך ההחלמה של הפצע ואינם מעלימים אותו, אבל מנטרלים את הכאב. טיפול זה נקרא טיפול פליאטיבי - וכשהוא יעיל, הוא בעצם פותר את הבעיה. התכשירים היעילים מובילים למצב בו אמנם קיים פצע, אבל הוא איננו כואב - ולמרות הפצע ניתן לדבר, לאכול ולשתות וכן הלאה.

מכאן גם עולה יעילות הטיפול, שהרי אם הפצע לא שורף ולא מציק ולא מטריד - אין כל חשיבות לשאלה מתי הפצע כבר יחלוף ומתי תגיע ההחלמה המיוחלת. לכן התכשירים הללו בהחלט עושים את העבודה - ואפשר להיעזר בהם.

איזה תכשירים יעילים קיימים - לטיפול באפטה?

התכשירים לטיפול באפטות כוללים משחות שיש למרוח על הפצע: יש קבוצה של תכשירים אשר מרדימים את המקום, מאלחשים את אזור הפצע - ומקלים משמעותית על הכאב. תכשיר "אורלמדיק" לדוגמה, המשווק בישראל ובעל פטנט ייחודי, מפיג את כאבי האפטה תוך שניות ונחשב לאמצעי יעל מאד בהתמודדות עם אפטה.

ד"ר ערן פרמון הוא רופא שיניים, מרפאות MALOCLINIC לבריאות הפה והשיניים, רמת השרון.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.


בואו לדבר על זה בפורום אפטות - פצעים בפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום