שגיאות של רופאים - טעות קטלנית

(0)
לדרג

כ-10% מהמטופלים בארה"ב, מעל 600 אלף בני אדם בשנה, מתים בגלל טעויות רופאים, כך עולה ממחקר מקיף בתחום. הצעה: להוסיף לתעודת פטירה פירוט על סיבת המוות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טעויות רפואיות מהוות את הגורם השלישי בשכיחותו לתמותה בארצות הברית, לאחר מחלות לב ומחלות ממאירות. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים מארבעה מחקרים שבחנו את נתוני התמותה בשנים 2000-2008. לאחר מכן, הם התבססו על שיעור האשפוזים בבתי חולים משנת 2013 והסיקו כי על בסיס יותר מ-35.4 מיליון אשפוזים, מעל 251 אלף מקרי תמותה נבעו מטעות רפואית. מספר זה של מקרי מוות מתורגם ל-9.5% מכלל מקרי המוות בכל שנה בארה"ב, כך שטעויות רפואיות ממוקמות מעל מחלות נשימתיות, שדורגו קודם לכן במקום השלישי ברשימת גורמי התמותה הנפוצים.

ב-2013, כ-611 אלף מטופלים הלכו לעולמם עקב מחלות לב, 585 אלף עקב מחלות ממאירות ו-149 אלף על רקע מחלות נשימתיות. ההערכות החדשות גבוהות משמעותית מהערכות קודמות מדו"ח מטעם Institute of Medicine מ-1999. עם זאת, החוקרים מציינים כי הנתונים ששימשו באותו דו"ח הם מוגבלים ולא מעודכנים.

החוקרים מציעים לערוך מספר שינויים, כולל דרכים להבלטת הטעויות כך שניתן יהיה להבין את ההשפעות שלהן. לעתים קרובות, דיונים בנושאי מניעה נערכים באופן מוגבל ובפורומים מסווגים, דוגמת פגישות תחלואה ותמותה מחלקתיות. נקודה נוספת לשינוי נוגעת לתעודות הפטירה של החולים, כך שלא יכללו רק את גורם המוות, אלא שדה נוסף הנוגע לשאלה אם בעקבות מצבו הרפואי של החולה הופיע סיבוך הניתן למניע שתרם למוות.

נוכח הממצאים, החוקרים קוראים להגדלת תחומי המחקר והמשאבים המוקצים לנושא טעויות רפואיות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום