אולטרה סאונד מוח עוברי: מדריך

(12)
לדרג

מתי מבצעים את הבדיקה? כיצד אפשר לזהות בעיות בהתפתחות העובר, בשלבי הריון מתקדמים? ומה יתרונה של בדיקה זו, על פני סקירות המערכות השגרתיות?

מאת: ד"ר אלדד קטורזה

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

במהלך מעקב ההריון, מבוצעות בדיקות שגרתיות לבדיקת תקינות המערכות האנטומיות של העובר שנקראות סקירת מערכות. במהלך בדיקות אלה, נבדקות בצורה מובנית כלל המערכות של העובר כגון: מערכת העיכול, השתן , המין, השלד, הלב וכלי הדם, הפנים וכמובן - המוח ומערכת העצבים.

במהלך הסקירות השגרתיות, מבוצעת גם בדיקה בסיסית למערכת העצבים, המסוגלת לזהות הפרעות מבניות האפשריות. אולם בניגוד לשאר המערכות, המוח ומערכת העצבים של העובר היא ייחודית ושונה בכך שהיא מתפתחת ומשתנה לאורך כל ההריון, אפילו עד גיל שנתיים לאחר הלידה. מכאן, שבשלבים שונים של ההריון, המוח ומערכת העצבים נראים אחרת ומותאמים אחרת; ולכן, חשוב לדעת מה צריך להיות קיים במבנה המוח המתפתח - ומה נחשב תקין או בלתי תקין.

אולטרה סאונד מוח עוברי. אילוסטרציה: שטארסטוק
אולטרה סאונד מוח עוברי. אילוסטרציה: שטארסטוק

מתי חשוב לבדוק את מצב מוח העובר בזמן ההריון?

למעשה, חשוב לבדוק את מוח העובר לאורך כל ההריון וגם בסופו בטרימסטר השלישי, כדי לוודא שהוא השלים את ההתפתחות שלו בצורה תקינה עד לנקודה זו בזמן. וזאת, מכיוון שישנם מצבים שבהם הסקירות היו תקינות במועד שביצעו אותן, אך בעיות אחרות, שחלקן עשויות להיות חמורות, באו לידי ביטוי בשלבים מאוחרים של ההריון.

מהי בדיקת אולטרה סאונד מוח עוברי?

הבדיקה המכוונת למוח העובר היא בדיקה שנקראת נוירוסונוגרם. זוהי למעשה סקירה מכוונת ומובנית, מקיפה ומעמיקה יותר למח ולמערכת העצבים של העובר. בדיקת אולטרה סאונד זו מבוצעת בגישה בטנית ולדנית (וגינלית) ומטרתה לסקור את המח ומערכת העצבים בצורה מקיפה ומעמיקה יותר. במהלכה מבוצעים יותר "חתכים" ו"מנחים" של המוח וחוט השדרה. בדיקה זו בודקת באופן יסודי ומדוקדק את התקינות האנטומית של מערכת העצבים של העובר - ודורשת מהרופא המבצע אותה ידע, הכשרה ומיומנות רבה. חשוב לדעת כי רק רופא בעל ניסיון והכשרה מתאימה יידע לזהות את מצב המוח בכללותו; ורק הוא יוכל לזהות מגוון רחב של פתולוגיות.

מתי, בדרך כלל, יש לבצע את הבדיקה הייעודית לתקינות מוח העובר?

יש לבצע את בדיקת האולטרה סאונד המכוונת למוח העובר כאשר יש חשד לממצא חריג, במהלך סקירת המערכות השגרתית, כאשר יש סיפור משפחתי של מומי מוח או של בעיות התפתחות, כאשר יש ילד קודם שנולד, או שמא הופסק הריון, בשל הפרעה מבנית במוח של העובר; וכן כאשר קיים חשד להדבקה במזהמים בעלי פוטנציאל לגרימת נזק למוח, כדוגמתCMV . מומלץ לבצע את בדיקת האולטרה סאונד העוברי גם במצב של ריבוי מי שפיר - ובעוד מגוון מצבים קליניים, הדורשים התמקדות במערכת העצבים של העובר.

באיזה שלב מבצעים את הבדיקה?

בדרך כלל בדיקה זו מבוצעת אחרי הסקירה השנייה, סביב החצי השני של ההריון, אז המוח של העובר מפותח יותר, בהשוואה לתחילת ההריון. בנוסף לכך, בשלבים מתקדמים של ההריון, יש פוטנציאל גדול יותר לזהות הפרעות מבניות. לדוגמה, קו האמצע במוח - שהוא מערכת מבנים חשובים במוח העובר מופיעים למעשה רק סביבות שבוע 19-20. כמו כן, ההתפתחות של מעטפת מערכת המוח, שהיא מרכיב קריטי בהתפתחות התקינה של המוח, מופיעה בעיקר בשבוע 26 ואילך. לכן, יש חשיבות מאוד גדולה לבדוק את המוח גם בחצי השני של ההריון ואף בשליש השלישי, בצורה מובנית, נכונה ומקובלת.

האם יש צורך להתכונן לבדיקה?

אין צורך להתכונן לבדיקה באופן מיוחד. זוהי למעשה בדיקת אולטרה סאונד המבוצעת על ידי המכשירים הסטנדרטיים של סקירת מערכות. הבדיקה ברובה מבוצעת בגישה בטנית - על ידי מתמר בטני. לעיתים, בעיקר כאשר העובר עם הראש כלפי מטה, הבדיקה מתבצעת גם במתמר ואגינלי, כדי להדגים טוב יותר את המח.

מה ניתן לעשות כאשר מתגלה בעיה במוח העובר?

כאשר עולה חשד להפרעה במבנה מוח העובר, קיימת חשיבות רבה לאבחן בצורה מדויקת את סוג הבעיה וכיצד היא נגרמה. מומלץ לפנות לרופא מומחה להדמיית מוח העובר המבצע את הבדיקה המקיפה - וכאשר הוא מגיע למסקנה שהבעיה קיימת, ממשית ואמיתית, יש להשתמש בכלים נוספים שעומדים לרשותנו.

בכל בעיה שמזוהה במוח העובר נבדוק שהיא איננה נובעת מהפרעה גנטית כלשהי. בנקודה זו נכנס לתמונה רופא מומחה לגנטיקה, המעניק למטופלת ייעוץ גנטי. במצב של חשד להפרעה מסוג זה, הרופא הגנטיקאי ישקול לבצע דיקור מי שפיר - ואת בדיקת השבב הגנטי.

כמו כן, המטופלת תישלח לבדיקות דם, כדי לוודא שהיא לא נחשפה למזהמים שיכולים לפגוע בהתפתחות התקינה של העובר ושל המוח שלו. ישנם מספר מזהמים כדוגמת וירוס CMV, שאם נחשפים אליהם בהריון עשויים לגרום נזק לעובר
בנוסף לכל אלה, תבוצע שוב בדיקה אולטרה סאונד מקיפה של כלל המערכות של העובר, כולל אקו לב עובר, כדי לוודא שהבעיה אינה רחבה יותר, אלא נקודתית; וכי הבעיה אינה כוללת מעורבות של מערכות נוספות.

במצבים מסוימים, נשתמש גם בבדיקה שנקראת MRI מוח עובר. זוהי בדיקה ייחודית, הנותנת ממד נוסף לבדיקה של המוח העוברי, בעיקר באספקטים שהאולטרה סאונד פחות טוב בהם: זיהוי החומר הלבן והאפור במוח. ישנם רופאים בודדים בעולם, שיודעים לבצע גם את בדיקת האולטרה סאונד העוברי וגם לפענח בדיקת MRI מוח עובר. יתרונם של רופאים אלה טמון בכך שיש להם כלים נוספים להבנת מידת הפגיעה, ההיקף שלה והמשמעות שלה.

כאשר אנחנו עושים את הבירור הזה, אנחנו למעשה נפגשים עם האישה במסגרת מרפאה רב תחומית (מולטי-דיסיפלינרית), הכוללת נציג של בדיקות ההדמיה, נציג של הגנטיקה וכן נוירולוג ילדים. על בסיס הממצאים ניתנת למטופלת חוות דעת מקיפה על ידי מומחי המרפאה לנוירולוגיה של העובר, לגבי מה צפויה להיות ההתפתחות העתידית של היילוד - ובהתאם לכך ממשיכים.

ד"ר אלדד קטורזה הינו מומחה בינלאומי להדמיית מוח העובר: אולטרה סאונד ו-MRI עוברי. מנהל את המרפאת לנוירולוגיה של העובר בבית החולים תל שומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום