חרדה: טיפול ברפואה משלימה

(0)
לדרג

חרדה היא המגיפה של המאה 21. רגע לפני נטילת תרופות פסיכיאטריות, כדאי שתקראו על פתרונות טבעיים ועל כלים להתמודדות עם התקפי חרדה

מאת: טלי שחרית

הפרעות חרדה מהוות חלק משמעותי מהבעיות הנפשיות הנפוצות בקרב האוכלוסייה בעידן המודרני - ויש שמכנים אותן "המגיפה של המאה ה-21". הרפואה הקונבנציונלית מציעה טיפול בתרופות פסיכיאטריות, שרבים מהאנשים מהססים לקבל - בשל העובדה שהן כימיות ועלולות לפגוע בגוף בטווח הארוך, וכן עלולות ליצור תלות לאורך שנים.

יש המאמינים כי קיים פתרון אחר, שלא מחייב נטילת תרופות לטיפול בדיכאון ובחרדה, דוגמת "קלונקס", "ציפרלקס" וכו'. הרפואה המשלימה מציעה קשת פתרונות, שיטות טיפול ואמצעים מגוונים, המאפשרים התמודדות יעילה עם הפרעת החרדה - על צורותיה השונות, אשר פוגעת בתפקוד, באיכות החיים, בקשרים החברתיים ואף בקריירה של הסובלים ממנה.

תקראו עד הסוף ותקבלו מספר כלים מעשיים מטלי לזמן של התקף חרדה.

טיפול בחרדה ברפואה משלימה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בחרדה ברפואה משלימה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי הפרעת חרדה?

הפרעת חרדה היא מצב נפשי בו האדם סובל מחרדה, פחד, דאגנות יתר וחוסר שקט - הגוררים ביטויים פיזיים ו/או נפשיים. ישנן חרדות כלליות - המתבטאת בדאגנות מוגזמת ובלתי מידתית, בנוגע לנושאים רבים; וישנן חרדות מדברים ספציפיים (פוביות למיניהן, כגון: קלסטרופוביה - פחד ממקומות סגורים; הידרופוביה - פחד ממים, ארכנופוביה - פחד מעכבישים וכו').

הביטויים הנפשיים להפרעת חרדה כוללים פחד גדול, לחץ, רגישות יתר, עצבנות, מצב רוח ירוד, דיכאון וחשש מפני מוות, חשש מפני שיגעון ועוד. הביטויים הפיזיים להתקפי חרדה, מצב הנקרא גם הפרעת פאניקה. במהלכם האדם מזהה מצב מסוים כמאיים על חייו וגופו מתחיל להפריש אדרנלין. עקב כך, מתחילים להופיע תסמינים מגוונים, כגון דפיקות לב מואצות, רעד, הזעה וסחרחורת.

אנשים החווים התקף חרדה מתארים אותו כמבהיל ביותר, חוויה קשה מאד, טראומתית ומאיימת. עקב תחושותיהם וקשייהם, הם מתחילים לפתח חרדה מהתקף החרדה הבא וכך נוצר גלגל שקשה להם לעצור. חייהם משתבשים, תכיפות ועוצמת התקפי הפאניקה מתגברים, מה שגורר התגברות של מצוקה ופגיעה בתפקוד האישי, המשפחתי, החברתי והמקצועי.

למה זה קורה? מה גורם להפרעת חרדה?

שילוב של גורמים גורם להפרעת החרדה: מבנה אישיות, חוויות חיים, נטייה גנטית, סגנון חיים ותהליכים כימיים במוח.

בזמן התקפי החרדה, מתרחש בגוף תהליך ברור - חרדה היא תגובת חירום טבעית של הגוף לסכנה. תגובות הגוף הן שריד אבולוציוני של מנגנון הישרדותי, אשר מעורר את האדם לנוס בעת סכנה. הפרשת האדרנלין מסייעת לגוף להיות ערוך ודרוך, כך שיברח או יילחם - כשיש גורם מאיים. אבל במקרים בהם מנגנון זה מופר קרי, פועל גם כשאין כל גורם מאיים בסביבה - ולא קיימת סכנה ממשית, אז הוא הופך לחרדה שלא מסייעת לאדם, אלא רק פוגעת בו.

כיצד ניתן להתמודד עם הפרעת חרדה?

הרפואה הקונבנציונלית מציעה טיפול בתרופות, המשפיעות על האיזון הכימי במוח. הטיפול התרופתי נחשב יעיל - ויעילותו מתגברת כשהוא משולב עם טיפול רגשי-נפשי (למשל: טיפול דינמי אצל פסיכולוג). אולם מאחר שמדובר בתרופות פסיכיאטריות, שאנשים לא ממהרים ולא שמחים לנטול -רבים מחפשים פתרונות יעילים אחרים.

האם יש דרך אחרת לטפל בחרדה - מלבד נטילת תרופות פסיכיאטריות?

בהחלט. הרפואה המשלימה מציעה דרכי טיפול מגוונות ויעילות - להתמודדות עם הפרעות חרדה.

כיצד מטפלים בחרדה, באמצעות רפואה משלימה?

לכל מטופל מותאמת תכנית טיפול אישית, התפורה למידותיו - ועונה על צרכיו. הטיפול הוא הוליסטי - מתרכז בגוף ובנפש ויכול לכלול כמה אלמנטים.

שינוי דפוסי חשיבה:

באמצעות שיחות, שימוש בדמיון מודרך, התחקות אחר אירועים משמעותיים בעבר שיצרו טראומה ונצרבו בתת המודע.

למשל, כאשר מגיעה סיטואציה בהווה, שמזכירה לאדם את הטראומה, באופן לא מודע ונוצר היקש רגשי של פחד וחרדה, שגורר איתו מערבולת של מחשבות שליליות וטורדניות. בפועל מתרחש אירוע חוויתי הדומה לחוויית עבר או אפילו סוג של מגע, ריח, רעש מסוים שמזכיר לתת המודע שיש פה כביכול סכנה ואז יכול להופיע התקף חרדה.

התקף החרדה עצמו נמשך מספר דקות ולגמרי משבש ומערער את יציבותו הנפשית של האדם, ההרגשה של חוסר שליטה מוחלט על המחשבות ועל תגובות הגוף מביאות את האדם לתחושה שמשהו משתלט עליו ואין הוא יכול לעשות דבר בכדי לעזור לעצמו.

רבים האנשים שפוחדים לספר על כך, מפני שמרגישים שהם מאבדים את שפיות דעתם ולכן הרבה יסבלו מכך לאורך זמן עד שיפנו לקבלת טיפול.

בטיפול האלטרנטיבי אני בודקת ומנתחת את מבנה האישיות, דפוסי החשיבה והיחסים המשפחתיים - חברתיים. הטיפול שואף לזהות, למפות ולשנות את דפוסי החשיבה השליליים של המטופל, כי הם חלק נכבד התורם לחרדה.

במסגרת הטיפול, יש עבודה על המודעות ועל תת המודע. בטיפול אנו מגיעים לחוויה הראשונית שנצרבה ועושים שם תיקון חוויה וניתוק של הרגש השלילי שנצרב שם.

במקביל, העבודה האנרגטית משחררת את החסימה ומנקה כל רגש שלילי הנמצא חוסם את הגוף. בנוסף מקבלים כלים לשינוי אופן תפיסת המציאות ומסגלים דרך של היגיון, פרופורציות ושקט מחשבתי. המטרה היא להחזיר לאדם שליטה על מחשבותיו ותחושותיו מתוך קבלה עצמית וביטחון פנימי.

טיפול בהיבט הפיסי:

אני רואה את הגוף כשלם, גוף ונפש אחד הם, לכן אין הבדל בין הגוף לנפש, הנפש משתקפת בגוף ומביאה את עצמה החוצה עי כאב פיסי, המאותת על מצב נפשי/רגשי לא יציב.

באמצעות דיקור סיני, הילינג ודימיון מודרך, אנו ממפים את האנרגיה של האדם משחררים חסימות, מחזקים את המערכת הכוללת של גוף ונפש ומיטיבים את זרימת האנרגיה.

שיעורי בית: המטופל מקבל סט של כלים יעילים, שיסייעו לו להתמודד עם מחשבות שליליות, דאגות, תחושות קשות. כמו כן יקבל כלים מעשיים, ישימים ויעילים, להתמודדות בזמן התקף פאניקה.

טיפול בחרדה ברפואה משלימה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בחרדה ברפואה משלימה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד יש לנהוג בזמן התקף פאניקה?

ניתן לרתום את הגוף שלנו, את מערכת הנשימה ואת המודעות שלנו, על מנת להרגיע את עצמנו - ולעצור את ההתקף. זה יעיל, זה עובד וזה ישים - לא מסובך. אם אתם חווים התקף חרדה, תוכלו לפעול באופן הבא - וזה יסייע לכם.

ראשית, תנסו לקבל את ההתקף בהבנה שזה זמני וחולף, תנסו להרפות את הגוף ולא להתכווץ כמו שאתם עושים באופן אוטומטי.

נשמו הרבה אויר אל בית החזה, מלאו אותו עד הסוף - עד שאין מקום לאוויר נוסף; ועצרו את הנשימה למשך 8 שניות. נשפו ורוקנו את כל בית החזה מאוויר, ממש עד הסוף - והחזיקו שם; ספרו עד ארבע.

חזרו על סט זה 3 פעמים - כשהאוויר נשאף לאזור בית החזה, שלוש פעמים לאזור בטן עליונה; ושלוש פעמים לאזור בטן תחתונה.

לאחר מכן הסדירו נשימה ותופפו עם כריות האצבעות על הברכיים - כדי להוריד האנרגיה כלפי מטה .

ציירו באוויר, בעזרת שתי הידיים, את התנועה שמונה והתהלכו במרחב תוך תשומת לב לנשימה סדירה ועמוקה זהו מהלך שמזרים את האנרגיה ומוביל לשחרור ורגיעה. כמו כן מאזן בין שתי האונות של המוח. המשיכו בכך, עד שתחושו הקלה. תוכלו לעשות זאת באופן דינמי, תוך כדי תנועה.
עצרו, חייכו ודברו לעצמכם - אמרו לעצמכם משפטים טובים, מחזקים ותומכים, בעיקר על היותכם טובים ואהובים, זה עוזר בזמן ההתקף - וזה עוזר גם בחיי היום יום, לשם מניעה של הופעת התקפי החרדה.

תרגלו את זה בהתחלה, זה אולי ירגיש מגוחך, אבל עם הזמן, התרגול יזרום לכם, ישפר את תפיסתכם העצמית - ויתרום לתחושת הקבלה והאושר שלכם.

מחקרים שנעשו על אוטו סוגסטיה ותרגול החיוך מגלים חד משמעית שיפור ניכר במצב הרוח.
תהיו קואצ'רים של עצמכם ואל תרגישו מובכים - אין לכם מה להפסיד. זה עובד.

אתם מכניסים לעצמכם לראש עד כמה אתם טובים, שמחים, מוצלחים, אהובים ואוהבים -ובמהירות, גם תאמינו בכך - וזה רק יועיל לכם.

ניתן לחזור על כל המהלכים הללו כמה שרוצים, מומלץ פעם אחת בכל יום - ולא רק סביב התקף חרדה. זהו אמצעי מצוין, לעשות "ריסטרט" למערכת - בכל בוקר.

רבים ממטופלי חשים לאחר סיום סדרת הטיפולים הקלה עצומה, כאילו האבן הענקית שהסתובבו איתה פשוט נעלמה, הייתה מטופלת שאמרה לי, אני מרגישה שהוצאת ממני שד...

המטופלים שלי ברובם הגדול חוזרים לחיים רגילים ושמחים ובכלל כל השינוי באופן החשיבה תורם רבות לחייהם בכל התחומים.

טלי שחרית היא מטפלת ברפואה סינית, הילינג ודימיון מודרך.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום