הקפאת ביציות: חלון הזדמנויות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רווקה בת 30+? הזמן פועל לרעתך? הקפאת ביציות משפרת את הסיכויים להרות וללדת בגיל מאוחר. מהי הקפאת ביציות? למי זה מתאים? כמה זה עולה? מדריך

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
052-4002749

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

ענקיות האינטרנט - פייסבוק ואפל - הציעו לעובדות שלהן מימון מלא של הקפאת ביציות. ניתן לומר על התנהלות זו דברים רבים - והדי הביקורת שנשמעו בעקבותיה, היו מעוררי עניין.

בפייסבוק ואפל הבינו מזמן: אסור לנשים צעירות הדוחות את הקמת המשפחה לשגות באשליה שהטכנולוגיה והקדמה בעולם הרפואה יאפשרו להן ללדת בגיל מבוגר. את הביולוגיה לא ניתן לשנות.

אין דבר כזה "מוקדם מידי"

פוטנציאל הפריון של כל הנשים יורד באופן דרסטי ותלול אחרי גיל 35 ואם את שוקלת ללדת בגיל מאוחר, את חייבת לחשוב על האופציה : להקפיא ביציות בשלב בו הן עדין איכותיות, מרובות ופוריות.

מדובר בהליך זמין, מעשי, לא מסובך ולא מאוד יקר.

וכדאי לזכור: אין דבר כזה "מוקדם מידי". ככל שהביציות מוקפאות בגיל צעיר יותר, כך הן איכותיות יותר, והסיכוי להשיג מהן הריון בעתיד גבוה יותר.

לא לסגור לעצמך את האופציה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לא לסגור לעצמך את האופציה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

במה כרוך התהליך? כואב? מסוכן?

הקפאת ביציות כרוכה ב-10 עד 12 ימי הזרקת הורמון המעודד הבשלת ביציות. הביציות הבשלות נשאבות - ומוקפאות. הביציות נשמרות בתנאים מיטביים, ובבוא היום, באם האישה תרצה בכך, ניתן יהיה להפשיר את הביצית, להפרות אותה - ולהחזיר את העוברים שייווצרו לרחם.

התהליך אינו כואב (מבוצע בהרדמה), ובד"כ ההחלמה וההתאוששות פשוטים וקצרים. שיעור הסיבוכים אינו גבוה, אך כמו בכל פעולה פולשנית, לעיתים נדירות חלים סיבוכים.

"40 זה ה-30 החדש" -ממש לא!

נשים רבות שוגות באשליה שההתפתחויות בעולם הרפואה, החידושים והקדמה - מבטיחים גם לידה בגיל מאוחר. לא פעם, נשמע המשפט "היום יולדות גם בגיל 43". נפוץ, אבל שגוי.

אמנם נכון שהרפואה הגיעה להישגים חסרי תקדים: אנשים במערב פחות חולים, תוחלת החיים עלתה ונשים בגילאי 40+ הן בריאות, יפות, נמרצות ופעילות - כאילו היו בשנות השלושים לחייהן. אך מערכת הרבייה איננה פועלת בהתאם.

הביולוגיה איננה מיישרת קו עם מגמת הקדמה - והסלוגן "40 זה ה-30 החדש" איננו משתלב עם המציאות, כשמדובר בפריון. חדשות לבקרים, שומעים על נשים שילדו בגיל מאוחר; זה קורה אך נדיר (לדוגמא בגיל 43 הסיכוי להרות הוא כ3%) , וחלקן אף טופלו בתרומת ביצית. הרפואה לא הצליחה, וגם לא תצליח בקרוב , לעצור את השעון הביולוגי ולנצח את הזמן.

חשוב לזכור: פוטנציאל הפריון יורד באופן תלול, משמעותי ודרסטי מגיל 35. לפי נתונים בגילאים 25-35 אין הרבה הבדל בסיכויי אישה להרות; ואז, בגיל 35, באופן חד ותלול- פוטנציאל הפריון פשוט צונח.

השנים בין גיל 33 לגיל 37 עוברות ביעף, אבל מבחינה ביולוגית זו "חתיכת תקופה", זהו פרק זמן דרמטי, בו הביציות עוברות תהליך הידרדרות. לאשה בגיל 25-35 יש בכל חודש 25% סיכוי להרות - והסיכוי צונח סביב גיל ארבעים ל5% ובגיל 44 ל2% בלבד.

זו לא תעודת ביטוח להריון

חשוב להבין: הקפאת ביציות איננה מבטיחה 100% הריון. בהחלט ייתכן מצב בו הביציות שהוקפאו לא יניבו הריון. הקפאת ביציות משפרת את הסיכויים ללדת בגיל מאוחר יותר, כתלות במספר הביציות. במילים אחרות, ככל שיוקפאו יותר ביציות, כך הסיכוי להשיג הריון גבוה יותר.

לנשים צעירות יש ביציות איכותיות יותר, ובנוסף, הן נוטות להגיב לטיפול טוב יותר, ולהצליח להקפיא יותר ביציות.

הגיל משפיע לטובה גם באיכות, וגם בכמות. מומלץ ורצוי לבצע לפחות 2 מחזורי טיפול, בכדי לשאוב ולהקפיא יותר ביציות.

ואם אני בת 38+?

הסיכויים להשגת הריון מביציות קפואות נמוך. זה הימור מסוכן, וכדאי לשקול טיפולים הכוללים שימוש בזרע מבנק הזרע, או ממסגרת אחרת. הסיכוי להשיג הריון עם שימוש בזרע לצורך הזרעות או הפריה חוץ גופית יגדיל את סיכוייך להריון.

כמה זה עולה?

העלויות משתנות בין בתי החולים אך הן דומות. העלות מורכבת מתרופות (כ-4500 ש"ח), עלות ביה"ח והמעבדה (כ-18,000 ש"ח לשני מחזורי טיפול) ושכר הרופא.

אז איך מתחילים?

הליך הקפאת ביציות איננו הליך מורכב. ניתן להשלימו בלוח זמנים קצר - ולהתחיל בו מיד כשתחליטי.

בשלב ראשון עלייך להיפגש עם גניקולוג מומחה לפוריות ולקבל ייעוץ והדרכה, ולאחר ביצוע סדרת בדיקות קצרה ניתן להתחיל.

ד"ר גיא גוטמן הוא גניקולוג בכיר, מומחה לפריון והפריה חוץ גופית, בביה"ח הרצליה מדיקל סנטר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום