4,000 לוקים בנפשם נקשרו

(0)
לדרג

כך להערכת מנכ"ל משרד הבריאות בדיון בכנסת בנושא קשירות במוסדות פסיכיאטריים. מטופלת סיפרה: 4 אחים גררו אותי בכוח לבידוד, הייתי בת 16

מאת: מערכת zap doctors

בדיון סוער שנערך היום (ג') בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אמר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב כי להערכת המשרד כ-4,000 חולים פסיכיאטריים נקשרו השנה.

בדיון בנושא קשירה ובידוד של מאושפזים פסיכיאטריים, אמר כי "המטפלים במערך הפסיכיאטרי עושים את המיטב בכלים שהעמדנו לרשותם. אנחנו בעיצומו של שינוי, המצב היום טוב יותר ממה שהיה לפני פרק זמן לא ארוך. אם נהיה במצב של דמוניזציה או דה-הומניזציה של הצוות, הוא ייסגר בפני שינוי". לדבריו, יתוגבר כוח האדם בבתי החולים הפסיכיאטריים בשעות אחר הצהריים, וכמו כן בתכנון מערכת שתתריע מתי אדם נמצא פרק זמן משמעותי בהגבלה או בבידוד.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע כי בכוונתו לקיים דיון בנושא מדי שלושה חודשים, ולבחון את המצב בכל בית חולים פסיכיאטרי בנפרד. "על משרד הבריאות לייצר תכנית אב, על מנת להתמודד לטווח ארוך עם הבעיות במערכת הפסיכיאטרית", אמר. אלאלוף הוסיף כי מטפלים רבים "נותנים את נשמתם", אך הם נשחקים עם השנים והדבר עלול לפגוע במתמודדים. עם זאת ציין כי "יש להיות קשובים להורים ולמשפחות. לא ייתכן שלא יידעו מה קורה עם הילדים שלהם, ומדוע הם כלואים". בנוסף, מתח אלאלוף ביקורת על משרד הבריאות שלא הציף את הבעיה מיוזמתו.

"לא טיפול, אלא ענישה"

הוריו של מטופל שנמצא בבידוד ב"שער מנשה" קבלו בדיון: "זה לא טיפול, זוהי ענישה. רופאים מאיימים עליו ומפעילים עליו לחץ. אין לו שיחות עם פסיכולוג, אוסרים עליו לשמוע מוסיקה, ולנו אין אפשרות לעקוב אחר הטיפול או להמליץ".

חברי הכנסת מיכל רוזין (מרצ) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מחו על הצורך בבידוד וציינו כי ניתן לשים על המטופל השגחה מיוחדת. בתגובה אמר מנהל בית החולים "שער מנשה", ד"ר אלכס גרינשפון: "כשהבחור הזה הגיע אלינו היה צורך לקשור אותו. כשהמצב השתפר, הועבר לבידוד. בהדרגה יוכל לצאת לחצר וללובי".

אחותה של מטופלת פסיכיאטרית שנקשרה אמרה: "יש כאן בלבול. הדמוניזציה שנעשית היא לחולים; לקשור בנאדם בארבע גפיים, שייעשה צרכיו בחיתול, יבהה בתקרה יממות שלמות, ללא טלוויזיה או מוסיקה, המשפחה מורשית לבקר לרבע שעה ולא מורשית להכניס לו אפילו שוקולד. מיד כשאחותי הועברה לבית חולים אחר היא לא נקשרה ולא תקפה. עובדה שיש דרך אחרת, אנושית יותר, לטפל בחולים. מי שומר על חסרי הישע? זה פשע מה שקורה פה".

מ', מטופלת בשירותי בריאות הנפש, סיפרה: "החוויה הכי קשה שעברתי היא קשירה. דיברתי בטלפון ולא הסכמתי לסיים את השיחה, אז ארבעה אחים חנקו אותי וגררו אותי בכוח לבידוד בלי לראות רופא. הייתי בת 16. הדעה שלי לא נחשבת, הגוף לא נחשב. היה אפשר לנהל את המשבר הזה אחרת, אם רק היו מדברים איתי".


ח"כ אילן גילאון (מרצ): "אין שום הצדקה טיפולית לאסור תליית תמונה ולאכול מהרצפה בחדר הבידוד". ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר כי יש להוסיף לפחות 10 תקנים כדי שלא יהיה אליבי לאנשי צוות לבוא ולהצדיק התנהגות פסולה בשל מחסור בכוח אדם".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום