צרה כפולה: סרטן ואוטיזם

(0)
לדרג

מחקר: לאוטיסטים מספר מוטציות גנטיות גבוה יותר, אך הסיכון לסרטן נמוך יותר לפחות ב-30%. ייתכן שתרופות מסוימות לסרטן עשויות לסייע גם בטיפול באוטיזם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מה בין מחלות ממאירות ואוטיזם? בקרב חולים המאובחנים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם שכיחות הרבה יותר גבוהה של הפרעות גנטיות (מוטאציות) המובילות להתפתחות מחלות ממאירות, עם זאת, באופן פרדוקסאלי, באוכלוסיית חולים זו שיעורים נמוכים משמעותית של מחלות ממאירות; כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת PLoS One.

במחקר בן שני החלקים שכלל נתונים ממאגר נתונים גנטי זיהו החוקרים כי בחולים אוטיסטים שיעורים מוגברים משמעותית של מוטאציות בגנים הקשורים בהתפתחות מחלות ממאירות. עם זאת, מניתוח שכלל למעלה מ-12 אלף נבדקים עלה כי בחולים צעירים יותר עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בפרט סיכוי נמוך יותר להתפתחות מחלות ממאירות, השפעה שהייתה בולטת יותר בנשים.

החוקרים בחרו סדרת גנים מדכאי גידול ממאגרי נתונים וסקירות שונות, ביחד עם גנים למצבים דוגמת הפרעות בהן ספקטרום של אוטיזם, ליקוי אינטלקטואלי, אפילפסיה, פגיעה במבנה השלד או פגיעה בשריר הלב.

הממצאים הצביעו על עלייה לא-משמעותית במספר הווריאנטים (גרסאות) הנדירים בגנים לדיכוי גידולים בחולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, בהשוואה לאנשים בקבוצת הביקורת. עם זאת, זוהתה עלייה משמעותית במספר הסוגים הנדירים במדגם החולים האוטיסטים בהשוואה לביקורות.

לאחר מכן, בחנו החוקרים בחנו את שיעורי הגידולים בקרב 1,840 חולים אוטיסטים ו-9,340 לא אוטיסטים ומצאו כי מחלות ממאירות היו הרבה פחות נפוצות באוטיסטים, בהשוואה לביקורות (1.3% לעומת 3.9%). מעניין לציין כי ההבדל בשיעור הממאירויות היה הגדול ביותר בקרב החולים הכי צעירים (0.3% לעומת 3.3%, בהתאמה, בחולים אוטיסטים לעומת לא אוטיסטים בני 0-14).

סיכון נמוך לתחלואה כפולה

מניתוח נוסף עלה כי הסיכוי לממאירות בקרב חולים אוטיסטים לעומת לא אוטיסטים בני 0-14 היה נמוך ב-33%; הסיכון בגילאי 15-29 היה נמוך ב-65%, ובקרב ילאי 30-54 שנים הסיכון היה נמוך ב-60% ובגילאי 55 שנים ומעלה נרשמה ירידה של כ-50% בסיכון לממאירות. הירידה בסיכון לממאירות בחולים עם אוטיזם הייתה גדולה יותר בנשים בהשוואה לגברים.

מהממצאים עולה כי שינויים מסוימים עשויים להשפיע על אוטיזם ועל הסיכון לממאירויות, כאשר תרופות מסוימות למחלות ממאירות עשויות לסייע גם בטיפול באוטיזם.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום