טיפולי שיניים בהרדמה מלאה: מדריך

(0)
לדרג

כמחצית מהאוכלוסייה חוששת מטיפולי שיניים; כדאי להכיר את שיטת טיפולי השיניים המתבצעת בהרדמה מלאה. למי זה מתאים? ומהם יתרונות השיטה?

מאת: ד"ר ביאטריס גרינברג-פריזר

אנשים הנמנעים מלהגיע לביקורת שיניים, מדירים את רגליהם מהטיפול התקופתי ומפחדים מרופאי שיניים - עלולים להזניח טיפולים הכרחיים, להביא לפגיעה באיכות חייהם ואף לגרום לבעיות רפואיות נוספות, חלקן בלתי הפיכות.

סקרים שבוצעו לאחרונה מצביעים על נתון מדאיג, אך עם זאת לא מפתיע: כמחצית מהאוכלוסייה חוששת מטיפולי שיניים; ורבים אינם מסוגלים להתגבר על הפחד. מדובר בטיפולים חשובים, השומרים על בריאות הפה והשיניים - ומונעים סכנות למחלות נוספות. למרות חשיבותם, ישנם מבוגרים וילדים אשר מתקשים להתמודד עם הכרוך בטיפול - והם נמנעים מטיפולים רפואיים חשובים. אחרים זקוקים לטיפולים מורכבים, הכרוכים במספר טיפולים רב - והם מבקשים למצוא פתרונות, כדי להקל על הטיפול ולשמור על איכות חייהם. אחד מכלי העזר המשמעותיים שהתפתחו באופן מקצועי בשנים האחרונות הוא טיפולי שיניים בהרדמה מלאה.

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפולי שיניים בהרדמה מלאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד התפתחה האפשרות לבצע טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

טיפולי שיניים בהרדמה כללית משמשים כיום כלי עזר משמעותי וחשוב בידי רופא השיניים - הן כאשר מדובר בטיפולי ילדים והן כאשר מדובר בטיפולי מבוגרים. בשנים האחרונות, בעקבות שיפור השירות, הבקרה הרפואית, הציוד המשוכלל; ובעיקר בזכות רמת הבטיחות הגבוהה, השתנתה בהתאם גם הפרדיגמה הטיפולית הנוגעת לטיפולי שיניים בכלל וטיפולים מורכבים בפרט; כך גם התרחש השינוי בנוגע לטיפולי שיניים בהרדמה מלאה. עצם שינוי הפרדיגמה הטיפולית נותן כיום מענה לתהליכים מורכבים - ולחלק נרחב בציבור, שעד כה נמנע מלצרוך אותם.

מי עשוי ליהנות במיוחד מטיפול שיניים בהרדמה מלאה? מהן האוכלוסיות שהטיפול משמעותי עבורן במיוחד?

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה נותנים מענה לקבוצות מטופלים החוצות מגדרים וגילאים, עבורן טיפולי שיניים מהווים משימה בלתי אפשרית. ביניהם ניתן להתייחס לילדים, מבוגרים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר, בעלי צרכים מיוחדים - כגון: אוטיזם, פיגור, שיתוק מוחין; ואף לקבוצה גדולה של לוקים בבעיות פסיכיאטריות שונות.

עם זאת, חשוב לציין כי גם אם בשנים האחרונות הגישה לנושא טיפולי שיניים בהרדמה מלאה השתנתה, הקו המנחה את רופאי השיניים נותר בעינו: שום טיפול אינו מתבצע בניגוד לדעתו של המטופל.

כמו בעבר, גם כיום המטרה העומדת לנגד עיניהם של רופאי השיניים היא שכדי להגיע לטיפול איכותי וטוב, עלינו לחשוב מהו אותו טיפול אידיאלי, בעזרתו ניתן יהיה להשיג שיתוף פעולה מלא מהמטופל. ואכן: במקרים רבים, טיפול שיניים בהרדמה מלאה הוא ללא ספק הפתרון הטוב ביותר, היעיל ביותר והבטוח ביותר.

ניתן לייחס את השינוי בגישה הטיפולית גם לשינוי שחל בהתנהלות החברתית. כיום איכות חיים נתפסת בגדר חובה - ולא כאופציה. המודעות גדלה - ואיתה גם היכולת. הסובלים מבעיות נפשיות, בעיות התנהגותיות וכן בני הגיל השלישי, שעד כה התקשו להתמודד עם החרדה והקושי - נאלצו לנקוט בדרך אחת מתוך שתיים: או לטפל בשיניים תוך חריקת שיניים (תרתי משמע...) ומאמץ נפשי רב; או, לחילופין, להימנע לחלוטין מטיפולי שיניים.

בקרב ילדים, רמת חרדה וחוסר שיתוף הפעולה, כמו גם מורכבות הטיפולים ורצון להימנע מטראומה לכל החיים - בהחלט מהווים התוויה לטיפול בהרדמה כללית.

הזכות לאיכות חיים, לצד העובדה כי רמת סיכוני ההרדמה הכללית פחתה, עוזרות למטופלים להימנע ממצב דנטלי עגום - ולדבוק בדרך הטובה והנעימה ביותר. הפתרון הינו בהישג יד והוא פשוט ובטוח.

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפולי שיניים בהרדמה מלאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מתאימים את הטיפול למטופל?

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מתאימים לכל סוגי הפרוצדורות - ובהן: טיפולים משמרים, טיפולי שורש, כתרים, טיפולים כירורגיים (כגון: עקירות ושתלים) וכן ושיקום הפה, בכפוף - כמובן - לצורך הרפואי מצד אחד; ולצרכיו של המטופל, מצד שני.

לפני התחלת התהליך, המטופל עובר בדיקה על-ידי מומחה, לרוב בהתייעצות עם מומחים בתחומים נוספים, במטרה להתאים לו את התכנית הטיפולית. לא כל טיפול מתאים לכל מטופל - ולכן ההחלטה אינה אוטומטית.

רופאי השיניים המומחים מתייחסים לשורה של פרמטרים, מבררים מול המטופל מדוע הוא מעוניין בהרדמה מלאה, ממה הוא חושש - ועד כמה ההתמודדות הזו קשה לו. הם רואים לפניהם, בראש ובראשונה, את רצונותיו של המטופל - ושוקלים גם את התוצאה, בתום ההליך הרפואי.

בשורה התחתונה, אנחנו מתאימים את הטיפול למטופל - ולא את המטופל לטיפול.

יש להדגיש כי ההחלטה לבצע הרדמה כללית נעשית רק באותם מקרים שהשיטות המקובלות השונות אינן מתאימות ו/או נכשלו. בסופו של דבר, הבחירה נמצאת בידיו של המטופל הבגיר או הוריו של המטופל הקטין - ורק הם מבצעים את ההחלטה: באיזה צעד לנקוט - ומה ראוי ומתאים להם.

כל מקרה המגיע למרפאה נבדק על ידי רופא, שמחליט על שיטת הטיפול המיטבית למטופל. השיקול הוא למעשה שקלול של מספר גורמים, שהחשובים בהם: המטופל עצמו, מצבו הבריאותי, שיתוף הפעולה שלו, רמת החרדה, כמות הטיפולים והמורכבות שלהם, תוך התחשבות ברצון שלו - וביכולת שלו להתמודד עם הטיפול.

בהתקבל ההחלטה לטיפול שיניים בהרדמה כללית, המטופל יעבור בדיקת טרום הרדמה, על-ידי רופא מרדים שיבצע הערכה של מצבו הבריאותי ובדיקות נוספות, בהתאם לצורך.

האם כל רופא רשאי לבצע טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

בהגיעכם כדי לבדוק אפשרות לטיפולי שיניים בהרדמה מלאה, עליכם לברר מספר דברים חשובים, הן באספקט הדנטלי והן באספקט הרפואי. לא כל רופא שיניים רשאי לעשות טיפול בהרדמה מלאה. הרופאים המורשים לעשות זאת - הם מי שסיימו אחת משלוש התמחויות: ילדים, פה ולסת ורפואת הפה.

יתר הרופאים מחויבים לעשות קורס ייעודי בנושא - ולקבל את אישור משרד הבריאות. לכן, בדקו כמה ניסיון יש לרופא המומחה, מי המרדים, כיצד בנוי צוות התאוששות, מה טווח הבקרה שיש על הרופאים, מי נותן גיבוי, במקרה שחס וחלילה מתעוררת בעיה לא צפויה? מי הרופא התורן? איזה מענה יינתן בשעת חירום? ועד כמה מחלקת טיפול נמרץ קשורה לבית חולים, על כל מקרה שלא יבוא.

שילוב בין מרפאת שיניים המצוידת במכשירים מתקדמים, רופאים מומחים וגיבוי של בית חולים - מאפשר להעניק טיפולי שיניים ברמה גבוהה ובטיחות מקסימלית; ולהביא להצלחה מרבית בין גישת המטופל לבין הגישה הטיפולית.

ד"ר ביאטריס גרינברג-פריזר היא מנהלת המרפאה לטיפולי שיניים לילדים, במרפאת מכבידנט, בבית החולים אסותא, רמת החייל, תל אביב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום