השמנה: עניין של חיים ומוות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עודף משקל והשמנת יתר אינם רק בעיה אסתטית - אלא מצב העלול לגרום תחלואה מוגברת ופגיעה בתוחלת החיים. דיאטה, תרופות או ניתוח: כך תפחיתו במשקל

רופא כירורג
052-3331713

ארגון הבריאות העולמי מגדיר עודף משקל (overweight) והשמנת יתר (obesity) כצבירת שומן מופרזת או בלתי נורמלית, המהווה סיכון לבריאותו של האדם. בשנת 2013 הכיר ארגון AMA (American Medical Association) בהשמנת יתר כמחלה - בשל הסיכונים הבריאותיים החמורים הנלווים לכך.

מהי שכיחות השמנת היתר בעולם?

שכיחות השמנת היתר בעולם הוכפלה - מאז שנת 1980. בשנת 2014, יותר מ-1.9 מיליארד בוגרים (בני 18 ומעלה) היו בעלי משקל עודף, מהם יותר מ-600 מיליון סבלו מהשמנת יתר.
מדד שימושי לחישוב משקל גוף הינו מדד ה-BMI (Body Mass Index), מדד מסת הגוף.

מהן מדרגות ה-BMI השונות?

להלן הקלסיפיקציה של השמנת היתר, לפי ארגון הבריאות העולמי (עבור אנשים בוגרים):

BMI>=25 נחשב לעודף משקל.

BMI>=30 נחשב להשמנת יתר.

BMI>=40 נחשב להשמנת יתר חולנית.

טבלת BMI. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טבלת BMI. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הקשר בין השמנת יתר לבין הפחתה בתוחלת החיים?

השמנת יתר קשורה עם הפחתה בתוחלת החיים - והסיכון לתחלואה נלווית.

כ-80% מהאנשים עם BMI נורמלי מגיעים לגיל 70, בהשוואה ל-50% מהאנשים עם BMI גבוה, בשיעור 40-50. על כל עלייה של 5 ק"ג/מ' ב-BMI, יש 30% עלייה בתמותה כוללת.

בנוסף, ככל שעולה מדד ה-BMI, כך עולה הסיכוי כי יתפתחו סיבוכים רפואיים, כגון כאבי גב ורגליים, קשיי נשימה, מוגבלות תפקודית, סיבוכי הריון ולידה ועוד.

בארה"ב, לדוגמא, מעריכים כי כ-112,000 איש בשנה מתים מהשמנת יתר וסיבוכים רפואיים או מחלות כרוניות הקשורים בכך, כגון: מחלות לב, יתר לחץ דם, מחלות כבד וכיס המרה, סוכרת (TYPE 2), מחלות של שלפוחית השתן ואף סוגים שונים של סרטן, כגון סרטן הכבד והמעי הגס.

עד כמה הפחתה במשקל עשויה להקל על התחלואה הנלווית?

יחד עם זאת, עדויות מחקריות מצביעות על כך שגם ירידה של 5%-10% במשקל הינה בעלת משמעות קלינית, מכיוון שהיא מפחיתה את שיעור התחלואה הנלווית.

לפי נתוני משרד הבריאות בישראל, הפחתה של 1 ק"ג ממשקל הגוף עשויה להוביל לצמצום היארעות של סוכרת ב-12% ולהפחתת לחץ הדם הסיסטולי עד 2.4 מ"מ כספית.

ומהעולם - לישראל. מהם הנתונים בישראל, בנוגע לעודף משקל והשמנת יתר?

רשויות לאומיות משקיעות מאמצים רבים בשנים האחרונות, על מנת לאמוד את היקף תופעת ההשמנה בישראל.

בדו"ח האחרון של התוכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה (לשנים 2011-2013), הוצג לראשונה מדד "שיעור ההימצאות של השמנת יתר - בקרב בני 20-74" (הגדרת המדד: שיעור המבוטחים בני 20-74 עם השמנת יתר על-פי BMI>=30). לפי מדד זה, שיעור השמנת היתר בשנת 2013 עמד על 23.8%.

שכיחות לפי גיל: על-פי התוכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה, שיעור השמנת היתר באוכלוסייה עולה בעקביות עם הגיל. בקרב בני 20-24 הוא עומד על 10.9%, בעוד שבקרב בני 65-74 הוא מגיע ל-34.2%.

שכיחות לפי מגדר: על-פי התוכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה, שיעור השמנת יתר גבוה יותר בקרב נשים, מאשר בקרב גברים (25.1% לעומת 22.2% בהתאמה). הבדל זה ניכר בעיקר בקרב בני 74-45. בקבוצת גיל זו, מגיע שיעור השמנת היתר בקרב נשים ל-38.9%, לעומת 28.7% בקרב גברים.

שכיחות לפי מגזר: מסקר הבריאות הלאומי, עולה כי יש הבדל במדד ה-BMI - בין האוכלוסייה היהודית לערבית. שיעור הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר במגזר הערבי גבוה יותר משיעורו במגזר היהודי (57.4% לעומת 49.6% בהתאמה). מפילוח לפי מין ומגזר, עולה כי שיעור השמנת היתר הוא הגבוה ביותר בקרב נשים ערביות - ועומד על 19.8% (BMI≥30).

טיפול בהשמנת יתר. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בהשמנת יתר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הטיפולים המוצעים לטיפול בהשמנת יתר? מי עשוי ליהנות מניתוח בריאטרי?

היצע הטיפולים בהשמנת יתר הקיים כיום - הוא מוגבל ביותר ואיננו מספק. ההיצע מתמצה, למעשה, בשינוי אורח חיים או בניתוח בריאטרי. ואולם, רבים הסובלים מהשמנת יתר אינם מצליחים לשמור על משקל גוף תקין לאורך זמן, באמצעות שינוי אורח חיים בלבד, למרות המשמעות הרפואית של הפחתת המשקל.

מאידך, ניתוח בריאטרי אינו מהווה פתרון עבור כל החולים, מאחר שהינו טיפול למטופלים עם BMI>40 או BMI>35 - אם יש תחלואות נלוות.

בנוסף, מדובר בפתרון קצה, הנושא בחובו סיכונים - ולכן יש לוודא שהמטופל מיצה לפני כן את כל אפשרויות הטיפול האחרות.

מכאן, שיש כיום "פער טיפולי" רחב בהשמנת יתר, שמשמעותו היעדר טיפול זמין בטווח שבין שתי האפשרויות שצוינו לעיל.

לאחרונה, נכנסו לשימוש תרופות חדשות - והאחרונה בהן היא תכשיר סאקסנדה שממלא את החלל הקיים - ומעניק פתרון יעיל ובטוח, עבור מטופלים רבים הזקוקים להתערבות נוספת, מלבד שינוי אורח חיים, על מנת להפחית ממשקלם - ולשמור עליו לאורך זמן.

טיפול בהשמנת יתר. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בהשמנת יתר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה בנוגע לטיפול תרופתי בהשמנת יתר?

שינויי אורח חיים, כגון תזונה ופעילות גופנית - הכרחיים להפחתת משקל הגוף, כאשר הפחתת משקל הגוף מובילה לשיפור מצבו הבריאותי של האדם. כך, למשל, לפי נתוני משרד הבריאות, הפחתת 1 ק"ג ממשקל הגוף - עשויה להוביל לצמצום היארעות הסוכרת ב-12% ולהפחתת לחץ הדם הסיסטולי עד 2.4 מ"מ כספית.

אף על פי כן, רוב הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר אינם מצליחים לשמור על משקל גוף תקין, לאורך זמן באמצעות שינוי אורח חיים בלבד, למרות המשמעות הרפואית של הפחתת המשקל. לעומת זאת, בנוסף להפחתת המשקל כשלעצמה, טיפול תרופתי עשוי לסייע גם בשיפור מצבו הבריאותי של המטופל.

בעדכון האחרון של ה-AACE (American Association of Clinical Endocrinologists) פורסמו הנחיות בנושא הטיפול התרופתי להשמנה, התומכות בתרופות מאושרות להפחתת משקל - בקרב אוכלוסייה עם מדד מסת גוף של 30 ק"ג למטר בריבוע ומעלה, או לפחות 27 ק"ג למטר בריבוע, עם תחלואה נלווית.

מהן התרופות בהן נעשה שימוש בישראל, להשמנת יתר?

בישראל קיימות 3 תרופות עיקריות מאושרות לטיפול בהשמנה:

Orlistat (Xenical) - מעכבת פעילות ליפאזות, אנזימים שמפרקים שומן במזון - וכך מפחיתה את ספיגת השומנים מהמזון בכ-30%. לתרופה זו עלולות להיות תופעות לוואי בלתי נעימות.

Phentermine (Razin) - נגזרת של אמפיטמין הפועל להגדלת הריכוז של נוירואדרנלין, דופמין וסרוטונין במערכת העצבים המרכזית - ובכך תורם לדיכוי תאבון. התרופה מוגבלת לשימוש ל-3 חודשים בלבד.

Liraglutide (Saxenda)- אושרה לאחרונה ב FDA, EMA ומשרד הבריאות בישראל. תרופה זו הינה אנלוג ל- GLP-1- הורמון בעל תפקיד מרכזי בוויסות התיאבון. Saxenda מפחיתה את הרעב, מגבירה את תחושת השובע והמלאות - וגורמת למטופלים לצרוך כמויות מופחתות של מזון.

ד"ר סרחיו סוסמליאן הוא מנהל מחלקת כירורגיה כללית, בית חולים אסותא, רמת החייל, תל אביב.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום