מחלות עור מביכות: כך תטפלו

(0)
לדרג

נעליים בקיץ כדי להסתיר פטרת בציפורניים? יד על הפה כדי להחביא את ההרפס בשפתיים? מחביאים מרפקים שלא יבחינו בפסוריאזיס? אל תתביישו, תקראו

מאת: ד"ר רון יניב

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף, חשוף לסביבה ולנזקיה השונים - ובמקרים רבים, נפגע גם כתוצאה מבעיות פנימיות הקשורות למערכת החיסון, לחץ נפשי וכיו"ב. מעבר להשפעות הפיזיולוגיות, שנגרמות ע"י בעיות העור, האלמנט הנלווה - שלעיתים הופך לפקטור הקשה יותר, בהתמודדות עם מחלות עור, הוא אלמנט המבוכה. במאמר זה, נעסוק בבעיות העור המביכות ביותר, אופן האבחון והטיפול בבעיות אלה.

מהי פטרת ציפורניים?

פטרת ציפורניים היא אחת מבעיות העור המביכות ביותר. לרוב, היא מופיעה בציפורניי הרגליים, שם קיים כר לח ופורה לשגשוג של פטריה. בקיץ המבוכה מתגברת, כשמזג האוויר מצריך הליכה עם נעליים פתוחות. הפטרת היא מחלה מדבקת, הנגרמת כתוצאה ממגע של כפות הרגליים עם משטחים בהם קיים הזיהום. האזורים השכיחים ביותר להידבקות הם מקלחות ציבוריות בצבא, חדר כושר, שטיחים מקיר לקיר - שלעיתים מסווים לכלוך וחיידקים וכיו"ב.
המחלה נפוצה יותר, ככל שמתקדמים עם הגיל - ומופיעה בשכיחות גבוהה יותר וחומרה רבה יותר, במצבים של סוכרת ובעיות שונות במערכת החיסון. לרוב, פטרת הציפורניים מופיעה בצורה של שינוי גוון וצורה של ציפורני הרגליים או הידיים; הציפורן אף עלולה להתרומם, עקב שגשוג הפטרייה בחלקה התחתון. במקרים רבים, עיוות או עיבוי של הציפורן עלול לגרום לכאבים, במיוחד כאשר נועלים נעליים סגורות. כאמור, מדובר במחלה מדבקת, שללא טיפול מהיר - גם מתפשטת מציפורן לציפורן. חשוב לציין כי לא תמיד הסימפטומים הנ"ל מעידים על פטרת; אותם הסימפטומים עלולים להופיע גם על רקע פסוריאזיס ומחלות אחרות. חלק מהאנשים הסובלים מהבעיה מנסים להסתיר את המבוכה, ע"י מריחת לק בצבעים, הקפדה על פדיקור רפואי תכוף ושיוף הציפורן; לעתים הסובלים מפטרת נועלים נעל סגורה.

כיצד מאבחנים פטרת ציפורניים? כיצד מטפלים?

אבחון הפטרת נעשה באמצעות נטילת תרבית. במקרים בהם מדובר בפטרת מקומית, המתחילה בציפורן אחת, יינתן לרוב טיפול מקומי בצורת תמיסה - דוגמת אמטריקס, משחה, לק, תרסיס או ערכות במרשם רופא (או ללא מרשם), שכוללות גם צורך בשיוף הציפורן. לעיתים ישולב בטיפול גם תכשיר להמסת הציפורן, כגון אוריאה. במקרים בהם הפטרת התפשטה, אין מנוס מטיפול בכדורים, דבר אשר מצריך גם ביצוע בדיקות דם תקופתיות. יש לציין כי ניתן לשלב בין טיפול מקומי לבין טיפול בכדורים, כדי ליצור שיפור מהיר ואפקטיביות גבוהה יותר.

מהו הרפס השפתיים?

הרפס השפתיים הוא בעיית עור שמופיעה לפרקי זמן קצרים יותר, אך המבוכה ממנה אפילו עולה על זו של פטרת. אותן שלפוחיות, המופיעות על השפתיים ולעיתים אף בעיניים ועל גבי האף, נגרמות מווירוס ההרפס. ההדבקה בווירוס מתרחשת לרוב בילדות - והווירוס נמצא בגוף לאורך כל החיים ומתפרץ בתקופות שונות, במיוחד כשהמערכת החיסונית חלשה (לאחר מחלות). במקרה של הרפס, דווקא הצעירים סובלים יותר והשכיחות והחומרה רק יורדות עם הגיל.

במקרים רבים, ניתן לזהות את ההרפס עוד לפני הופעתו, מפני שלרוב מופיע עקצוץ מטריד בשפתיים, המקדים את הופעת השלפוחיות הקטנות באזור הפצע; בהמשך השלפוחיות מתבקעות - והעור החשוף מתחיל בתהליך החלמה, שנמשך מספר ימים. הבעיה מאופיינת במראה כלל לא נעים - והופעתו במרכז הפנים איננה מקלה על תחושת המבוכה. מעבר לכך, הפצעים עלולים להיות מכאיבים ביותר - ולהקשות על דיבור, חיוך או אכילה. חלק מהאנשים הסובלים מהבעיה מנסים להסתיר את המבוכה ע"י איפור המקום במייק-אפ, מריחת ליפסטיק על השפתיים וכיו"ב.

כיצד מאבחנים הרפס בשפתיים? כיצד מטפלים?

האבחנה של הרפס היא לרוב ברורה, אך תיתכן גם הופעה של פצעים - במקרים של פטרת שפתיים, מחלת הפה והטלפיים וכיו"ב. לרוב, הטיפול בהרפס שפתיים מתבצע באמצעות משחות, המזרזות את ההחלמה של הפצע. לאחרונה, נכנס לשימוש גם טיפול הכולל הסתרה של הפצע, באמצעות החלפת צבע המשחה המוכרת פנליפס, מהלבן הרגיל, למשחה בצבע עור - פנליפס קולור. במקרים של זיהום חריף, מבוצע טיפול אנטיביוטי במשחה או בכדורים.

מהי מחלת הפסוריאזיס?

מחלה שעלולה להיות אף היא מביכה במקרים רבים, אך אינה מדבקת כלל, היא מחלת הפסוריאזיס. במקרה של פסוריאזיס, הקיץ דווקא מקל על התופעה, אך לא גורם להקלה בבושה, בעקבות הצורך ללבוש בגדים קצרים - ולחשוף את המרפקים והברכיים, האזורים בהם המחלה מופיעה במלוא חומרתה.

הפסוריאזיס הוא מחלה תורשתית, אשר לעיתים קרובות מופיעה בעקבות זיהום חיידקי או על רקע מתח נפשי חריג.
לרוב, פסוריאזיס מופיע בצורה של קשקשת בעלת גוון כסוף. האזורים בהם מתרכזת הקשקשת הם המרפקים והברכיים. במצבים חמורים יותר, הקשקשת הזו מתפשטת לאזורים נוספים - ומכסה שטחים נרחבים בגוף, בדגש על קרקפת ושינויי צורה של הציפורניים. בשלבי המשך של המחלה, היא עלולה להפוך גם לבעיה קשה יותר - ולערב פגיעה בתפקוד המפרקים והיווצרות של דלקת מפרקים פסוריאטית. הסובלים מהבעיה מנסים להסתיר את המבוכה על ידי לבישת בגדים ארוכים ועל ידי איסוף השיער באופן קבוע, להסתרה טובה יותר של הקרקפת והעורף.

כיצד מאבחנים פסוריאזיס? כיצד מטפלים?

הפסוריאזיס מאובחן באמצעות נטילת דגימת עור, המאשרת את האבחון המדויק. הקשת הטיפולית רחבה במיוחד - וכוללת טיפולים מקומיים במשחות, קרמים וג'לים, חלקם על בסיס סטרואידים ו/או ויטמין D. אלמנט נוסף המשפיע לחיוב הוא השמש שארצנו התברכה בה, או טיפול באור מלאכותי באורכי גל ייחודיים (פוטו-תרפיה). במקרים חמורים, ניתן טיפול בכדורים או טיפולים ביולוגיים, המאפשרים השפעה ממוקדת על מערכת החיסון - וניתנים באמצעות זריקות.

מהי אקזמה?

אקזמה (או דרמטיטיס) היא שם כללי לכל דלקות העור השונות, הנגרמות ממגוון סיבות. אותן אקזמות עלולות לפגוע בכפות הידיים, כפות הרגליים, קפלי עור שונים ועוד. הסיבה לאקזמה איננה ידועה, אך ידוע כי יש השפעה לנטייה תורשתית - וכי עונות המעבר הינן התקופות בהן האקזמה "פורחת".

אלמנט נוסף המשפיע על המחלה הוא לחץ נפשי. יש לציין כי האקזמה איננה מדבקת בשום אופן, למרות שמבחינה אסתטית, היא עלולה להגיע למצבי קיצון הגורמים למבוכה. נוטים להסתיר את המבוכה ע"י שימוש באיפור, נעילת נעליים סגורות, לבוש ארוך, כפפות ועוד.

כיצד מאבחנים אקזמה? כיצד מטפלים?

האקזמה מופיעה בדרך כלל בצורת אדמומיות וחמימות מוגברת של העור, עקב הרחבת כלי הדם. כמו כן, האקזמה מלווה בתחושת גרד וצריבה ולעיתים אף בכאב. הטיפול באקזמה משתנה, בהתאם לסוג האקזמה ורמת החומרה. הבסיס למניעה הוא שמירה על רמת לחות מתאימה בעור - ושימונו לצורך מניעת היובש, האדמומיות והסדקים המופיעים בעור. אם הרגלים אלה אינם מסייעים, מבוצע שימוש במשחות שונות, על בסיס סטרואידים, או תכשירים חדישים - שמשפיעים מקומית על התמודדות העור עם הדלקת. לעיתים קרובות משולב גם טיפול בסירופ או בכדורים, להרגעת הגרד המחמיר את המצב.

ד"ר רון יניב הוא מומחה למחלות עור ומין, העוסק באסתטיקה רפואית ודרמטולוגיה קוסמטית; רופא בכיר במכבי ובמאוחדת.

בואו לדבר על זה בפורום פטרת הציפורניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום