השתלת שיניים ביום אחד: מדריך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ניתן לסיים ביום אחד את מרבית השלבים של השתלת שיניים - ובכך מקצרות את משך הטיפול ותורמות ליעילותו. יש לוודא מראש התאמה להשתלה מהירה

רופא שיניים
077-2319371 (מספר מקשר)

תחום השתלת השיניים מתפתח ומתחדש לאורך שלושת העשורים האחרונים והמתרפאים נהנים מההתפתחויות שמציעות להם פתרונות פשוטים יותר למצבים מורכבים. בשנים האחרונות, תהליך השתלת השיניים - שהיה נחשב לתהליך מאוד מורכב ויקר, התקצר והתייעל. כיום, בזכות טכנולוגיות ייצור השתלים המתקדמות, שיקום עג שתלים כרוך בפחות זמן, פחות כאב וסבל ואחוז הצלחה גבוה יותר. במקרים של לסתות מחוסרות שיניים, שיטת ALL ON 4 מאפשרות השלמת תהליך השתלת השיניים והתקנת שיניים ביום אחד בלבד.

מי נזקק להשתלת שיניים?

שתלים דנטליים נועדו להשלים חוסר שיניים בודדות או קבוצת שיניים חסרות, או ליצור אחיזה לתותבות נשלפות. חוסר בשיניים גורם לקושי תפקודי (לעיסה, חיתוך, נגיסה - ולעתים אף פגיעה בבהירות הדיבור) וקושי אסתטי (כאשר השיניים החסרות ממוקמות באזור קדמי של הלסת העליונה או התחתונה).

השתלת שיניים - אפשר גם ביום אחד. אילוסטרציה: שאטרסטוק
השתלת שיניים - אפשר גם ביום אחד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי השתלת שיניים?

מדובר בתהליך רפואי שיקומי, במסגרתו מוחדרים לעצם הלסת שתלים דנטליים (אביזרים העשויים מטיטנים ודומים בצורתם לבורג, עם עיבוד פני שטח מיוחד שמוחדרים לתוך עצם הלסתות). השתלים האלה מתחברים עם עצם הלסתות - ולמעשה מהווים תחליף לשורשי השיניים החסרות. אל השתלים מוברג מבנה, שעליו מולבש כתר חרסינה המשחזר את כותרת השן.

האם ניתן לבצע השתלת שיניים ביום אחד וכיצד?

כאשר אנו מדברים על השתלת שיניים ביום אחד, אנו מתכוונים לשימוש באמצעים ושיטות המאפשרים לנו לקצר את משך הטיפול של השתלת שיניים.

על פי רוב, השתלת שיניים ושיקום "מסורתיים" אורכים מספר חודשים ונעשים בשלבים.

שלב ראשון: אבחון, בירור וצילומים דנטליים.
שלב שני: קביעת תכנית טיפולית, התאמת התהליך הטיפולי לצרכיו וציפיותיו של המטופל - ובחירת דרך הטיפול הראויה.
שלב שלישי: עקירות, טיפולי חניכיים, סתימות והכנת הפה לטיפול.
שלב רביעי: לקיחת מידות - והתקנת שחזורים זמניים נשלפים.
שלב חמישי: ביצוע הליך כירורגי (אם נדרש) - הרמת סינוסים ו/או השתלת עצם.
שלב שישי: התקנת השתלים בעצם הלסת.
שלב שביעי: המתנה בת מספר חודשים - להיקלטות השתלים.
שלב שמיני (ואחרון): אם השתלים נקלטו והכל בסדר - יותקנו הכתרים הקבועים.

באמצעות שיטות חדישות כגון העמסה מיידיתאו ALL ON 4 או שימוש בשתלים חדישים, ניתן "לחסוך" חלק מהשלבים, לצמצם את זמן השיקום ליום אחד בלבד ובכך לאפשר למתרפא חזרה מהירה ונוחה לשגרת חיים.

כלומר, "השתלת שיניים ביום אחד" - משמעה ביצוע מרבית שלבי ההשתלה ביום מרוכז אחד?

בתהליך של השתלת שיניים ביום אחד, משלימים בכמה שעות את תהליך הכנת הפה - לרבות עקירות, החדרת השתלים לעצם, תהליכים כירורגיים נחוצים והתקנת גשר עם כתרים זמניים, שאינם נשלפים.

בשיטה הנקראת ALL ON 4 מוחדרים ארבעה שתלים בזויות מיוחדות ובשלב הניתוח מתחבר אליהם גשר שאינו נשלף. בסיום תקופת המתנה הגשר מוחלף בגשר קבוע - ובכך מסתיים תהליך השתלת השיניים, אשר על פי רוב אורך הרבה יותר זמן - ונעשה ביותר שלבים.

שתלים דנטאליים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
שתלים דנטאליים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מהם היתרונות של השתלת שיניים ביום אחד?

ישנו יתרון ברור ובולט: החיסכון בזמן ובטרטורים של המטופל - שיניים קבועות בולא נשלפות לאורך כל הטיפול כולו, פחות זמן, פחות ביקורים במרפאה, פחות שלבים, פחות טיפולים. מעבר לכך - ובנוסף ליתרון זה - יש לתהליך השתלת השיניים המהיר יתרונות נוספים: העומס של הגשר על השתלים החדשים מזרז תהליכים של החלמה ולעיתים אף משפר את איכות העצפ סביב השתלים. יוצר נוחות פונקציונלית ואסטטית למתרפא מה שמאפשר חזרה מהירה לשגרה ושיפור הבטחון העצמי של המתרפא.

מעבר ליתרונות האלה, יש להזכיר את התוצאה האסתטית: בעזרת השתלת שיניים ביום אחד, בשיטות המתקדמות הקיימות, אפשר להגיע לתוצאה אסתטית נהדרת וטובה יותר - מהתוצאה האסתטית של השתלת שיניים רב שלבית "מסורתית". שיפור המראה האסתטי וקבלת תוצאה חזותית יפה של השיניים, נעשה באמצעות מספר כלים; בין הכלים: שיחזור של חניכיים חסרות, בעזרת חומרים בצבעי חניכיים - והכל כדי לתרום לקבלת מראה חיוך מושלם.

שיטת ALL ON 4 או העמסה מיידית של שתלים דנטליים, נחשבים לטיפולים מאוד יעילים ובטוחים - עם הצלחה המתקרבת ל מאת האחוזים.

אם כך, מדוע שלא כולם יעשו השתלת שיניים ביום אחד? אולי אפשר לוותר לגמרי על תהליך השתלת שיניים רב שלבי מסורתי?

לא ניתן לוותר על התהליך המסורתי, מפני שלא לכל אחד מתאים הטיפול של השתלת שיניים ביום אחד - ויש לאבחן האם המתרפא יכול להסתייע בשיטות החדישות הללו. על פי רוב, השתלת שיניים ביום אחד תתאים למי שזקוק להשתלת שיניים באזור קדמי בולט - והצורך האסתטי קריטי.

כמו כן, יש לבחור ברופא בעל ניסיון ביישום השיטה, שלמד ומכיר את השיטות החדישות להשתלת שיניים.

לסיכום, השתלת שיניים נחשבת לטיפול נפוץ במיוחד בישראל. תחום השתלת השיניים הוא תחום שמצוי בהתפתחות מתמדת - וכל הזמן מתפתחות ומיושמות שיטות חדשות, השואפות לייעל את התהליך ואת תוצאותיו. שתי שיטות השתלה חדשניות, ALL ON 4 והעמסה מיידית, מביאות לקיצור משך זמן הטיפול - ותורמות ליעילותו ומידת הצלחתו. במהלך הטיפול, ביום אחד בלבד, מסיימים את התקנת השתלים בלסת והתקנת גשר זמני לא נשלף - ולאחר שהשתלים נקלטים, משלימים את השיקום. מי שרוצה ליהנות מטיפול חדשני זה, צריך לבחור רופא בעל ניסיון ביישום השיטות החדישות.

ד"ר מאיר ממרייב הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום