סוכרת מסוג 1: ניתוחים בריאטריים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוח בריאטרי מקובל לטיפול בסוכרת מסוג 2. כדאי לדעת כי ניתוח בריאטרי עשוי להוריד את אחוזי התמותה גם בקרב חולי סוכרת נעורים והשמנת יתר

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

ניתוח בריאטרי הוא אחד האמצעים לטיפול בהשמנה חולנית וסוכרת מסוג 2. יחד עם זאת, גם סוכרת נעורים (הנקראת סוכרת מסוג 1) הופכת יותר ויותר לפקטור משמעותי - בהקשר של ניתוחים בריאטריים, למרות שהעיסוק והמחקר בעניינה מועטים.

מהו ההבדל בין סוכרת מסוג 1 לבין סוכרת מסוג 2?

לסוכרת שני סוגים עיקריים: 1 ו-2. עובדה ידועה היא כי סוכרת מסוג 2 היא משנית בבעיית ההשמנה; כלומר: היא אחת התוצאות הנפוצות של השמנת יתר והשמנה חולנית.

כך, יחד עם העלייה במגפת ההשמנה, אחת המחלות הנפוצות ביותר בתרבות השפע המערבית - חלה גם עלייה משמעותית בסוכרת סוג 2, בעיקר אצל מבוגרים. למעשה, סוכרת מסוג 2 הפכה לסוג הנפוץ יותר - ומקבלת, לכן, את מירב תשומת הלב במחקרים המדעיים ובביצוע הליכים כירורגיים, כולל ניתוחים בריאטריים, שמטרתם לטפל בה, על ידי הטיפול בהשמנה שגרמה לה מלכתחילה.

יחד עם זאת , גם בחולים עם סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים), יש מקום לשקול טיפול באמצעות ניתוח בריאטרי - כאמצעי לטפל בסוכרת עצמה ולא רק בהשמנה.

סוכרת נעורים וניתוחים בריאטריים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
סוכרת נעורים וניתוחים בריאטריים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה הקשר בין סוכרת מסוג 1 להשמנת יתר?

סוכרת מסוג 1 היא מחלה כרונית, שכמעט לא ניתן לרפא. סוכרת זו עלולה להופיע בכל גיל, אך היא מתחילה בעיקר בגילאים צעירים - ילדות ונעורים. על פי רוב, סוכרת מסוג 1 היא מחלה גנטית. והיא תוצאה של חוסר היכולת של הגוף לייצר אינסולין; או, לחלופין: חוסר יכולתו להשתמש באינסולין שהוא מפיק באופן חלקי.

כיום, מהווים חולי סוכרת מסוג 1 כ-10 אחוזים מכלל חולי הסוכרת בעולם; כאמור, הסיבה להופעתה, היא גנטית. רוב רובם של המקרים הוא גנטי - ואיננו תוצאה של השמנה.
יחד עם זאת, למרות שבאופן מסורתי סוכרת מסוג 1 לא נתפסה כרלוונטית להשמנה (ומכאן, גם לא רלוונטית לתחום הניתוחים הבריאטריים) - כיום השתנה המצב. תרבות השפע ואורח החיים המתועש, הכולל מזון מהיר ומזון מעובד - הביאו להתפשטות מגפת ההשמנה בקרב כלל האוכלוסייה. השמנה מופיעה גם בחולים הסובלים מסוכרת מסוג 1.

הנתונים הקיימים מראים כי נכון להיום כ-12% מהצעירים הסובלים מסוכרת מסוג 1, סובלים גם מהשמנה. יותר מכך: קרוב ל-50% מהמבוגרים עם סוכרת מסוג 1 סובלים מהשמנה. וכך, אם לפני 20-30 שנה - המראה האופייני לחולה סוכרת מסוג 1 היה (בין השאר) רזה - ואפילו רזה מאוד - כיום הכול מתחיל להתערבב.

במה יכול ניתוח בריאטרי לסייע - בטיפול בחולי סוכרת מסוג 1, הסובלים גם מהשמנה? מדוע דווקא הם?

ישנן כיום תיאוריות הגורסות כי השמנה, בקרב חולי סוכרת מסוג 1, יכולה לגרום להאצה של הסוכרת ולהחמרתה - ולכן נדרשת התערבות ניתוחית. הבסיס לתיאוריות אלה הוא מחקר מהתקופה האחרונה, שהראה כי בקרב חולי סוכרת מסוג 1, תוחלת החיים מתקצרת בשל תחלואה של כלי דם והלב - אוטם שריר הלב, שבץ מוחי, טרשת עורקים ומחלות כלי דם שונות.

השמנה נמצאה במחקר זה, כאחד הגורמים המשמעותיים לעלייה בתחלואה זו, בקרב חולים עם סוכרת מסוג 1. כך, השילוב בין סוכרת מסוג 1 להשמנה, מעלה באופן משמעותי את שיעור התמותה אצל חולים אלה.

עוד הסתבר, במחקרים מהזמן האחרון, כי הטיפול היעיל ביותר, בתחלואה של כלי דם ולב, בקרב חולים שסובלים גם מהשמנה - הוא הניתוח הבריאטרי והירידה במשקל, שהניתוח מביא.

כך, בעוד שבעבר היה חשש לבצע ניתוחים בריאטריים בחולי סוכרת מסוג 1, בשל הסיבוכים הכרוכים בניתוח חולים אלה, הרי שכיום מבצעים ניתוחים כאלה בחולים הסובלים משילוב של סוכרת והשמנה חולנית - כאחד האמצעים לטפל בהשפעות הסוכרת.

מהי השפעת הניתוח הבריאטרי על מצב הסוכרת?

ראשית, התגלה כי צריכת האינסולין יורדת בחצי - בעקבות הניתוח הבריאטרי. נוסף על כך, התגלה כי שיעור אחוזי הירידה במשקל, בחולים בעלי סוכרת מסוג 1, זהה לאלו של כלל המטופלים העוברים ניתוח בריאטרי.

נתון זה כלל אינו מובן מאליו, משום שאינסולין הוא הורמון גדילה המעלה תיאבון - והחשש המקורי היה שמתן אינסולין, לאחר הניתוח הבריאטרי, יפגע בתוצאות הניתוח - ולא תהיה ירידה במשקל, בשל עליית התיאבון. מה שהראו המחקרים הללו הוא כי אינסולין אינו פוגע בירידה במשקל, אלא דווקא מושגת התוצאה המיוחלת של ניתוח בריאטרי - ירידה במשקל.

יתרה מכך: התגלה כי בדומה לשאר האוכלוסייה, גם בקרב חולי סוכרת מסוג 1, הניתוח הבריאטרי הביא להיעלמות של מחלות נלוות להשמנה - כמו לחץ דם גבוה, שומנים בדם וכדומה. במקרה של חולי סוכרת מסוג 1, הדבר עשוי להוביל לירידה בשיעורי התמותה של חולים אלה, עקב שיפור במחלות נלוות אלה.

האם הניתוח עשוי להביא גם להעלמת הסוכרת?

התגלה כי הניתוח הבריאטרי גרם לשיפור מתון של איזון הסוכרת אצל רוב החולים, גם בסוכרת מסוג 1, למרות שסיבותיה גנטיות. יש לציין כי אצל חלק מהחולים, שבדיעבד הונח כי היו חולים בתת-סוג של סוכרת, שנע על התפר בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2, נצפו גם מקרים בודדים שבהם הסוכרת נעלמה לגמרי - והחולים הפסיקו את הטיפול באינסולין. כך, עבור חולים אלה, הניתוח עשוי להוביל להיעלמות הסוכרת.

לסיכום: בעוד שעבור חולי סוכרת מסוג 2, הניתוח הבריאטרי הוא אחד האמצעים המקובלים לטיפול, הרי שגם עבור חולים עם סוכרת מסוג 1 עם השמנה חולנית, הניתוח הבריאטרי יכול לעזור בצורה משמעותית, להוריד את סכנת התמותה - ולהביא לשיפור ניכר במחלות הנלוות להשמנה, המעלים סיכון זה עבורם.

פרופ' אנדרי קידר הוא מנהל יחידה לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי רבין, קמפוס בילינסון.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.


בואו לדבר על זה בפורום ניתוח קיצור קיבה בחולי סוכרת.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום