דיקור סיני: בעיות פוריות של גברים

(0)
לדרג

מחקרים בתחום הפוריות הצביעו על שיפורים בכל מדדי הזרע, בעקבות טיפולים בדיקור סיני. מהי השקפת הרפואה הסינית על בעיות פוריות - ומהו הטיפול המומלץ?

מאת: רונן רוזנבלט ניר

בעיות בפוריות מוגדרות על ידי ארגון הבריאות העולמי כמצב בו לא מושג הריון לאחר שנה של נסיונות להרות ביחסי מין בלתי מוגנים. כיום ידוע כי מקור הקושי לכ-50% המקרים הללו הוא בעיות הקשורות לפוריות הגבר. שכיחות חוסר הפוריות אצל אותם גברים הנובעת כתוצאה מוריקוצלה היא 10%-15% ואילו 7% מהם, מקורם בזיהומים הקשורים למערכת המין, כ-15% ממקור לא ידוע, 13% הנותרים נובעים מגורמים אחרים כגון: בעיות הורמונליות, בעיות גנטיות וכו.

לצערנו, שיעור הבעיות הקשורות לפוריות הגבר נמצא במגמת עליה כלל עולמית. על אף העובדה כי שני המינים מושפעים על ידי גורמי סביבה שליליים, נראה כי הגברים רגישים יותר לגורמים אלה, מאשר הנשים.

ניתן לומר כי העוברים הזכרים פגיעים יותר - וקשורים לאחוזי הפלות גבוהים יותר, לידות מוקדמות או מוות לעוברים זכריים. זאת, בנוסף לשיעור גבוה יותר בבעיות התפתחות אצל ילדים ממין זכר, שכיחות גבוהה יותר כמעט בכל סוגי התחלואה - והעובדה שכמעט בכל העולם שנות חייו של הגבר קצרות יותר מאלה של האישה.

דוגמה נוספת להשפעה גדולה יותר של גורמי סביבה שליליים היא העובדה כי יש עלייה קבועה וניכרת בשכיחות סרטן האשכים והפרוסטטה בעשור האחרון.

סיבות רבות לירידה בפוריות הגבר. אילוסטרציה: שאטרסטוק
סיבות רבות לירידה בפוריות הגבר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע קיימת ירידה במדדי איכות הזרע? מהם השינויים באורח החיים והגורמים הנוספים, המשפיעים על הפוריות?

צריכת מזונות עשירים בהורמונים - מחקרים מראים כי צריכה מוגברת של מוצרים המכילים אסטרוגן (למשל: סויה), משפיעה לרעה על ספירת הזרע. משרד הבריאות קבע עוד בשנת 2005 כי יש להגביל את צריכת המזון המכיל סויה לילדים - ולאסור צריכה זו עבור תינוקות.

גיל - פוריות הגבר, כמו פוריות האישה, מושפעת לרעה עם הגיל. מחקרים מראים כי כמות הזרע יורדת כל שנה בכ-0.03 מל וכי תנועתיותו נפגמת בשיעור של 0.7% בכל שנה.

משקל הגוף - השמנת יתר היא תופעה עולמית גוברת. מחקרים מראים כי קיים קשר ישיר בין משקל הגוף ובעיות פוריות. מחקר שבדק את הקשר הנל הראה כי יש ירידה של כ-10% בשיעור הפוריות על כל 10 קג עודפים - מעל המשקל התקין. מחקר אחר שבדק את הקשר בין תת-משקל ופוריות (אצל גברים עם BMI מתחת ל-20) הראה כי קיימת ירידה ממוצעת של 28% בספירת הזרע וירידה של כ-22% בריכוז הזרע.

דלקות אורוגניטליים (באברי האגן) - מחקר שהתבצע בתחום הצביע על כך שאצל גברים החולים בכלמידיה או מיקופלסמה גניטלית, יש פי 3.2 יותר בעיות הקשורות ל-DNA - ובנוסף כ-80% יותר בעיות הקשורות למבנה הזרע.

גורמים המשפיעים על טמפרטורת שק האשכים - ייצור זרע מיטבי מתרחש סביב טמפרטורה של 34 מעלות צלזיוס - וידוע שחשיפה לטמפרטורות גבוהות יותר פוגעת בו. לאור עובדה זו, מומלץ לגברים המעוניינים להפוך להורים להימנע משימוש בסאונה, גקוזי, סביבת עבודה חמה ושימוש בתחתונים או מכנסיים צמודים. גם מחשבים המונחים על הרגליים מעלים את הטמפרטורה של שק האשכים.

יוד - נראה שיש קשר ישיר בין מחלות בלוטת התריס ובעיות פוריות. קשר זה מובחן בירידה בכמות הזרע, עם החשיפה למוצרים המכילים יוד (למשל: מלח).

מהי השקפת הרפואה הסינית בנוגע לבעיות פוריות אצל גברים?

על פי התאוריה של הרפואה הסינית, 3 איברים קשורים לבעיות בפוריות אצל גברים: הכליות, הכבד והטחול. חשוב לציין כי מדובר בהסתכלות שונה על האיברים - מזו המוכרת לנו מן הרפואה המערבית. בעוד שברפואה המערבית, ההתייחסות בבעיות הפריון היא בעיקר לאשכים ולמערכת ההורמונלית, ההסתכלות ברפואה הסינית היא בעצם על מצבם האנרגטי של האיברים האמורים. הגישה הסינית גורסת כי כדי שבריאותנו תהא תקינה, יש צורך בקיום איזון אנרגטי.

הכליות הן האיבר המאחסן את החומר התורשתי שלנו, הנקרא ברפואה הסינית "ג'ינג" (Jing). חומר זה הוא המקור להתפתחות המינית, לליבידו ולפוריות. על פי אותה תאוריה, הכליות הן השולטות על השופכה והאשכים.

הכליות מתחלקות ל-Yin ו-Yang. איזון ביניהם משקף מצב בריאותי תקין - ולכן הגוף שואף תמיד לאיזון כזה. היאנג הוא האחראי לתהליכים בגוף. חוסר ביאנג עשוי להתבטא בבעיות בתנועתיות, תכיפות בהשתנה, חוסר חשק מיני, תחושת קור בגוף (באופן כללי או בגב או בבטן תחתונים).

בעיה ביאנג של הכליות מאפיינת גברים מבוגרים יותר או צעירים, שחלו במחלות כרוניות. טיפול בחוסר יאנג מתבצע באמצעות נטילת צמחי מרפא, שתפקידם לחזק את היאנג של הכליות. הצמחים הללו נחשבים לצמחים מחממים, שתפקידם לחזק את היאנג בגוף - ובאמצעות כך לחזק את יכולת החימום ולהוביל לשיפור התהליכים.

לעומת היאנג, היין קשור לנוזלים בגוף. בעיות ביין של הכליות יתבטאו בכמות נוזל זרע קטנה, ספירת זרע ירודה, בעיות במבנה הזרע (עשוי להופיע חשק מיני מופרז המלווה בבעיות בזיקפה).

הטיפול בתופעה של חוסר יין יתבצע באמצעות נטילת פורמולת צמחים, עם דגש על צמחים שתפקידם חיזוק יין וליחלוח הגוף.

חולשה בכבד. אילוסטרציה: שאטרסטוק
חולשה בכבד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הכבד - הוא זה האחראי לתנועת הצ'י התקינה בגוף (כמו גם לייצור הדם). מסלול הכבד עובר, בנוסף, דרך הגניטליה - ועל כן קשור למערכת הרביה. ייתכנו מספר מצבים, המערבים את הכבד בכל הקשור לחוסר פוריות אצל גברים.
חוסר בדם הכבד - מצב זה עשוי להתבטא קלינית, למשל, בסחרחורות. המצב יטופל בצמחים שתפקידם לחזק את דם הכבד.

בעיות בתנועת הצ'י והדם בגוף - תנועה וזרימה תקינה וחופשית הכרחית לבריאות הגוף בכלל - ומערכת הרבייה בפרט. מצבים רגשיים כמו הדחקה, תסכול ועוד - משפיעים על פי הרפואה הסינית על יכולת התנועה של האנרגיה של הכבד - ועלולים לגרום לחסימה שלה. מצב של חסימה עשוי להיגרם גם במקרים של חוסר בפעילות גופנית או חוסר בתנועה. מצבים אלה ילוו בסימפטומים נוספים, כמו למשל: חוסר שקט, עצבנות, לחץ או כאב באזור האגן, כאבים בזמן שפיכה, חשק מיני ירוד, גושים באזור האשכים, וריקוצלה, הופעת דם בזרע, ורידים נפוחים או כואבים בשק האשכים ועוד.

תקיעות בתנועת הצ'י של הכבד - פוגעת בתנועתיות הנוזלים ומובילה להצטברות של חום, שלאורך זמן יוצרת מצב הנקרא ברפואה הסינית "לחות חמה". במקרה כזה, עלולים להופיע סימפטומים כגון: גירוי באזור האשכים, תחושת חום או שפשפת, בעיות עוריות באזור הגניטלי וכו'.

הטחול - הטחול הוא אחד האיברים השייכים למערכת העיכול (כך לפי התיאוריה של הרפואה הסינית). הוא אחראי על יצירת אנרגיה וכוח לגוף - ותומך בתהליך יציאת הדם. כשהטחול חלש, הוא מייצר תוצר לוואי - לחות. אותה לחות שוקעת מטבעה בגוף - ולאורך זמן נוטה להתחמם ולהציג תסמינים דומים לאלה של לחות חמה בכבד.

מתבצע הטיפול, על פי הרפואה הסינית?

הטיפול באמצעות הרפואה הסינית כולל סידרת טיפולים בדיקור סיני (אקופונקטורה) - ואין מדובר בטיפול חד פעמי. המפגש הראשון אורך זמן ממושך יותר, משאר המפגשים - מאחר שבמסגרתו נשאל המטופל לגבי ההיסטוריה הרפואית שלו, הסממנים הרפואיים בכל מערכות הגוף, הרגלי התזונה והרגלי אורח החיים (פעילות ספורטיבית, עישון וכו').

לאחר איסוף כל הנתונים מן המטופל, מבצע המטפל אבחנות נוספות, המשוייכות לרפואה הסינית.

אבחנות אלה כוללות אבחנת לשון ואבחנת דופק, שאמורות לחזק ולאשש את אבחנתו של המטפל לגבי הפתולוגיה של המטופל. לרוב מדובר על סדרת טיפולים בת כ-10 עד 20 טיפולים (אורך הסדרה נקבע בצורה אינדיבידואלית, בהתאם להתקדמות המצב הרפואי של המטופל) - והיא משתרעת על פני פרק זמן של כשלושה חודשים לפחות.

במקביל לטיפול בדיקור סיני, מתאים המטפל פורמולה צמחית באופן אישי למטופל. הפורמולה תכלול צמחים הבאים לתמוך באסטרטגיה הטיפולית - ולטפל בחוסר האיזון שאובחן. ייעשה שימוש בצמחים מחזקי צ'י, מניעי צ'י ודם, מחזקי יין או יאנג וכו'. כל זאת, כאמור, בהתאם לאבחנה שקבע המטפל.

עניין חשוב נוסף: המטפל ימליץ על שינויים באורח החיים (הרגלי שינה, פעילות גופנית וכו'), כמו גם על שינויים תזונתיים אשר יתמכו באסטרטגיה הטיפולית.

לסיכום, בשנים האחרונות נעשו לא מעט מחקרים בתחום הפוריות, אשר הצביעו על שיפורים בכל מדדי הזרע, בעקבות טיפולים בדיקור סיני. אם אתם סובלים מבעיית פוריות, יהיה נכון להיוועץ עם מטפל מוסמך ברפואה סינית, כדי לבדוק האם ניתן לסייע בפתרון הבעיה בטיפול על בסיס טבעי, יעיל ובטוח.

רונן רוזנבלט ניר הוא מומחה לרפואה סינית, מטפל בדיקור סיני בבעיות כאב, בעיות פוריות ומחלות ילדים. מטפל בקליניקה לרפואה סינית למשפחה, בתל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום